Mode Nieuws

 

Bristol     VanArendonk Schoenen       HipindeRegen       Klingel    Watchwinders    Bekijk nu

Georgia Oost | vrijdag 07 augustus 2020 De Nederlandse entiteiten van FNG zijn op vrijdag failliet verklaard. Dat meldt het bedrijf vandaag in een persbericht. De bewindvoerder en het bestuur van FNG Nederland hebben de rechter-commissaris verzocht om de surséance van betaling van de Nederlandse FNG-entiteiten om te zetten in faillissement. De reden voor de aanvraag van de omzetting van de surséance naar faillissement is vooral van technisch-juridische aard, zo wordt gemeld in het persbericht. Een succesvolle doorstart van de Nederlandse FNG-merken is hierdoor kansrijker. De winkels zullen voorlopig nog open blijven. Het loon van de werknemers zal doorbetaald worden door het UWV. Afgelopen maandag zijn al 21 Belgische vennootschappen van FNG failliet verklaard. Dit gebeurde nadat het bedrijf vorige week het faillissement aanvroeg in Belgie voor alles behalve FNG NV, het moederbedrijf van alle vennootschappen. Voor de Nederlandse entiteiten werd destijds surseance aangevraagd. Het is een intens halfjaar voor FNG. Aan het begin van het jaar kondigde de modegroep aan te gaan focussen op de digital first strategie en daarom de Nederlandse winkels van Promiss en Steps (grotendeels) te gaan sluiten. Vervolgens opende de beurswaakhond FMSA een onderzoek naar diverse deals van FNG, wisselde het bedrijf drie keer van CEO en bleek FNG in 2019 een verlies van mijn 300 miljoen te hebben geleden. Beeld: FNG/Brantano
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Het eerste halfjaar van 2020 is voorbij en inmiddels is de zomervakantie in het hele land van start gegaan. Dit halfjaar was een stuk anders dan voorgaande jaren: door corona kende de Nederlandse winkelstraten een absurde rust. Huib Lubbers van Bureau RMC blikt terug op de moeizame afgelopen zes maanden en hoe het komende halfjaar zal verlopen. Winkelstraatdrukte: eerste helft van 2020 veel rustiger dan 2019 “De eerste twee maanden van dit jaar waren best rustig, in vergelijking met vorig jaar,” vertelt Lubbers. Maar toen kwam corona, en dat sloeg keihard in. “Plotseling zakte de drukte in winkelstraten met 70 à 80 procent. Dat waren ongekende dalingen die nooit eerder zijn vertoond: winkelstraten waren volledig verlaten, zelfs de Kalverstraat was 92 procent rustiger dan normaal. Op ons landelijk dieptepunt stonden we op een gemiddelde van -79 procent, dat betekent dat alle binnensteden en winkelstraten in Nederland bijna 80 procent minder passanten hadden dan in 2019.” Maar, dit hoeft niet per se te betekenen dat er ook 80 procent minder omzet gedraaid werd:“De laatste twee maanden zagen we dat de mensen die wél naar de winkels gingen, ook meer en makkelijker kochten. Want ja, de mensen die het aandurfden om een winkelstraat in te gaan en besmetting te riskeren, zullen wel een duidelijke koopwens hebben.” Opvallende trends in de winkelstraten uit het eerste halfjaar Het half jaar kende ook wat opvallende trends, denkt Lubbers. “Op 1 juni zagen we dat het plotseling een stuk drukker werd, toen ging de horeca natuurlijk weer open. Sindsdien merken we dat het elke week beetje bij beetje wat drukker wordt, nu zitten we ongeveer op -44 procent.” Veel mensen klagen dat het al te druk is in de binnensteden, maar, zegt Lubbers, “dat voelt misschien zo, maar het is nog steeds maar de helft van het aantal mensen dat normaal gesproken rondloopt.” Nog een trend die opvallend was, was het verschil tussen winkelstraatdrukte in grote en kleine steden. “Kleine steden leden minder tijdens de lockdown. Winkelstraten bleven daar open omdat de supermarkten en andere winkels open mochten blijven. Alleen de winkels voor bijvoorbeeld kleding bleven dicht, maar mensen bleven naar de winkelstraten komen voor hun boodschappen.” Maar hoeveel leden de winkels in deze binnensteden nou eigenlijk? Volgens Lubbers hoeft het niet zo slecht te zijn als veel mensen denken: “Er waren inderdaad minder mensen in de winkelstraten, maar deze mensen kochten wel een stuk meer. Daarnaast ging het juist erg goed met bouwmarkten, drogisterijen en boekenwinkels — omdat mensen niet op vakantie gingen en hun geld dus gingen uitgeven aan bijvoorbeeld hun huis in plaats van aan mode."Bureau RMC over de verwachte drukte in de winkelstraten in de tweede helft van 2020 Gaat het voor de rest van het jaar zo rustig blijven, of kunnen we, mede door aankomende koopjesperiodes zoals Black Friday, rekenen op stijgende drukte? Die kans is volgens Lubbers klein. “Het wordt beetje bij beetje drukker, maar het zal echt niet zo druk worden zoals bijvoorbeeld in 2019 tijdens Black Friday. Zeker met de persconferentie van gisteren in gedachten, en dat meer winkelstraten zich waarschijnlijk gaan afzetten tegen de winkeldrukte. Ik denk dat we dit jaar zullen eindigen op ongeveer -30 procent.” Ook de plicht voor het dragen van een mondkapje neemt toe in de Nederlandse steden — dit heeft ook zeker effect op de winkelstraatdrukte. “De mondkapjes plicht heeft meteen twintig tot dertig procent minder mensen in de winkelstraat opgeleverd. Dat is een snelle negatieve reactie: je kan het eigenlijk vergelijken dat het opeens heel hard gaat regenen. Dan zie je het publiek ook meteen reageren.” De grote vraag is natuurlijk: wat voor blijvende effecten zal de corona crisis hebben op de winkelstraatdrukte? Lubbers kijkt er positief naar. “Ik denk dat, zodra deze crisis voorbij is, Nederlanders juist ontzettend graag weer gaan winkelen. Het is zwaar voor iedereen, zowel voor winkels als passanten. Maar zodra het weer mag en ons leven weer normaal is, zie alle Nederlanders graag weer massaal rondlopen in de winkelstraten.” Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 07 augustus 2020 Designer Outlet Roermond gaat mondkapjes verplichten, zo meldt 1Limburg. Eerder deze week werd al bekend dat diverse winkels in de outlet gesloten waren vanwege bevestigde coronabesmettingen onder het personeel. De mondkapjesplicht is volgens 1Limburg door de directeur van het winkelcentrum bekendgemaakt aan het personeel. Verdere informatie en details over de plicht zijn nog niet bekend. Mondkapjesplicht ging eerder deze week al in op drukke plekken in Amsterdam en Rotterdam. Het gaat daar om marktpleinen en winkelstraten zoals bijvoorbeeld de Kalverstraat in Amsterdam en de Lijnbaan in Rotterdam.
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Merken en retailers annuleren bestellingen: een mes in de rug van textielarbeiders
Jarenlang stonden modebedrijven erop dat leveranciers moesten voldoen aan sociale standaarden, om vervolgens tijdens de pandemie fabrieken en hun arbeiders aan hun lot over te laten door bestellingen te annuleren. Duizenden kledingmakers in Bangladesh worden getroffen door deze harde realiteit, veroorzaakt door hun westerse afnemers. Bangladesh roept bij veel consumenten herinneringen op aan Rana Plaza - een plek waar onverantwoordelijke fabriekseigenaren en westerse inkopers voor weinig geld produceren door werknemers uit te buiten. De afgelopen jaren is veel actie ondernomen om de werkomstandigheden in Bangladesh te verbeteren, dankzij de groeiende aandacht voor het welzijn van miljoenen fabrieksarbeiders. Mostafiz Uddin heeft bijgedragen aan dit veranderende beeld van Bangladesh. Hij is zelf een denim producent, oprichter van de denim beurs ‘Bangladesh Denim Expo' en bovenal een gepassioneerd, internationaal gerespecteerde activist die een meer ethische en duurzame kledingindustrie wil opbouwen. Zijn bekendheid heeft hem echter niet kunnen beschermen tegen de negatieve gevolgen van het coronavirus waar veel andere fabrieken ook mee te maken hebben gehad. Wat is de huidige situatie van de kledingindustrie in Bangladesh? Uddin:Na de uitbraak van het coronavirus hebben talloze merken en retailers bestellingen geannuleerd die al geproduceerd of in productie waren. Sommige hebben betalingen uitgesteld van bestellingen die al verzonden waren en andere eisten korting op arbeidskosten - dit heeft als gevolg dat kledingfabrieken in Bangladesh onder enorme druk staan. Wat betekent dat precies? Hoeveel bedrijven en werknemers zijn hierdoor geraakt? Volgens de data van het Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA), hebben 1150 kledingfabrieken in het land orders moeten annuleren of uitstellen met een waarde van 3,18 miljard dollar (ongeveer 2,7 miljard euro), en werden ruim 2 miljoen werknemers hierdoor geraakt. Als gevolg van de annuleringen en verschuivingen, hebben honderd kledingfabrieken in Bangladesh hun deuren permanent moeten sluiten. Helaas is de situatie niet verbeterd sinds de wereldwijde pandemie uitbrak in maart. De overheid van Bangladesh heeft een economisch steunpakket ter waarde van ongeveer 42 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarvan zijn de fabrieken bankleningen met 2 procent rente aangegaan om het arbeidsloon van de afgelopen drie maanden te betalen. Aan de ene kant hebben de merken en retailers nog steeds geen orders ontvangen en betalingen gedaan, en aan de andere kant komen er ook geen nieuwe orders de fabriek binnen, waardoor het inkomen van tienduizenden werknemers op het spel staan. De voorzitter van BGMEA heeft haar zorgen geuit dat in deze omstandigheden de fabrieken misschien de helft van hun personeel moet ontslaan in de maand juli.* *Dit artikel is eerder geplaatst in juli op FashionUnited.DE Is er een sociaal systeem dat arbeiders ondersteunt? Er zijn ongeveer 4,1 miljoen mensen werkzaam in de kledingindustrie in Bangladesh, waarvan 70 procent vrouw. De werkgelegenheid in de sector heeft bijgedragen aan de emancipering van vrouwen en de vermindering van armoede in het land. Helaas is er geen sociaal systeem dat arbeiders ondersteunt als zij hun baan verliezen, noch een internationaal vangnet voor de 60 miljoen mensen die werken in de mode. De wereldwijde kledingindustrie vertegenwoordigt een dynamische sector in de wereldhandel en biedt kansen voor ontwikkeling en werkgelegenheid in arme(re) delen van de wereld. Er is geen vangnet voor de kledingindustrie, er is geen wereldwijde reddingsoperatie van internationale overheden voor onze sector, zoals er was voor de banken na het instorten van de financiële markt in 2008. De impact van de vernauwing in de industrie werd het meest gevoeld door de meest kwetsbare werknemers werkzaam in de modebranche - de arbeiders, die afhankelijk zijn van hun salaris om te overleven en om te voorzien in het levensonderhoud van hun gezin en directe familie. Je bent zelf een denimfabrikant. Hoe is de situatie bij jouw bedrijf? De pandemie heeft mijn fabriek Denim Expert Limited hard getroffen. De klanten van de fabriek hebben bestellingen met een waarde van ongeveer 10 miljoen geannuleerd, wat ons in een diepe crisis heeft gebracht. De eerste crisis met de meeste gevolgen, is de vraag hoe fabrieken de salarissen van werknemers moeten betalen wanneer bestellingen van merken en retailers worden geannuleerd. Als werknemers hun salaris niet op het verwachte tijdstip ontvangen, heeft dit directe gevolgen voor hun levensonderhoud en dat van hun gezin. Hoewel de fabriek ongeveer een maand gesloten was als veiligheidsmaatregel tegen de verspreiding van Covid-19, gaf ik mijn werknemers volledige salarissen betaald voor de maanden maart en april, evenals een bonus voor Eid-ul-Fitr (feestdag na het verbreken van het vasten). Ik kan mijn arbeiders niet zomaar de straat op gooien, omdat ze mij dierbaar zijn. Zolang ik twee warme maaltijden voor mijn gezin heb, zal ik hetzelfde voor hen regelen. Maar ik weet ook niet hoe lang ik mijn hoofd boven water kan houden. Wat is de tweede crisis? De annuleringen en uitstelaanvragen die wij krijgen hebben een direct effect op de cashflow van de fabriek, wat ons ook hindert om de leveranciers van stoffen en grondstoffen te betalen. Daarnaast blokkeert de bank fabrieksrekeningen voor het openen van nieuwe kredietbrieven (brieven waarin wordt verklaard dat de daarin genoemde persoon het recht heeft om een bedrag van bepaalde hoogte van zijn rekening af te schrijven), aangezien de vorige niet zijn afgewikkeld vanwege annuleringen van bestellingen en wanbetalingen. Als de fabriek geen nieuwe kredietbrieven kan openen voor stoffen en andere grondstoffen, kan deze ook geen nieuwe bestellingen aannemen van andere klanten.Ook worstelen fabrieken met het betalen van hun energierekeningen, wat voor schaamte en verslechterde relaties met de betrokken partijen zorgt. Jij bent vrij bekend in de denim-industrie, heeft dat je iets geholpen in deze tijden? Ik heb geprobeerd mijn netwerk aan te spreken bij het uitbreken van de pandemie om iedereen te laten beseffen dat tijdens deze crisis onderling samenwerken en samenwerking tussen inkopers en fabrikanten harder nodig is dan ooit, aangezien kopers op dezelfde manier als fabrikanten worden getroffen door de pandemie. Door gesprekken met de media, waaronder FashionUnited, heb ik ook mijn stem laten horen tegen de slechte beslissingen van de merken en retailers die veel fabrikanten op de rand van de afgrond hebben gebracht en het leven en levensonderhoud van miljoenen werknemers in gevaar hebben gebracht. De pandemie heeft de gebreken en de kwetsbaarheid van de wereldwijde mode-industrie blootgelegd. Als het systeem niet wordt gewijzigd ten voordele van iedereen, kan geen enkel individu overleven. Daar ben ik ook gevoelig voor, om deze reden heeft mijn reputatie mij niet geholpen. Dezelfde merken die eisten dat leveranciers maatschappelijk verantwoord moesten ondernemen, weigeren nu zelf te betalen. Wat betekent dit voor uw relatie met uw klanten? Dit is eigenlijk het moment om de duurzaamheid te beoefenen die we al zo lang prediken. De belangrijkste pijler voor duurzaamheid, zijn de mensen. Als het leven en het levensonderhoud van de mensen (werknemers) niet veilig zijn, heeft duurzaamheid geen zin. Het is heel jammer dat merken en retailers de relatie en het vertrouwen dat door de jaren heen is opgebouwd en gegroeid, terzijde hebben geschoven. Ze hebben niet eens gedacht aan de arbeiders die hen al die tijd hebben gediend. Is het mogelijk om de westerse merken aan te klagen die geen bestellingen betalen of annuleren? Zoals ik eerder al zei, zit het huidige systeem van de wereldwijde kledingindustrie vol gebreken. Het is een door kopers gedomineerde industrie waar fabrikanten weinig te zeggen hebben. De toeleveringsketen van de industrie, van katoen tot vracht, is over de hele wereld verspreid. Maar er is geen mondiale autoriteit waarop een partij in de toeleveringsketen die schade heeft geleden, een beroep kan doen. De westerse rechtbanken zijn onbekend terrein voor fabrikanten. Ze hebben noch het geld, noch de netwerken om te winnen in de juridische strijd tegen kopers. Ga je je strategie veranderen? Denk je dat je de manier waarop je zaken doet moet veranderen? Het huidige betalingssysteem in de kledingindustrie vereist een volledige herziening om van deze situatie te leren. Voorheen moest een fabrikant vertrouwen op een bestelling van een klant om een bestelling uit te voeren. Alleen op basis van het koopcontract ontvangt de fabrikant een lening om de benodigde grondstoffen te verkrijgen. Maar de tekortkomingen in het betalingssysteem kwamen na de gezondheidscrisis ernstig aan het licht, omdat klanten vanwege de uitzonderlijke omstandigheden betalingen konden inhouden of bestellingen konden annuleren, en alleen de fabrikanten het financiële risico droegen zonder de zekerheid van een bankgarantie. Dat moet veranderen. De zaken tussen kopers en fabrikanten moeten in de periode na het Covid-tijdperk via kredietbrieven worden gedaan. Met een bankgarantie biedt dit systeem fabrikanten enige financiële zekerheid doordat ze gegarandeerd betalen als de goederen die ze produceren voldoen aan de eisen van de klant. Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.DE, vervolgens vertaald en bewerkt vanuit het Engels door Ilona Fonteijn. Beeld: Mostafiz Uddin / Denim Expert
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 07 augustus 2020 Copenhagen Fashion Week gaat aankomende maandag van start met een hybride concept. Voor het eerst worden fysieke en digitale shows met elkaar gecombineerd en om dat te faciliteren heeft de organisatie een nieuw platform opgezet: CPHFW72H. Copenhagen Fashion Week noemt het platform in het persbericht een ‘nieuw digitaal universum' waarop shows, talks en evenementen digitaal worden gestreamd. Tijdens deze fashion week in de Deense hoofdstad zullen er 32 shows plaatsvinden. Hieronder bevinden zich bekende namen zoals Stine Goya en Ganni, maar ontbreken ook weer andere merken die normaal gesproken tijdens de modeweek hun collectie presenteren. De merken die wel op de agenda staan hoeven deze editie niet aan de regels van de modeweek omtrent show format te voldoen. Hierdoor zijn ze vrij om hun presentatie vorm te kiezen. Van vooraf geproduceerde shows en presentaties tot live. Denk aan catwalks, films, tentoonstellingen, installaties, et cetera. “We zijn verheugd om te zien hoe deze ontwikkeling creatieve uitingen kan voeden en kan zorgen voor nieuwe relaties met redacteuren, inkopers en consumenten,” aldus Cecilie Thorsmark, CEO van Copenhagen Fashion Week in het bericht. Naast de shows en presentaties, zullen er ook live Q&A's zijn met de ontwerpers die op het programma van de modeweek staan. Ook zullen er discussies plaatsvinden over belangrijke onderwerpen in de industrie zoals werkomstandigheden maar ook racisme.
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 07 augustus 2020 Eerder liet Wibra in het reddingsplan al weten een substantieel deel van de 81 winkels in België te willen redden. Het lijkt nu te gaan om dertig winkels. Dit brengt vakbondssecretaris Bart Leybaert naar buiten tegen onder andere HLN na een vergadering tussen vakbonden en de directie van Wibra. De directie heeft de intentie om dertig winkels over te nemen. Over welke winkels het gaat en hoeveel personeel hiermee gered is, is onzeker. Wat er met de overige 51 winkels gaat gebeuren is ook niet bekend. Wibra vroeg eerder in België een gerechterlijke reorganisatie aan. Destijds meldde het bedrijf in een persbericht dat de tak al jaren met verliezen kampt. Het effect van recente herstelmaatregelen werd weggevaagd door de impact van de coronacrisis. Destijds werd eveneens aangekondigd dat de reorganisatie geen effect heeft op de Nederlandse winkels en medewerkers van Wibra. Deze winkels presteren volgens het bedrijf, ondanks de coronacrisis, ‘nog steeds zeer goed'. “De Nederlandse activiteiten verkeren immers in een structureel gezonde situatie."
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 07 augustus 2020 De H&M Group ligt opnieuw onder vuur vanwege racistische uitingen. Dit keer gebeurde het intern bij &Other Stories en kwam dit naar buiten via de CNN. Het ging hier om de benaming van een product. Het team dat verantwoordelijk is voor het geven van deze naam is geschorst, zo meldt de H&M Group nu in een officieel statement. “Het is een serieuze breuk met ons beleid en het gaat tegen alles in waar we voor staan,” aldus H&M Group CEO Helena Helmersson in het bericht. De topvrouw geeft aan dat er interne en externe onderzoeken lopen. “We nemen het gebruik van racistische taal zeer serieus.” De H&M group geeft aan dat simpelweg actie ondernemen niet genoeg meer is. Het bedrijf geeft aan dat een training over bewuste en onderbewuste vooroordelen verplicht worden voor iedereen. Ook wordt de interne controle op beelden, teksten en producten aangescherpt. Daarnaast moeten management teams in alle grote markten van de groep al aan het einde van 2020 verbeteringen binnen het team publiceren en hun plannen overleggen. In 2021 geldt dit voor teams in alle markten waarin de groep aanwezig is. Ook zet het diverse adviesraden op omtrent inclusiviteit en diversiteit en wil het actief diversiteits-gaten binnen het bedrijf dichten.
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 07 augustus 2020 Sinds de schuldeisers sinds juni de eigenaar zijn van Hema, is het wachten op het moment dat het bedrijf weer wordt doorverkocht. Zoals Hema CEO Tjeerd Jegen destijds al aangaf zijn de schuldeisers namelijk geen ‘natuurlijke eigenaren' en willen ze zo snel mogelijk van het bedrijf af. Bronnen melden nu aan het Financieele Dagblad dat investeringsmaatschappij Parcom de beste papieren heeft. In de papieren staan wel twee opmerkelijke mede-financiers: Marcel Boekhoorn en Jumbo-familie Van Eerd. Afgelopen tijd konden partijen een bod doen op Hema. Volgens het FD zijn er nog twee of drie andere serieuze gegadigden. Een hiervan is de combinatie van de burgerinitiatieven HoudeHema en WeLoveHema. In dit initiatief willen particulieren de eigenaar worden van de keten. Daarnaast zijn er nog een of twee buitenlandse investeringsmaatschappijen onder de gegadigden, aldus de krant. Boekhoorn mag dan officieel niet meer de eigenaar zijn van Hema, het bedrijf zag hem met verdriet gaan. CEO Tjeerd Jegen benadrukte in juni dat het bedrijf altijd fijn heeft samengewerkt met Boekhoorn. Dat ook de Jumbo-familie Van Eerd naar verluidt zich heeft aangesloten bij een bod op Hema is opmerkelijk. Jumbo werd meerdere malen genoemd als mogelijke overnamepartij van Hema maar dit heeft de CEO meerdere malen ontkend. Het FD meldt dat alleen de familie achter Jumbo betrokken is bij het bod en niet Jumbo zelf. Beeld: Hema
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
FashionUnited | vrijdag 07 augustus 2020 Glamour kijkt terug op babymode van de afgelopen 100 jaar. Deze Engelstalige video van 4 minuten neemt kijkers mee terug in de tijd naar waar ouders hun baby's een eeuw geleden in stopten. Van aardappelzakken tot overalls tot mutsen: dit zijn de populairste stijlen die baby's decennium na decennium droegen. Bron: Glamour, via YouTube
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United
FashionUnited | vrijdag 07 augustus 2020 Ontdek het verhaal achter de creatie van de limited edition Air Jordan 1 High OG Dior-sneakers, het resultaat van de samenwerking tussen Dior, Kim Jones en Jordan Brand. De artistiek directeur van de herenmode laat zien hoe zijn passie voor de legendarische Air Jordan werd vertaald met behulp van Dior savoir-faire, karakteristieken zoals het Dior-grijs en Dior Oblique-motief, en obsessieve aandacht voor detail naar een nieuw icoon, samen met een capsulecollectie van ready-to-wear kleding en accessoires, met als model rapper Travis Scott. De video is Engelstalig. Bron en beeld: Christian Dior via YouTube
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: Fashion United

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *