Mode Nieuws

 

  Bristol    VanArendonk Schoenen    HipindeRegen    LegAvenueStore   Klingel    Bekijk nu
8x retail reads en koffietafelboeken van 2018
Met de feestdagen en 2019 in het vooruitzicht, een shortlist van koffietafelboeken en interessante retail reads. Sneaker Freaker. The Ultimate Sneaker Book! Een meer dan 650 pagina tellende Engelstalige uitgave van Simon Wood. Het boek bevat 'alle belangrijke sneakermomenten, van Kanye tot Adidas Futurecraft, Nike Air Force 1 tot New Balance', zo luidt de beschrijving. Te koop via Taschen, Mendo en Bol.com vanaf 40 euro. Fotocredit: Sneaker Freaker. Credit: Taschen. The future of shopping - waar iedereen retailer is “Traditionele retail is dood. Economische, demografische en vooral technologische ontwikkelingen hebben hem overbodig gemaakt. De statische winkel heeft plaatsgemaakt voor een verscheidenheid aan vormen. Door de digitalisering is de wereld vandaag één grote marktplaats geworden. In die revolutie is een nieuwe consument opgestaan, die tegelijkertijd ook producent en retailer is,” aldus de beschrijving. Het boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman is verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Frans, via de website van Jorgsnoek.com en ook via onder andere Bol.com. De prijs is 24,99 euro. Marc Jacobs Unseen 1994 – 2012 Het eerste naslagwerk van de Amerikaanse modeontwerper Marc Jacobs, met nooit eerder vertoonde beelden van Vogue fotograaf Robert Fairer. In de vroege jaren negentig was Jacobs creatief directeur bij Perry Ellis en voor de herfstcollectie ‘92 debuteerde hij met een look die het succes reflecteerde van undergroundbands als Nirvana. De kledingstukken werden beschouwd als zeer controversieel omdat ze in schril contrast stonden met de preppy, sportswear-vibe die Perry Ellis wilde overbrengen. De show was het bewijs van Jacobs' talent om de culturele zeitgeist te vangen in een collectie die relevant, draagbaar en boven alles cool was. De negatieve aandacht leidde uiteindelijk tot Jacobs' ontslag. Zijn ontslag bleek de start te zijn van een roemrijke carrière waarin hij onder andere aan het hoofd stond bij Louis Vuitton - misschien wel de meest felbegeerde positie in modeland (bron FashionUniteda). Het 350 pagina tellende naslagwerk is verkrijgbaar via Mendo, Paagman en Amazon, vanaf 55 euro. Waarom stenen winkels winnen en webwinkels verliezen Het boek, met bijdragen van 18 medeauteurs, is het vervolg op het boek #WatNouEindeVanWinkels (juni 2016) van Strabo directeur Hans van Tellingen. De beschrijving luidt: “Waarom Stenen Winkels Winnen? Dat is logisch, toch? Dit boek beschrijft waarom. Met de waarheid over onder meer winkelleegstand, het percentage dat online besteed wordt, over de toekomst van webwinkels en gratis parkeren” Het kost 24,95 euro. Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years De ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren zijn tijdens een viering van het 25-jarige jubileum van het merk Viktor & Rolf in oktober jl benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Horsting en Snoeren leerden elkaar kennen op de kunstacademie in Arnhem. Sinds hun debuutcollectie in 1993 hebben ze vele internationale prijzen in de wacht gesleept voor hun unieke en kunstzinnige visie op mode. In de Rotterdamse Kunsthal was een grote overzichtstentoonstellling, en ook werd de jublieumpublicatie ‘Viktor&Rolf Fashion Artists 25 Year' uitgebracht. Het 200 pagina tellende naslagwerk kost 40 euro. Fotocredit: The House at the End of the World, 2005, David LaChapelle Studio The Life of 50 Fashion Legends "Dit visuele boek leidt je door de verhalen van vijftig van 's werelds grootste ontwerpers. Lees meer over de levenskeuzes van de legendes, hoe zij zich aanpasten aan trends en tegenslagen en ontdek hoe de mode-industrie door de jaren heen is veranderd," aldus de beschrijving. Met biografieën van onder andere Raf Simons, Dries van Noten, Stella McCartney en Calvin Klein. Het boek van uitgever Fashionary telt 120 pagina's en kost 20 euro. Ook verkrijgbaar via Mendo.nl en Bol.com. Fashion Together 'Een ode aan de meest buitengewone duo's in de mode.' Het Engelse boek 'Fashion Together', samengesteld door Lou Stoppard, redacteur van de Londense modewebsite SHOWstudio, en uitgegeven door Rizzoli, telt 300 pagina's. Te zien is werk van onder anderen Vivienne Westwood en Andreas Kronthale, Philip Treacy en Isabella Blow, Thom Browne en Stephen Jones, Riccardo Tisci en Mariacarla Boscono, Jonathan Anderson en Benjamin Bruno. Verkrijgbaar via Amazon en Mendo. De prijs: 63 euro. Illustrerende foto uit het artikel ‘De top 7 buitengewone modeduo's uit het heden en verleden'. Collage FashionUnited. Beeldcredits: Bierre Bergé en Yves Saint Laurent, Studio Harcourt Paris, Fondation Pierre Bergé YSL Facebook / Tom Ford voor Gucci / Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler, Vivienne Westwood / YSL Mondrian Dress, Own Work Circles of Retail “Een beproefd businessmodel voor de retail van morgen. Stap voor stap innoveren is zoveel makkelijker als je denkt vanuit de klant en aansluit bij je eigen passie. Meer dan ooit is er behoefte aan een praktisch en beproefd businessmodel voor de retail van morgen. Dit boek geeft het antwoord,” aldus de omschrijving van Uitgeverij Sarphati BV. Circles of Retail is naar eigen zeggen geschreven voor (toekomstige) retailondernemers en kan ook worden gebruikt door docenten en studenten binnen de retail. Het boek van Michel Kregel en Ria van Dinteren is te koop via de website Circlesofretail.nl en de eerder genoemde uitgeverij. Het kost 39,50 euro. Mert Alas en Marcus Piggott Picture Perfect: The photo duo behind some of fashion's glossiest shot. Ruim 300 foto's uit het portfolio van de iconische fotografen Mert Alas en Marcus Piggott zijn door Charlotte Cotton in dit koffietafelboek gebundeld. Kim Kardashian deelde in september via Instagram een blote foto van zichzelf in een boom, geschoten door het duo, wat resulteerde in behoorlijk wat publiciteit. Er is een Mert Alas and Marcus Piggott Taschen XL collector's edition voor 600 euro, en een kleinere editie voor 60 euro. Foto: Mert Marcus cover. Credit: Taschen Verwacht in 2019 MOAM In het MOAM Boek 100 Nederlandse creatieven: iconische namen en jonge en opkomend talent. We noemen bijvoorbeeld Piet Paris, G-star Raw, Jan Taminiau, Inez&Vinoodh en Iris van Herpen. Het boekt telt 300 pagina's en komt uit in april 2019. Beschikbaar voor pre-order, voor 50 euro. Gerelateerd uit het archief: Homepagefoto: Sneaker Freaker. Credit: Taschen..
woensdag, 19, december, 2018
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | woensdag 19 december 2018 De winkels van Tender Women zijn sinds december gesloten vanwege het faillissement van de damesketen, maar drie vestigingen openen weer haar deuren. De drie winkels zijn overgenomen door Misson. “We gaan door! Tender wordt Mission,” aldus de failliete keten op Facebook. Mission heeft al vestigingen in Doetinchem en Veenendaal en breidt uit door de overname van de Tender Women winkels in Ermelo, Lichtenvoorde en Zevenaar. “Goed nieuws is ook dat u de meeste vertrouwde gezichten in de winkels blijft tegenkomen,” aldus het bericht. Ook de Tender-spaarpunten blijven geldig bij Mission. Om ruimte te maken voor de nieuwe inrichting, en collectie, is Tender Women vindt eerst een opruiming in de drie winkels plaats. Tender Women werd op 30 november failliet verklaard.
woensdag, 19, december, 2018
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | woensdag 19 december 2018 Hema is als winnaar uit de bus gekomen in de strijd over krokodillen, zo meldt de warenhuisketen in een persbericht. Een voorzieningsrechter in Den Haag heeft bepaald dat het kinderondergoed met krokodillen en leguanen afbeeldingen geen inbreuk maken op de merkrechten van Lacoste. ”Hema had niet anders verwacht maar is zeer tevreden met deze uitspraak,” aldus de keten in het persbericht. De rechter oordeelde dat van verwarringsgevaar geen sprake is omdat de consument ‘in redelijkheid niet kan menen dat deze afkomstig zijn van Lacoste' mede dankzij het prijsverschil tussen Hema en Lacoste. Daarbij verkoopt Hema alleen producten van het eigen merk in de winkels en klanten verwachten om die reden ook geen andere merken ‘en al zeker niet een luxe-merk als Lacoste'. Hema had eerder dit jaar al te maken met een rechtszaak rondom merkrechten. Hema verloor de rechtszaak van Levi's over de stiksels op spijkerbroeken. Hema is gesommeerd om ongeveer 4,5 miljoen euro te betalen, maar de winkelketen gaat in hoger beroep tegen de veroordeling.
woensdag, 19, december, 2018
Source: Fashion United
Overzicht SS20 Denim by Premiere Vision
Trendstop geeft lezers van FashionUnited een kijkje achter de schermen van de Voorjaar/Zomer 2020 editie van Denim by Premiere Vision. De denimexperts van Trendstop geven u een eerste kijkje naar de belangrijkste textielfabrikanten van de nieuwste innovaties, stoffen, kleuren en oppervlakontwerpen die tijdens het SS20 Denim by Premiere Vision beursevenement te zien waren. Het halfjaarlijkse evenement vindt wisselend plaats in Parijs en Europese steden met een sterke modegeschiedenis. Het gespecialiseerde denimevenement bleef met zijn debuut in Londen de nadruk leggen op duurzaamheid en ecologische-verantwoord ondernemen. De Smart Trend ruimte en Smart Wardrobe initiatieven bevatten 12 verantwoordelijk-geproduceerde denim outfits van merken als Eileen Fisher en Pepe Jeans, alsmede stoffen, accessoires en technieken die gebruik maken van post-consumer gerecycled denim. Onze uitgebreide stoffenshow overzichten en beelden tonen u de looks die onmisbaar zullen zijn voor uw volgende denimcollectie, en evalueren de commerciële waarde en levensduur van iedere trend zodat u goed in staat bent beslissingen te nemen. Deze week krijgen lezers van FashionUnited een exclusief kijkje naar drie trends uit Denim by Premiere Vision die van invloed zullen zijn op SS20 en daarna. Colour Overdye en Metallic Washes introduceren een modieus aspect aan denim, en breiden het jeansassortiment uit naar alle hoeken van de fast-fashion markt. Warp Weft Contrasts verkent nieuwe technieken voor decoratief denim, en biedt een groot aantal mogelijkheden voor toekomstige experimenten. Colour Overdye Overgeverfd denim wordt voorzien van zomerse kleuren. Kepertexturen blijven zichtbaar onder sterk verzadigde tinten. Daarmee creëren ze een opvallend tweekleurig effect en verlenen zwarte gloed aan gekleurd denim. Elastische tailles en naden worden benadrukt, waarbij traditionele denimdetails versterkt worden. Beelden via Trendstop, van links naar rechts: Baykanlar Tekstil, The Selvedge Denim Vintage, Denim PV, allen Voorjaar Zomer 2020 Warp Weft Contrasts Contrasterende schering en inslag creëert een fris denimmotief voor zomer met strepen, ruit-effecten en logo's verweven in de stof. Indigo/gebroken wit combinaties overheersen, maar de techniek biedt ook een reeks kleurmogelijkheden. Beelden via Trendstop, van links naar rechts: Freedom Denim, Crescent Bahuman, Indigo Textiles, allen Voorjaar Zomer 2020 Metallic Washes De trend voor wat meer formele aangeklede denim houdt aan. In SS20 overheersen metallic weefsels en coated afwerkingen. Zacht antiek gouden, tinnen en zilveren wassingen voorzien denim van een subtiele glans voor draagbare dag-tot-nacht opties. Beelden via Trendstop, van links naar rechts: Baykanlar Tekstil, Berto Industria Tessile, Denim PV, allen Voorjaar Zomer 2020 Exclusieve Aanbieding Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het Spring/Summer 2019 Denim Premiere Vision rapport, een complete gids met de essentiële trends uit het vooraanstaande denim beursevenement. Klik hier voor uw gratis rapport. Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, en is bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.
woensdag, 19, december, 2018
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | dinsdag 18 december 2018 Amsterdam Fashion Week introduceert een nieuw concept. Het evenement, onder leiding van Danie Bles, keert in maart terug in een andere vorm, AFW Studio. Naast mode zal op de programmering ook fotografie, kunst en design staan, zo meldt het persbericht. “Daar waar de september-editie telkens zal plaatsvinden op één centrale showlocatie, zal de maart-editie zich vooral richten op een brede programmering,' aldus het bericht. Het Compagnietheater zal als verzamelpunt functioneren tijdens de modeweek. Op de begane grond zal een galerie met wisselende exposities te vinden zijn en op de bovenetage vinden de shows van zowel jong talent als ook gevestigde namen plaats. De programmering wordt afgerond door verschillende talks. Danie Bles over de keuze twee concepten neer te zetten onder de vlag van Amsterdam Fashion Week: “Ik ben zelf ook iemand die enorm van afwisseling houdt, ik wil zowel mijzelf als anderen blijven verrassen. Door twee concepten aan te houden is er de vrijheid om in te spelen op wat actueel is. Overkoepelend doel voor beide edities blijft om de relevantie op te zoeken en zo mode dichter bij het publiek te brengen.” AFW Studio vindt plaats van donderdag 7 tot en met zondag 10 maart. Het gehele programma wordt begin 2019 bekend gemaakt, aldus het persbericht. Beeld: AFW Studio
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | dinsdag 18 december 2018 Het heeft even geduurd, maar modemerk McGregor maakt een comeback. Het merk verdween in 2016 en 2017 uit de markt na twee faillissementen, van de McGregor Fashion Group en de Doniger Fashion Group. De merkrechten hebben inmiddels opnieuw nieuwe eigenaren gevonden het merk maakt dan ook in 2019 een comeback, zo wordt gemeld in een persbericht. Achter het nieuwe McGregor zitten investeerders Fred Gehring, Ludo Onnink en het bedrijf DM Equity Partners van keukenondernemer Ben Mandemakers en bankier Rob ten Heggeler, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Fred Gehring: “McGregor is een iconisch merk, daterend uit 1921. Eigenlijk de uitvinder van ‘American Sportswear'. Het was de absolute marktleider in de jaren vijftig, zestig en zeventig, toen de grote merken van vandaag nog moesten worden opgericht. We zien grote potentie,” aldus de nieuwe topman. "Uit de gloriejaren is een enorm heritage: technische innovatie, sportiviteit en stijl bewustheid vanuit een klassieke essentie. En toen al met de nodige attitude en humor. Maar er is ook nog steeds een loyale klantenkring en consumentenonderzoek heeft aangetoond dat de naamsbekendheid concurreert met die van de marktleiders. Onze uitdaging is om McGregor ‘opgefrist' terug te brengen op de markt. Vanuit de bijna honderd jaar oude kernwaarden van het merk, die we vertalen naar deze tijd.” Gehring en Onnink waren van 1997 tot en met 2016 CEO en COO van Tommy Hilfiger. Zij zullen zich als chairman en vice chairman achter de schermen bezig houden met strategie, merkontwikkeling en supervisie. Coen Gehring zal de taak van directeur op zich nemen, niet te verwarren met eerdergenoemde chairman Gehring. Coen Gehring heeft eveneens bij Tommy Hilfiger gewerkt en onder andere ook bij Denham the Jeanmaker en Hunter Boots. McGregor lanceert in maart 2019 de nieuwe webshop en in het najaar zullen eigen winkels en franchise winkels volgens. De nieuwe najaarscollecie is vanaf 18 januari te zien in het nieuwe hoofdkantoor van McGregor in Amsterdam. De Doniger Fashion Group, op dat moment de houder van de merkrechten van McGregor, wordt op 7 september 2017 failliet verklaard. Het is de tweede keer dat het merk McGregor met een faillissement te maken krijgt. Niet veel later, op 25 september, wordt bekend dat ondernemer Rens van de Schoor een doorstart zal maken met de Nederlandse activiteiten van McGregor, Gaastra en Adam Brandstores met DuSoutien Beheer. Van de Schoor was eerder al verantwoordelijk voor de succesvolle doorstart van onder andere Miss Etam en Promiss. In oktober van 2017 blijkt de doorstart van McGregor en Gaastra van de baan. Van de Schoor ‘is tot de conclusie gekomen dat een doorstart geen kans van slagen heeft,” aldus de ondernemer tegen het Financieele Dagblad. De curator in het faillissement van de Doniger Fashion Group bestempelt de redenen van Van de Schoor als ‘niet overtuigend'. Van de Schoor gaat op zoek naar een nieuwe koper voor zowel McGregor als Gaastra en Adam Brandstores. Dat de merkrechten van McGregor een nieuwe eigenaar hebben gevonden, blijkt wanneer modehuis McGregor Adidas voor de rechter sleept voor het gebruik van de naam McGregor. Het bedrijf McGregor IP B.V. wint het kort geding wat ervoor zorgt dat het Adidas-merk Reebok geen kleding meer met het woord McGregor erop mag verkopen. Lees alles over McGregor nog eens rustig na: Beeld: McGregor Facebook
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United
FashionUnited | dinsdag 18 december 2018 De Unlimited Footwear Group (UFG) breidt uit. Dit meldt het bedrijf telefonisch aan FashionUnited. Het bedrijf introduceert de nieuwe divisie Brand-360, waarmee het op de high fashion damesschoenen markt focust. Op dit moment produceert het bedrijf uit Waalwijk al schoenen voor de merken Gaastra Björn Borg en NZA, die verenigd zijn in de afdeling StarCollections. Hiermee bedient moederbedrijf UFG voornamelijk de herenschoenen markt. “We willen graag leren wat gebeurt in het damessegment. We zien vooral veel ontwikkelingen in de boven- en onderkant van de markt. Met Brands-360 willen we ons in de bovenkant van de schoenenmarkt positioneren,” zo vertelt Raymond Bakker, international sales directeur van Brands-360 telefonisch. UFG verkreeg eerder dit jaar de licentie om tassen en schoenen van Supertrash te produceren. Supertrash zal onder de business unit van Brand-360 vallen samen met Karl Lagerfeld Footwear, Kawasaki footwear en G.H. Bass Weejuns. De naam voor de nieuwe afdeling is gekozen omdat de merken elkaar zowel horizontaal als verticaal aanvullen. “Karl Lagerfeld ligt bijvoorbeeld in het verlengde van Supertrash, maar Kawasaki en G.H. vullen elkaar horizontaal op distributie vlak weer aan.” Brands-360 zal zich focussen op premium multibrand fashion en schoenenretailers, warenhuizen en online kanalen. Vanaf de verkoop van de collectie herfst/winter 2019 zal Brands-360 actief zijn, op 1 januari lanceert de afdeling. De eerste focus zal op de Benelux liggen, maar verdere uitbreiding sluit Bakker niet uit. “Als het merk het toelaat, kunnen we stap voor stap uitbreiden.” “We zijn op dit moment heel tevreden over de merk samenstelling van Brands-360, maar ik sluit niet uit dat we in de toekomst meer merken zullen toevoegen,” aldus Bakker. “We houden oren en ogen open.” Beeld: Supertrash Facebook
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United
ONDERZOEKEN. INNOVEREN. BESCHERMEN.
Sponsor | dinsdag 18 december 2018 Intellectueel eigendom wordt wettelijk beschermd om ervoor te zorgen dat uitvinders de vruchten kunnen plukken van hun werk. ISKO is met zijn vele octrooien en merken een pionier in de denimbranche. Intellectueel eigendom is een belangrijke asset in onze branche. De bescherming van innovatieve stoffen geeft ISKO en haar klanten een voorsprong op de concurrentie. ISKO heeft visionaire uitvindingen op haar naam staan en beschermt haar merkwaarde. Dat doen we met hulp van eersteklas experts in creativiteit en technologie. Bescherming van intellectueel eigendom is cruciaal om te voorkomen dat concurrenten of anderen een gepatenteerd artikel kunnen kopiëren. Naast het nauwkeurig registreren van haar intellectueel eigendom, is ISKO vastberaden dit ook actiever te gaan handhaven in de toekomst, aldus Roos van Schooneveld, ISKO Senior Legal Counsel. ISKO heeft wereldwijd 10 geregistreerde octrooien meer dan 100 merken en ruim 100 octrooien waarvoor de aanvraag in behandeling is. Daarmee heeft het de basis gelegd voor een nieuw tijdperk in de denimbranche. Dankzij deze enorme variatie aan stofconcepten kunnen onze klanten profiteren van het meest innovatieve en baanbrekende textiel op de markt. Designers en merken over de hele wereld kunnen rekenen op een breed assortiment van hypermoderne producten die onderscheidend zijn en zorgen voor tevreden en loyale klanten. ONTDEKKEN, EXPERIMENTEREN, UITVINDEN EN TECHNOLOGIE BENUTTEN Deze drie octrooien vormen de hoekstenen van de revolutionaire innovatie bij ISKO: ISKO Future Face™ Europees octrooi verleend in 2015 Voelt zacht aan en blijft beter in vorm. Een denim-look met het typische comfort van een joggingbroek. De eerste technologie met een gebreide look. We durven zelfs te stellen dat het meer denim is dan denim zelf. ISKO Pop™ Europees octrooie verleend in 2015 Een prachtige stof van 100% katoen. ISKO Pop™ staat voor uitstekende prestaties en een zeer luxe afwerking. Dit gepatenteerde concept begint al bij de garen en blijft ook permanent behouden in het kledingstuk, hoe vaak het ook wordt gewassen. In de productie worden geen wasverzachters gebruikt. Dit zorgt voor minder chemicaliëngebruik en een duurzamer product. ISKO Recall™ Europees octrooi verleend in 2016 Een duurzame stof met vormgeheugen dat niet verslechtert naarmate het langer en vaker wordt gedragen. ISKO Recall™ behoudt haar flatteuze pasvorm en sluit aan op het lichaam als een tweede huid. Dankzij het vormbehoud hoeven kledingstukken niet zo vaak te worden gewassen als ander denim. De klant bespaart hierdoor water tijdens de levenscyclus van het product. Vormverlies is verleden tijd met het gepatenteerde ISKO Recall™.
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United
Eerste kleurenfoto's rijke studiebron voor modehistorici
“Het museum heeft mij niet gevraagd om hier te spreken, ik heb mezelf uitgenodigd”, bekent kunst- en modehistoricus Cally Blackman. In het kader van de tentoonstelling 'De wereld in kleur' geeft ze een lezing in het Allard Pierson Museum in Amsterdam over de kleding in autochrome fotobeelden, en wat deze kleding ons zegt over mode en identiteit van een eeuw geleden. Eerste kleurenfoto's voor wereldvrede Aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkelden de Franse gebroeders Lumière een techniek die fotograferen in kleur mogelijk maakte. Vanaf 1907 kwam dit procedé op de markt. Deze vroegste kleurenfoto's worden autochromes genoemd. Eenvoudig gezegd: glasnegatieven waarop met behulp van aardappelzetmeel kleur kon worden vastgelegd. Voor het eerst kon hiermee de wereld in kleur worden gevangen. En dat gebeurde vrijwel meteen. De schatrijke Franse bankier en filantroop Albert Kahn (1860-1940) stuurde tientallen fotografen op reis om verschillende volkeren vast te leggen. Zo wilde hij onderling begrip tussen mensen kweken en uiteindelijk wereldvrede bereiken. Het resultaat is een enorme verzameling van meer dan 72.000 autochromes: ‘Les Archives de la Planètes'. Een intrigerende dwarsdoorsnede uit deze etnografische schat is nu voor het eerst in Nederland te zien. Geweldige studiebron voor modehistorici Autochromes waren een stuk duurder dan zwartwit-opnamen, daarom zijn ze zo zeldzaam. National Geographic Magazine was een early adopter van de techniek. In het museum zien we reproducties, want de originelen zijn te kwetsbaar om te exposeren. “Tot voor kort waren autochromes alleen van belang voor fotohistorici”, vertelt Blackman. “Maar omdat ze tot in de jaren dertig het meest betrouwbare bewijs van kleur bieden, zijn deze prachtige beelden ook een geweldige studiebron voor modehistorici en andere liefhebbers van modegeschiedenis.” De foto's zijn een feest voor het oog. We zijn zo gewend om historische beelden in zwart-wit te bekijken, dat ze in kleur plotseling verrassend actueel ogen. Drie jonge geisha's kijken schuchter in de lens. Een Indiase vader met felrode tulband poseert met zijn dochters in de straten van Bombay. Vrouwen van de Ouled Naïl-stam in Algerije in kleurrijke danskostuums. Kleding zegt veel over mode en identiteit Fotograaf Stéphane Passet reisde door Mongolië en fotografeerde rijke Kalkha-vrouwen. “Hun klederdracht is aan strikte regels gebonden en zit vol symboliek”, vertelt Blackman. “De materialen vertellen veel over de rang, status en leeftijd van de drager. Zo heeft de jurk van een getrouwde vrouw geen riem, in tegenstelling tot de kleding van meisjes. De verhoogde schoudervullingen vormen een aanvulling op de imposante kapsels waarbij het haar met dierenvet plat en stijf werd gemaakt als horens of vleugels. Zilveren clips hielden het haar op zijn plaats en waren tevens een statussymbool: nomaden over de hele wereld dragen hun rijkdom bij zich. De traditionele laarzen hebben omhoog gekrulde zolen aan de voorkant om de aarde niet te beschadigen. Ook de lange mouwen hebben een functie: het tonen van de polsen is in Mongoolse cultuur zeer onbeleefd en je mag nooit een geschenk aannemen met opgestroopte mouwen.” Kolonialisme en oriëntalisme zorgen voor cross-over Aan de hand van modehuis Christian Dior maakt Blackman een koppeling met het heden. Hoofdontwerper John Galliano liet zich voor de lente/zomercollectie van 2002 inspireren door de traditionele Mongoolse klederdracht. Hoewel het enerzijds getuigt van zijn interesse in andere culturen, kwam deze vorm van culturele toe-eigening hem ook op kritiek te staan. De modehistorica vergelijkt een ander ontwerp van Galliano een kort geruit jasje uit 1985, met een portret van een Indiase man uit 1913. De man uit Delhi draagt een jasje dat is gemaakt van Schotse kiltstoffen met een duidelijk westerse snit. Blackman: “Tartans zijn het nationale symbool van Schotland, maar de geruite stoffen werden al veel eerder gedragen, onder andere in Jamaica en door de Masai in Kenia. De westerse mode heeft zich door de eeuwen heen vaak niet-westerse stijlen toegeëigend wat resulteert in transnationale kledingvormen.” Westerse trends overgewaaid naar het oosten Hoe groot de invloed van het oriëntalisme is geweest op de westerse mode bewijst de terminologie. Begrippen als pyjama, katoen, kaftan en kasjmier zijn allemaal terug te leiden naar de handel met en interesse voor het verre oosten. Andersom zien we op de autochromes ook hybride kledingstijlen terug. Een mooi voorbeeld is een Japans groepsportret waarop vrijwel iedereen traditionele kleding draagt. Met uitzondering van drie mannen in westerse driedelige pakken. Blackman wijst op de schoenen: onder hun kostuums dragen ze tabi, traditionele Japanse sokken met een splitsing tussen de grote teen en de andere tenen. Plotseling valt ook op dat de vrouwen in klassieke kimono's hun haar in een modieuze boblijn hebben geknipt, een kapsel dat helemaal aansluit bij de trends van de jaren twintig. Op een andere foto zien we een vermoedelijk welgestelde Vietnamese jonge vrouw in een outfit van een Franse couturier. Folklore verdrongen door spijkerbroek De foto's in de tentoonstelling tonen een vriendelijke, vredige en kleurrijke wereld. Maar de onderliggende oorlogsdreiging is voelbaar en nooit ver weg. Neem de aangrijpende foto van een groepje Armeense vrouwen en kinderen, allen gekleed in hun kleurrijke gewaden met traditionele houten sandalen met verhoogde zolen. Het groepsportret werd geschoten in 1912, vlak voor de Armeense genocide in Istanbul. Kahn kon niet voorkomen dat zijn idealistisme met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog een tragische wending nam. Zijn missie mag dan mislukt zijn, het fotoarchief dat hij heeft nagelaten is honderd jaar na dato nog altijd schitterend. Juist in deze tijd van globalisering, met de spijkerbroek als één van de meest gedragen kledingstukken ter wereld, zijn de autochromes van grote waarde. Een ode aan diversiteit. De tentoonstelling ‘De wereld in kleur' is tot en met 6 januari 2019 te zien in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Credits: foto's uit de collectie Les Archives de la Planète van Albert Kahn.
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United
Caitlyn Terra | dinsdag 18 december 2018 Een overname van René Lezard AG komt steeds dichterbij nu de kapitaalinjectie van textielproducent Cemsel Tekstil is goedgekeurd. De investeerder bevestigt dit telefonisch aan FashionUnited DE. De kapitaalinjectie vindt in de eerste helft van 2019 plaats en maakt de weg vrij voor een overname van René Lezard AG. Volgend jaar wil Cemsel Tekstil een meerderheidsbelang in het Duitse bedrijf. Cemsel Tekstil wil 60 procent van de aandelen in het bezit hebben. “Als strategisch investeerder, brengt Cemsel moderne en efficiënte aanbesteding structuren met zich mee. Hierdoor kan een marktgeoriënteerd product ontwikkeld worden samen met producenten van de hoogste kwaliteit,” aldus Yasar Esgin, eigenaar van Cemsel Tekstil tegen FashionUnited DE. Begin dit jaar stelde René Lazard AG een nieuwe CEO aan. De herstructurering, die in september 2017 was ingezet, was volgens het bedrijf succesvol afgerond waarop Heinz Hackl aankondigde te vertrekken op eigen verzoek. Isabella Hierl nam het stokje van hem over. René Lezard biedt mode voor zowel vrouwen, mannen als kinderen. In maart 2017 vroeg het merk faillissement aan waarna het in september van dat jaar een doorstart maakte. Toekomstige meerderheidaandeelhouder Cemsel Tekstil produceert kleding voor onder andere Marc O'polo, Stefanel en Benetton. Eigenaar Yasar Esgin is ook directeur van modemerk More & More GmbH.
dinsdag, 18, december, 2018
Source: Fashion United

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *