Mode Nieuws

 

Bristol     VanArendonk Schoenen       HipindeRegen       Klingel    Watchwinders    Bekijk nu

Vind je fashion match met Fit Swap
[unable to retrieve full-text content] Uit de behoefte aan het op een leuke en makkelijker manier vinden van unieke street-, vintage- en designeritems, is de app Fit Swap ontstaan. Fit Swap is een businessconcept dat is bedacht door TMO-studenten Isabelle van den Broek en Fleur Vermeule. Binnen hun opleiding volgen zij de z.g. Ondernemerschapleerlijn waarbinnen innovatieve fashionconcepten worden ontwikkeld. De studenten hopen met Fit Swap kans te maken op de Meester Koetsier Award die in juli zal worden uitgereikt. Deze award maakt het mogelijk om Fit Swap verder te ontwikkelen en te vermarkten. Over Fit Swap Met de Fit Swap app swipe je tussen jouw potentiële fashion matches. Match gevonden? Dan kun je kleding ruilen, kopen of verkopen. Je kan je al registreren op de website, www.fit-swap.com en aanmelden voor de app. Het prototype van de app wordt nu ontwikkeld. Het doel is de Fit Swap app in de App Store krijgen, daarom zijn de twee studenten hard op zoek naar investeerders die hen kunnen helpen. Nieuwsgierig? Neem een kijkje op www.fit-swap.com, Instagram @FitSwapnl, én bekijk de video ">
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Tessa Guntlisbergen | vrijdag 05 juni 2020 FashionUnited stelt wekelijks op vrijdag virtuele vragen aan modeprofessionals om te laten zien hoe zij omgaan met de coronacrisis. Hoe ziet hun werk eruit ten tijde van de pandemie, en waar houden ze zich mee bezig? Deze week is Marieke Meulendijks, eigenaar en artistiek directeur van dames- en kindermodelabel Les Coyotes de Paris, aan het woord. Hoe ziet je werk er momenteel uit? Wij werken nu in kleine shifts in de studio. Thuis kan ik veel minder doen, vanwege het materiaal wat ik nodig heb en de drukte van ons gezin. Waar houd je je nu mee bezig en waarom? Er is nu meer tijd om dieper na te denken in plaats van fysiek te handelen. Ik zoek continu naar de juiste oplossingen en dat betekent elke dag weer bijsturen. Niet stilstaan en in beweging blijven is key. Dit is de kans om op de reset knop te drukken en de dingen echt anders aan te pakken. Wat is je blik op de nabije toekomst? Ik zie kansen in onze eigen online website en het wereldwijd virtueel verkopen van onze collecties. Mijn ambities blijven staan, wel al wat bijgeschaafd natuurlijk. Ik probeer meer diepgang en persoonlijkheid te creëren, want het moet echt anders. Als een dolle elke dag maar gaan, kan gewoon niet meer. ‘Moeder Natuur' roept ons en dat kunnen we niet langer negeren. Mijn streven is om kleinere collecties te maken met nog meer liefde, aandacht en ambacht. En ook in andere levermoment te denken in plaats van te werken met de onlogische seizoens-aanduidingen. Ook zou het mooi zijn als de wereld elkaar in de toekomst niet meer helemaal gek maakt met kortingen. Minder ieder voor zich. Dit was voorlopig de laatste aflevering van de Q&A-reeks. Lees ook van vorige week vrijdag: Bron: Spice PR, beeld: via Spice PR
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Alexander Shumsky: “Het was hoog tijd voor ontevredenheid over huidige modesysteem”
Drie weken geleden verscheen een aantal statements over veranderingen in het wereldwijde modesysteem online en in de media. The Business of Fashion publiceerde de petitie #rewiringfashion online, die daags na verschijning al 1500 handtekeningen van over de hele wereld had gekregen. Alexander Shumsky is de executive president van de Russische Fashion Council en president van Mercedes-Benz Fashion Week Rusland. In 2017 bedacht hij, als onderdeel van het National Technology Initiative van the agency for strategic initiatives het innovatieve concept FashionNet, dat zich richtte op het veranderen van de traditionele modemarkt. Voorbeelden van projecten van de Russische Fashion Council zijn ‘Futurum Moskou', een platform voor jonge ontwerpers, de Pop-Up Shop tentoonstelling en de Fashion Futurum accelerator. Wegens het coronavirus vond de Mercedes-Benz Fashion Week Rusland digitaal plaats (4 tot 6 april) voor een publiek van 830.000 personen. FashionUnited vroeg Alexander Shumsky naar zijn mening over het #rewiringfashion voorstel, aangezien hij in het verleden betrokken is geweest bij projecten en initiatieven die minder bekende ontwerpers promoten en vraagtekens plaatsen bij het traditionele karakter van de industrie. #Rewiringfashion #Rewiringfashion (vrij vertaald als ‘mode vernieuwen') is een roep om een verandering in de internationale mode industrie, die het gevolg is van voortdurende discussies tussen een groeiende groep onafhankelijke ontwerpers, CEO's en managers van retailbedrijven van over de hele wereld. Volgens hen dient het huidige systeem niemands belangen en is het, al helemaal in tijden van Covid-19, belangrijker dan ooit om te vertragen. Drie kwesties worden benadrukt: de 'out of sync' modekalender, het achterhaalde modeshow-format en de verslaving aan korting. Gevraagd naar zijn mening, zegt Alexander Shumsky het volgende: “Het is hoog tijd dat ontevredenheid opborrelt over het huidige modesysteem - het is al decennialang niet veranderd. Het is altijd geaccepteerd dat collecties voorafgaand aan het seizoen worden getoond, wat heeft geleid tot een fast fashion systeem, dat de meest interessante ideeën op de internationale catwalks toont en dan op de proppen komt met goedkopere producten die daarop zijn gebaseerd. Ook de kwestie plagiaat in de mode is belangrijk en nog steeds niet opgelost. Nog maar tien tot vijftien jaar geleden lieten veel modehuizen in Milaan en Londen geen online media en Chinese fotografen toe bij hun show om te voorkomen dat hun ideeën zouden uitlekken naar het goedkopere modesegment al voordat de collectie in de verkoop ging. ”Vroeger waren de voornaamste gasten bij shows de inkopers. De industrie was afhankelijk van magazines die aankondigden wanneer de verkoop begon, maar formeel is dat vandaag niet veel anders. Op modescholen in New York en Moskou wordt modestudenten nog steeds verteld dat de aanwezigheid van inkopers bij de show cruciaal is en dat collecties moeten worden verdeeld in twee categorieën: mannen en vrouwen. #Rewiringfashion is een beknopt actieplan dat, in tijden van dalende verkopen en veranderende prioriteiten, helpt de nasleep van de coronacrisis te doorstaan. Hoewel het geen bekend feit is dat fast fashion bedrijven door het kopiëren van ideeën van anderen de verkoopcijfers van de designermerken omlaag halen, zijn Dries van Noten, Missoni en anderen waarschijnlijk niet heel blij als hun creativiteit wordt overgenomen door de massamarkt, voor ze ook maar een euro hebben verdiend.” Reset de modekalender Het eerste #rewiringfashion voorstel stelt een revisie van de huidige modekalender voor, omdat deze niet gelijk loopt met de hedendaagse markt. Daarnaast pleit het voor het opnieuw overdenken van de timing van shows, inkoop periodes en productleveringen. Het stelt namelijk dat modeshows te lang van tevoren plaatsvinden en dat leverdata niet in sync zijn met de daadwerkelijke seizoenen. In plaats hiervan wordt voorgesteld om mannen- en vrouwenmodeweken te combineren en te laten plaatsvinden in januari of februari en juni, om langere full-price sell-through perioden mogelijk te maken, reizen te minimaliseren en de genderfocus van de modeweek af te halen. Ook wordt voorgesteld om shows zo te timen dat ze plaatsvinden vlak voordat de juiste, voor het seizoen geschikte, collecties in de winkels hangen. ”Het probleem met fast fashion is dat het excessieve consumptie stimuleert, wat niet duurzaam is”, aldus Alexander Shumsky in een reactie op het eerste #rewiringfashion voorstel. “In een poging ‘erbij te horen' hebben veel merken groene lijnen gelanceerd. Ik geloof dat velen van hen dit vooral doen in het kader van marketing. Maar ik geloof dat het onderwerp duurzame ontwikkeling belangrijk zal blijven wanneer we ons herpakken na de crisis. Dit is hét moment om het schema en seizoensgebonden karakter van de modeweken te overdenken. De shows van vandaag de dag zijn er voor de media, sociale netwerken en consumenten, niet voor winkels, wat een verschuiving van de inkoopperiode teweeg heeft gebracht.” ”Zelfs in Milaan en Parijs heeft het showen van nieuwe collecties geen impact op de orders, aangezien de meeste aankopen al twee tot drie maanden eerder worden gedaan. In die zin zijn modeweken ‘content events' geworden, waarmee het niet meer de trade shows zijn van weleer. Wanneer de traditionele seizoenskalender wordt omgegooid kan het showen van datgene dat binnenkort in de winkels hangt minder geplagieerd worden door de massamarkt, omdat het moeilijk is om ontwerpen af te kijken in gesloten showrooms, aangezien fotograferen verboden is.” Modeshows herzien Het tweede #rewiringfashion voorstel meent dat het format van modeshows achterhaald is en dat merken in staat zouden moeten zijn om naar eigen inzicht hun collectiepresentaties te herzien om hun publiek te bereiken. Hoewel influencers en beroemdheden nu ook op de gastenlijst staan, zijn modeshows niet geoptimaliseerd voor deze nieuwe, instant digitale wereld waarin modefoto's snel verspreiden. Modeprofessionals stellen voor om modeshows opnieuw te positioneren als evenementen die vooral zijn bedoeld om consumenten betrokken te houden, en om bewustwording van de collectie te creëren, vlak voor de kleding in de winkels komt te hangen. Bovendien zouden geen strikte regels of verwachtingen bij modeshows moeten horen, zodat ontwerpers zelf kunnen bepalen wat ze doen om de consument en de media te bereiken. ”We zeggen al seizoenen lang tegen alle deelnemende ontwerpers aan de Mercedes-Benz Fashion Week Rusland dat ze hun show moeten optimaliseren”, stelt Shumsky wanneer het gaat over de potentiële herstructurering van modeshows. “Jarenlang zenden we alle fashion week shows online uit en op een groot scherm, zodat we een groter publiek trekken dan alleen degenen die fysiek aanwezig zijn. Optimalisatie betekent in ons geval dat een ontwerper meer moet doen dan alleen modellen over een dertig meter lange catwalk laten lopen. Vijf jaar geleden hingen we grote schermen op en hebben ontwerpers speciale video's voorbereid. Dat hielp een enorm nu de modeweek dit jaar werd geschrapt. We hebben meer dan dertig goede video's verzameld voor het digitale event, omdat veel ontwerpers al in februari video's hadden gemaakt van hun nieuwe collecties. Aangezien er altijd een paar mannencollecties aanwezig zijn, hadden we geen problemen met geslacht.” ”Twee extra seizoenen voor de mannencollecties op de mondiale modekalender hebben de focus onscherp gemaakt en de kosten voor ontwerpers verdubbeld, terwijl niet duidelijk is wat het oplevert. Als de big four modeweken minder strenge deelname-eisen stellen aan modehuizen, worden de schema's diverser en zullen er meer events komen die niet direct gerelateerd zijn aan de modeshow. Veel merken zijn actief in ander creatieve industrieën en kunnen aanvullend werk leveren, bijvoorbeeld in de vorm van kunst, film, theater, gastronomie enzovoort. Ik zie dat als wenselijk. Voor mij is modeweek een object van de urban cultuur, dus hebben we al al jarenlang projecten toegelaten die niet binnen het traditionele kader passen.” Breken met de verslaving aan korting Voorstel nummer drie van #rewiringfashion verdedigt de stelling dat moderetailers moeten breken met hun verslaving aan korting, periodes waarin end-of-season aanbiedingen gelden en om te stoppen met mid-season sales. Ieder seizoen worden consumenten getraind om korting te verwachten wanneer retailers te vroeg en vaak kortingen geven om verkoopcijfers te stuwen. In plaats daarvan kunnen deze problemen worden opgelost door retailers te stimuleren om extreme prijsverlagingen voor SS2020 collecties te vermijden en lange termijn merkwaarde en winstgevendheid in gedachten te houden. Toekomstige kortingen kunnen ook jaarlijks worden uitgesteld tot januari en juli, zodat er een eind kan komen aan kortingsmomenten die middenin het seizoen vallen - denk aan Black Friday, Cyber Monday en Singles Day. Over die verslaving aan korting zegt Shumsky het volgende: “Sommige luxemerken verkopen nooit uit en anderen verkopen hun kleding niet in outlets, maar vernietigen hun onverkochte voorraad liever. De obsessie met korting van de consument heeft ertoe geleid dat grote merken collecties zijn gaan produceren speciaal voor outlets. Het materiaal is goedkoper en de kleuren en pasvormen zijn net anders. Dat heeft de modeindustrie in staat gesteld om uit te groeien tot de één-na grootste consumentenindustrie ter wereld, na eten. Maar het heeft ook de toegevoegde waarde van design in de mode verlaagd. Merken die achter #rewiringfashion staan willen teruggaan naar de tijd waarin designermode niet zo gemakkelijk beschikbaar was. Maar kortingen aanpassen kan niet zomaar.” ”Om minder en meer te verkopen, moet je minder produceren. En om zoveel te produceren als consumenten kopen, moet je ofwel vraag leren voorspellen of leren te voldoen aan de vraag zodra die ontstaat. Beide vragen om een transitie naar een nieuwe fase van technologische ontwikkeling. Tegelijkertijd begonnen offline retailers al een tijd geleden investeringen te doen om vraag beter in te schatten (denk aan big data, AI etc.), maar dat heeft hen niet geholpen om dalende verkopen en faillissementen te voorkomen. Voldoen aan de vraag zodra die ontstaat vraagt om een herstructurering van het productiesysteem, waaronder reshoring, automatisering en digitaal printen. Hopelijk zullen die processen versnellen, maar voor nu is het al mogelijk om in ieder geval de Black Friday kortingen te limiteren.” Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.RU. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans Photo Credit: MBFW Russia
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 05 juni 2020 De organisatie achter onder andere Pitti Uomo heeft besloten alle fysieke beurzen uit te stellen tot januari 2021. Dit laat organisator Pitti Immagine weten in een persbericht. De organisatie gaat nu alle aandacht richten op het Pitti Connect digitale platform. Het besluit werd genomen tijdens een digitale samenkomst van de directie van Pitti Immagine. Voor de beurzen die in september gepland stonden waren er nog niet genoeg bevestigingen van exposanten maar ook de problemen waar diverse (mode)bedrijven in zijn gekomen speelden mee met de beslissing. Pitti Connect bestond al eerder, maar wordt nu verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Het platform zal vanaf eind juni te bezoeken zijn tot september. De organisatie benadrukt dat Pitti Connect meer is dan alleen een virtuele showroom. Er zullen ook online evenementen te vinden zijn en redactionele content.
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 05 juni 2020 Het consumentenvertrouwen kwam eind mei iets hoger uit dan halverwege mei. Dit blijkt uit de extra meting van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Halverwege mei kwam het cijfer nog op min 31 uit. Eind mei was dit min 29. De verbetering in het cijfer komt doordat de koopbereidheid minder negatief is. De koopbereidheid ging van min 17 naar min 11. Een van de andere deelindicatoren, het oordeel over het economisch klimaat, verslechterde juist verder. Hoewel het consumentenvertrouwen erg laag staat, heeft het nog niet het laagste punt sinds de metingen bereikt. Het dieptepunt werd namelijk bereikt in maart 2013 toen het consumentenvertrouwen op min 41 uitkwam.
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | vrijdag 05 juni 2020 Niet alleen de schuldeisers maar ook de Nederlandse overheid zit aan tafel bij de gesprekken met Hema. Dit meldt het Financieele Dagblad op basis van bronnen. De overheid zou de winkelketen in de gaten houden omdat het een grote werkgever is. De overheid heeft naar verluidt zakenbank Lazard ingehuurd om te onderzoeken welke rol het kan spelen bij Hema. Vorige week meldde het FD al dat obligatiehouders het plan hadden Hema over te nemen in ruil voor het kwijtschelden van 300 miljoen aan vorderingen. Hoe het precies met Hema ervoor staat is niet duidelijk aangezien het bedrijf de publicatie van het jaarverslag dit jaar twee keer heeft uitgesteld. De huidige eigenaar van Hema, Ramphastos Investments van ondernemer Marcel Boekhoorn, nam Hema in 2018 over. Op dat moment had het bedrijf al veel schulden dankzij de vorige eigenaar Lion Capital. De schulden zouden inmiddels neerkomen op meer dan 750 miljoen euro. Hema is niet alleen belangrijk voor de werkgelegenheid, voor de overheid speelt ook de leefbaarheid van de binnensteden mee. Het bedrijf heeft namelijk in Nederland al 550 filialen. De overheid onderzoekt of het bijvoorbeeld kan helpen door garanties op leningen te geven. Een oplossing moet volgens het FD echter snel komen. Hema en de schuldeisers willen voor 15 juni een oplossing omdat Marcel Boekhoorn op dat moment een achtergestelde lening van 50 miljoen moet aflossen. Als er een akkoord komt over de herstructurering van de schulden van Hema dan kan deze lening worden weggestreept. Beeld: Hema
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
FashionUnited | vrijdag 05 juni 2020 Het bedrijf maakte donderdag bekend dat de omzet voor het Q1 is afgenomen. De omzet nam af met 35.2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De netto winst van het bedrijf over het Q1 bedraagt 138 miljoen dollar, vergeleken met 213 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet kromp naar 138 miljoen dollar. Vergeleken met 0 procent vorig jaar, is de omzet marge van het bedrijf gedaald naar -15 procent. Zumiez (NASDAQ: ZUMZ) is een Amerikaanse speciaalzaak die in 1978 is opgericht door Tom Campion en Gary Haakenson. Zumiez verkoopt actie-sport gerelateerde kleding en heeft een imago gecreëerd gebaseerd op actiesporten zoals skateboarden, snowboarden en motorcross. Zumiez is gevestigd in Lynnwood, Washington. Dit bericht is gecreëerd met NLG technologie van Arria dat data omzet in tekst. Fouten of bugs kunt u melden bij tip@fashionunited.com.
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
FashionUnited | vrijdag 05 juni 2020 Het bedrijf maakte donderdag bekend dat de omzet voor het Q1 is gekrompen. De omzet kromp met 43.1 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De netto winst van Gap voor het Q1 bedraagt -932 miljoen dollar, tegen 227 miljoen een jaar eerder. Daarnaast is de omzet gedaald naar 2,107 miljoen dollar. Vergeleken met 6 procent vorig jaar, is de omzet marge van het bedrijf gekrompen naar -44 procent. The Gap (NYSE: GPS) is een Amerikaans kleding- en accessoires retailer. Het bedrijf werd in 1969 opgericht door Donald en Doris Fisher en heeft zijn hoofdkantoor in San Francisco, Californië. Het bedrijf is ook eigenaar van Banana Republic, Old Navy, Intermix en Athleta. Gap Inc. is de grootste gespecialiseerde detailhandelaar in de Verenigde Staten en met 3.723 winkels wereldwijd is het 3de in de totale internationale vestigingen, na Inditex Group en H&M. Voor meer recente berichtgeving over het bedrijf, de collecties en management nieuwtjes van Gap, klik hier. Dit bericht is gecreëerd met NLG technologie van Arria dat data omzet in tekst. Fouten of bugs kunt u melden bij tip@fashionunited.com.
vrijdag, 5, juni, 2020
Source: Fashion United
Bijenkorf opent eigen patisserie
Caitlyn Terra | donderdag 04 juni 2020 De Bijenkorf, niet vies van een taartje, heeft vandaag Patisserie De Bijenkorf geopend. De zaak heeft een eigen ingang achter de Bijenkorf aan de Warmoesstraat in Amsterdam. In de bakkerszaak komen de bekende creaties van De Bijenkorf meesterbanketbakker aanbod. Bijvoorbeeld de boltaart die in 1984 werd geïntroduceerd of de brownie. De zaak krijgt ook en chocoladefontein waarmee chocoladerepen gemaakt kunnen worden. In de patisserie is er ook ruimte om een zoete versnapering daar op te eten, zo blijkt uit het persbericht. Naast patisserie is er in de zaak ook champagne en prosecco te koop. “Met de opening van Patisserie de Bijenkorf is een prominente plek in de stad ontstaan, waar zowel de creaties uit onze Meesterbanketbakkerij als lokale Amsterdamse producten een podium vinden,” aldus Mark Potma, Chef Patissier, in het persbericht. Beeld: De Bijenkorf
donderdag, 4, juni, 2020
Source: Fashion United
Binnenkijken: Zo ziet de eerste Nederlandse H&M Home winkel eruit
H&M kondigde begin dit jaar al aan dat Nederland ook een H&M Home winkel zou krijgen. Vandaag is het zover: de deuren van de winkel zijn geopend. “We zijn heel trots op onze H&M Home concept store in nederland en enorm verheugd om onze klanten vanaf nu welkom te heten. We hopen dat de klanten er net zo dol op zijn als wij, en hier alles kunnen vinden om hun ideale thuisplek te creëren,” aldus Peter Klagsmark, de algemeen manager van H&M Home in het persbericht. De eerste Nederlandse H&M Home conceptstore is gevestigd op Kalverstraat 122. In de winkel is het volledige assortiment van H&M Home te vinden en een samengestelde selectie van items van andere merken. Ook worden in de winkel verse seizoensbloemen verkocht. Items kunnen daarnaast gepersonaliseerd worden met de monogramservice van H&M. Klanten kunnen ervoor kiezen om de items die ze kopen in de winkel thuis te laten bezorgen. Beeld: H&M
donderdag, 4, juni, 2020
Source: Fashion United

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *