Internet, Mobile, TV en Technologie



Deze maand start Stichting BREIN een voorlichtingsproject gericht op mensen die frequent of langdurig illegaal films en series uploaden. Met speciaal ontwikkelde software worden de Nederlandse IP-adressen opgespoord. Het project richt zich vooral op inbreukmakende uploads van op de Nederlandse markt gericht populair werk. De uploaders krijgen niet meteen een boete, maar wel een waarschuwing. Gericht op frequente uploaders BREIN richt zich in dit project niet op de zogenaamde 'hit & run'-downloaders, maar op de frequente uittorent-uploaders. Mensen die op grote schaal uploaden en volgens de Stichting fungeren als een soort 'smeerolie'. Door het seeden houden zij de uitwisseling van illegale content in stand. Tegen grote bronnen die inbreuk maken wordt al opgetreden. Het zijn volgens BREIN juist de consumenten die stelselmatig uploaden die dit seeden in stand houden. Voorlichtende waarschuwingen Het komende halfjaar gaat BREIN voorlichtende waarschuwingen versturen aan abonnees van Internet Service Providers (ISP) waarvan zij hebben gedetecteerd dat via hun IP-adres ongeautoriseerde uploads zijn gedaan. De ISP wordt verzocht om de e-mail aan de betreffende abonnees door te sturen. Uiteindelijk wil de Stichting opschalen naar maximaal 1000 unieke IP-adressen per maand. Om de relevante Nederlandse IP-adressen te achterhalen gebruikt BREIN speciale software die in opdracht is ontwikkeld. Elke maand worden er meerdere steekproeven gedaan op diverse titels. De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats conform de geldende wettelijke privacy-bescherming. De toon in de waarschuwende brief liegt er trouwens niet om. Veel illegale uploaders gebruiken een VPN-verbinding omdat ze denken dat ze op die manier niet gepakt kunnen worden. Hierover staat in de brief: "Ook als je VPN gebruikt kun je toch een mail krijgen. Ten eerste zijn niet alle VPN diensten even betrouwbaar en ten tweede worden er ook bij de bediening van VPN fouten gemaakt. Als je VPN gebruikt om stiekem van illegaal aanbod gebruik te maken, is het goed om jezelf eens af te vragen waar je nou precies mee bezig bent. Het is eigenlijk te vergelijken met winkeldiefstal en heling, want behalve dat je het voor jezelf binnenhaalt zonder te betalen, ben je ook nog bezig om het ‘gestolen' materiaal verder te verspreiden." Mogelijk handhaving De mail van BREIN moet een afschrikwekkend effect hebben op de ontvanger. In dit stadium wordt namelijk alleen nog voorgelicht over de eventuele gevolgen bij handhaving. Een marktonderzoeksbureau doet hier onderzoek naar. Onderzoek wijst uit dat elke 10 illegale downloads of streams tot tenminste 3 gemiste legale verkopen leidt. Sites en diensten die met illegaal aanbod geld verdienen door advertenties of donaties, steken dat in eigen zak. De rechthebbenden zien daar geen cent van terug. Daarom wil BREIN het gebruik van die illegale platforms tegengaan.
donderdag, 3, december, 2020
Source: DutchCowboys
De video 'M to the B' van Bella Poarch ging in 2020 het hardst viraal op TikTok. Dat maakte het Chinese social media platform woensdag bekend TikTok's eindejaarsoverzicht De ranglijst is onderdeel van TikTok's eindejaarsoverzicht. Daarop staan de viraalste video's, grootste trends en bekendste makers. De rankings zijn niet geheel wetenschappelijk (de virale video-rankings zijn bijvoorbeeld gebaseerd op zowel 'views' als 'impact'), maar ze bieden een representatieve kijk op wat de app domineerde. Andere video's op de lijst zijn onder meer Will Smith's deelname aan de Wipe It Down challenge, en Julian Bass 'superheld special effects-video. Algemene lijst jaaroverzicht TikTok De algemene lijst met TikTokkers wordt aangevoerd door Charli D'Amelio en bevat ook bekende namen als Addison Rae en Noah Beck. Jason Derulo wordt vermeld als de belangrijkste TikTokker, gevolgd door Kylie Jenner en Lizzo. Iedereen die tijd op TikTok heeft doorgebracht, kan waarschijnlijk een handvol van TikToks topnummers van het jaar raden. De nummer één ging naar Derulo's 'Savage Love (Laxed - Siren Beat)', met Megan Thee Stallion's 'Savage Remix' als tweede en 'WAP' als vierde. Net als de andere categorieën, baseert TikTok deze ranglijst niet alleen op die ene video, maar ook op statistieken zoals hoeveel video's er in totaal van zijn gemaakt en hoe vaak mensen zich bezighouden met die video's.
woensdag, 2, december, 2020
Source: DutchCowboys
Hoewel het jaar nog niet is afgelopen, zitten we inmiddels wel in de laatste maand en reken maar dat lijstjes je de komende tijd om de oren vliegen. Apple trapt vandaag af met een overzicht van de populairste apps en games uit de App Store van dit jaar. Apps die ons leven leuker en gemakkelijker hebben gemaakt. Wat volgens Apple opvalt aan dit lijstje: de beste apps en games van 2020 zijn niet alleen innovatief en gebruiksvriendelijk, maar ook handig en cultureel relevant. Niet gek eigenlijk, dit jaar was natuurlijk bijzonder op veel vlakken. Nooit eerder werkten we zoveel vanuit huis, deden thuis workouts en gingen we thuis 'uit eten'. Apps zijn afspiegeling van onze cultuur Apps zijn een afspiegeling van onze cultuur. We zijn bezig met wat we belangrijk vinden en waar we op dat moment plezier aan beleven. In 2020 ziet Apple een duidelijke trend op het gebied van behulpzaamheid. Apps die zijn gericht op geestelijke gezondheid, selfcare en multiculturaliteit bijvoorbeeld. En wat denk je van tools die onderwijs op afstand voor leraren en leerlingen gemakkelijker moet maken? Ook ontwikkelaars van games spelen in op de ontwikkeling dat we nu veel thuis zitten. Zo kwam dit jaar een versie van het populaire Pokémon GO voor in huis. Apple ziet duidelijk dat app-ontwikkelaars zich wereldwijd hebben ingezet om gebruikers op een creatieve manier te helpen met gezondheid, onderwijs, sociale contacten en ontspanning. Meer dan ooit hebben we apps dit jaar gebruikt als creatieve uitlaatklep en om contact te houden met elkaar. Zonder het belangrijke werk dat ontwikkelaars van nieuwe, nuttige apps dit jaar hebben geleverd, was dat niet mogelijk geweest. Wereldwijd hebben we indrukwekkende prestaties van allerlei ontwikkelaars gezien en de 15 beste apps van 2020 zijn daar schitterende voorbeelden van. Ze hebben op ons allemaal een grote impact gehad: ze maken het makkelijker om fit en mindful te blijven, houden onze kinderen bij de les en helpen zelfs honger te bestrijden. - Phil Schiller, Apple Fellow Populairste apps van 2020 De jaarlijkse App Store lijsten met de meest gedownloade apps en games zijn nu beschikbaar. Elk land heeft uiteraard zijn eigen lijsten. In de verschillende categorieën zijn dit de 'winnaars': De meest gedownloade gratis iPhone-app in 2020 in NL: Microsoft Teams De meest gedownloade betaalde iPhone-app in 2020 in NL: The Wonder Weeks De meest gedownloade gratis iPhone-game in 2020 in NL: Among Us! De meest gedownloade betaalde iPhone-game in 2020 in NL: Minecraft Top Gratis iPhone Apps NL 2020: Microsoft Teams CoronaMelder TikTok DigiD ZOOM Cloud Meetings WhatsApp Messenger Instagram Google Maps - Transit & Food Houseparty YouTube Spotify Widgetsmith Tikkie Vinted Snapchat Netflix Jumbo Extra's Microsoft Outlook Disney+ Facebook Niet verwonderlijk dat veel van de meest gedwonloade apps corona-gerelateerd zijn. En dat we ons nog meer dan ooit hebben bezig gehouden met vermaak, bijvoorbeeld via TikTok. Top Betaalde iPhone Apps NL 2020: The Wonder Weeks Baby Monitor 3G Forest - Stay Focused AutoSleep Track Sleep on Watch Procreate Pocket MTBroutes Spectre Camera Ski Tracks TouchRetouch WeatherPro WatchChat2: for WhatsApp Braintoss MarineTraffic Facetune RouteReg Wizard for Wordfeud TjilpOMatic -Vogelgezang Sky Guide Threema. The Secure Messenger Things 3 We betalen blijkbaar graag voor apps die te maken hebben met zwangerschap en goed slapen. En natuurlijk voor een goede weersvoorspelling, want niets zo veranderlijk als het Nederlandse weer. Opvallend is ook nummer 17, blijkbaar hebben we meer interesse gekregen in de vogels die in onze tuinen zitten. Top 10 Gratis iPhone Games NL 2020: Among Us! Kaasje Brain Test: Tricky Puzzles Brawl Stars Ink Inc. - Tattoo Drawing Cube Surfer! Woodturning 3D Magic Tiles 3: Piano Game Call of Duty: Mobile Brain Out Top 10 Betaalde iPhone Games NL 2020: Minecraft Plague Inc. 30 Seconds Officieel Monopoly Football Manager 2020 Mobile Bloons TD 6 Bike Race Pro: Motor Racing Earn to Die 2 Farming Simulator 20 Trivia Crack (No Ads) Irene Boskma Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...
woensdag, 2, december, 2020
Source: DutchCowboys
Terwijl de Nederlandse consument nog volop bezig is met de vraag of zijn of haar volgende auto, hybrid of elektrisch moet zijn, komt een van de marktleiders in dit segment de Hyundai Motor Group al met een nieuw platform voor de volgende generatie van volledig elektrische auto's met een batterij. De Zuid-Koreaanse autofabrikant - Hyundai en KIA - lanceerde gisteren het al eerder aangekondigde E-GMP-platform wat specifiek ontwikkeld is voor de volgende generatie van volledig elektrische voertuigen. Belangrijkste kenmerken E-GMP-platform Elektrische auto's op basis van dit platform krijgen een potentieel bereik van meer dan 500 km en zouden binnen 18 minuten tot 80% moeten kunnen worden opgeladen met een verbeterde supercharger. In slechts vijf minuten zou je al een actieradius van 100 km moeten kunnen bereiken. Met een 800V is Maar er is meer want ook het geïntegreerde Power Electric-systeem krijgt de eerste multi-oplaadfunctie van (400/800V) geschikt voor een bidirectionele stroomconversiefunctie. Dit betekent dat de auto ook stroom kan geven voor het opladen van een andere EV of als voorbeeld je huis kan voorzien van elektriciteit. Verder belooft Hyundai ook het platform te kunnen inzetten voor meer krachtige modellen met een acceleratie van van 0 naar 100 km/u in minder dan 3,5 seconden en met topsnelheden tot 260 km/u. Nieuwe componenten moeten de rijdynamiek optimaliseren en veiligheid van de cabine maximaliseren. E-GMP en de toekomst Op dit nieuwe EV-platform is Hyundai van plan om tegen 2025 in totaal 23 nieuwe modellen te introduceren die in totaal goed zouden moeten zijn voor 1 miljoen wereldwijde verkopen per jaar. Hyundai verkocht in 2019 7.2 miljoen auto's wereldwijd. Het zou betekenen dat het merk (Hyundai en KIA samen) over 4 jaar zo'n 15% van sales bestaat uit volledig elektrische voertuigen. De eerste auto's die zijn uitgerust met E-GMP, waaronder de IONIQ 5, worden begin 2021 al verwacht samen met nog een reeks van andere modellen. Hyundai noemt als belangrijkste voordelen een grotere ontwikkelingsflexibiliteit, krachtige rijprestaties, een groter rijbereik, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en meer binnenruimte voor inzittenden en bagage. Het betekent dat de nieuwe modellen op alle punten fors worden verbeterd. E-GMP is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling en brengt onze meest geavanceerde technologieën samen. De line-up van onze elektrische vloot zal evolueren en nog meer worden versterkt door dit innovatieve nieuwe platform. - Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President Vehicle Architecture Development Center Rijprestaties, veiligheid en ruimte Het E-GMP-platform is ontwikkeld om verbeterde rijprestaties op de weg bij hogere snelheden. Dit komt met name door een verbeterde gewichtsverdeling tussen voor- en achterzijde en een laag gemonteerd accupakket en een krachtige elektromotor. De accu is omgeven met een accudraagconstructie van ultrasterk staal. Ook is het chassis extra versterkt en hebben de ingenieurs de botsingsenergie naar het elektrische systeem en de accu kunnen minimaliseren. Het E-GMP-platform maximaliseert de binnenruimte door een lange wielbasis en korte overhangen voor en achter waardoor veel binnenruimte ontstaat. Met het accupakket onder de vloer krijg je in de auto een vlakke vloer. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de passagiers terwijl ook verschillende opstellingen voor de voor- en achterbank mogelijk zijn. E-GMP Power Het nieuwe Power Electric (PE) -systeem van de E-GMP bestaat uit één compacte module die in is om de prestaties van de motor met 70% te verhogen in vergelijking met bestaande motoren. Alle voertuigen die worden ontwikkeld met het E-GMP-platform, gebruiken een gestandaardiseerde enkelvoudige batterijmodule. Deze module is samengesteld uit standaardcellen van het pouch-type en kan naar behoefte voor elk voertuig in verschillende hoeveelheden worden verpakt. 800V bidirectioneel laadsysteem De meeste bestaande EV's (snellaad-infrastructuur) bieden 50 kW tot 150 kW opladen voor EV's die zijn uitgerust met een 400V-systeem; De ontwikkeling van een 800V-infrastructuur, met een laadvermogen tot 350 kW verbetert het snelladen aanzienlijk. Om dit in de merkt mogelijk te maken zal IONITY, strategische partner van Hyundai, haar hoogvermogen laadnetwerk verder uitbreiden in Europa. In tegenstelling tot eerdere EV's, die alleen opladen in één richting accepteren, is het oplaadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde - Integrated Charging Control Unit (ICCU) – en onderdeel van het platform vertegenwoordigt een upgrade van bestaande on-board laders (OBC), die normaal gesproken alleen elektriciteit in één richting laten stromen vanuit een externe stroombron. De ICCU maakt het mogelijk om ook extra energie van de voertuigaccu te ontladen (Vehicle to grid) zonder extra componenten. Hierdoor kan kan de auto ook energie leveren aan andere voertuigen en bijv. aan je woning. Als voorbeeld kan de auto tot 3,5 kW energie leveren, genoeg om een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie 24 uur te laten werken. IONIQ en KIA Met E-GMP zal Hyundai in totaal 23 EV-modellen introduceren, waaronder 11 speciale EV-modellen en tegen 2025 met als doel om meer dan 1 miljoen EV's wereldwijd te verkopen. Als onderdeel van deze visie lanceerde Hyundai Motor Company in augustus 2020 drie specifieke EV-modellen, de IONIQ 5,6 en 7 (2024) in verschillende voertuigsegmenten. Ook Kia ondergaat ook een belangrijke transformatie voor de middellange tot lange termijn. In september 2020 kondigde Kia plannen aan om het aandeel van de EV-verkoopvolumes als percentage van de totale verkoop tegen 2025 te verhogen tot 20 procent. Het bedrijf publiceerde onlangs ook een vroege afbeelding van zeven speciale EV-modellen die tegen 2027 opeenvolgend zullen worden uitgebracht. Henk de Hooge Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...
woensdag, 2, december, 2020
Source: DutchCowboys
Heb jij je Spotify Wrapped-lijst van 2020 al bekeken of beluisterd? Het kan heel goed voorkomen dat je jezelf er toch niet helemaal in herkent. Dit is hoe dat komt. Spotify Wrapped Je kunt natuurlijk een bepaalde artiest of track veel hebben beluisterd, maar er zijn veel factoren die bepalen of die ook daadwerkelijk wordt geteld als beluisterd. Denk bijvoorbeeld aan offline luisteren. Misschien ben je in het buitenland geweest dit jaar of heb je om je data te sparen onderweg veel offline geluisterd. Nu wordt er soms gezegd dat de offline luisterminuten wel degelijk worden bijgehouden en pas weer worden gestuurd als de telefoon weer online is, maar er zijn ook veel mensen die beweren dat dat niet zo is. Wanneer wordt een nummer eigenlijk als ‘beluisterd' benoemd? Dat is als je een lied meer dan 30 seconden hebt geluisterd. Je kunt dus gerust wat aan het eind skippen als het refrein te vaak wordt herhaald, of een nummer opnieuw luisteren: zolang je maar weer 30 seconden luistert. November telt niet mee Heb je juist in november gigantisch veel naar het nieuwe album van artiest X geluisterd, dan zal je hier waarschijnlijk niets van terugzien in je Spotify Wrapped. Wrapped gaat namelijk niet helemaal over het jaar, het gaat over het jaar tot en met oktober. Tenminste, dat geldt voor wat je veel hebt geluisterd. De top-artiestenlijst is echter weer heel wat anders, daar wordt zelfs gekeken naar eerdere jaren. Vergeet niet dat je dit jaar waarschijnlijk meer thuis was, maar dus ook meer feestjes thuis gaf. Als een vriend van je de boel overneemt, dan kan er zomaar een nummer in je Spotify Wrapped voorkomen dat je in jouw beleving nooit hebt geluisterd -en in nare gevallen misschien ook nooit meer wil luisteren-. Besef ook of je überhaupt je account alleen gebruikt. Als je geliefde/kind/moeder bijvoorbeeld bij jou thuis Google Assistant gebruikt om allerlei muziek te draaien, dan wordt uiteraard jouw profiel daardoor beïnvloed. Samenwerkende artiesten op Spotify Samenwerkingen tussen artiesten zijn ook booming de afgelopen jaren. De artiest die het eerste wordt genoemd krijgt de zogeheten stream count, dus die wordt meegeteld als zijnde ‘beluisterd'. De rest van de artiesten die aan het nummer meewerken, worden dus niet meegeteld in je Wrapped 2020. Kortom, al die artiesten waar Clean Bandit mee samenwerkt zien niets van de stream counts. Ben je fan van Anne Marie en is je favoriete nummer van haar Rockabye met Clean Bandit? Dan hoop ik voor Anne Marie dat je die niet te veel luistert, want ze heeft er veel meer baat bij als je nummers luistert waarvan zij de hoofdartiest is. Het lijkt dit jaar wel alsof we er een miljoen muziekgenres bij hebben gekregen. In mijn ‘genrehonger' staat dat ik dit jaar 562 genres heb geluisterd, waarvan 127 nieuwe. Ik denk dat als ik zelf genres moet opnoemen, ik niet verder kom dan vijftig verschillende. Echter, kijk ik vervolgens wat ik het meest heb geluisterd, dan zijn dit vrij voor de hand liggende genres: pop, rap, R&B, Alternative R&B en dancehall. Genrebender Ik vraag me af wat al die andere genres dan kunnen zijn. Plus: wanneer valt iets onder een genre? Ik zou The Weeknd scharen onder RnB, maar als ik naar mijn meestgeluisterde geners kijk, dan lijkt het er toch sterk op dat veel van ‘mijn' RnB toch echt onder pop wordt geschaard door Spotify. Dat maakt het in mijn ogen alleen nog maar vreemder dat er zoveel genres bestaan. Aan de andere kant moet Spotify toch wat: de Wrapped-lijstjes een beetje gek maken zorgt alleen maar dat je het meer gaat delen op social media. Het is al één van de grootste reclames voor Spotify elk jaar: immers gaat iedereen zijn resultaten toch delen op Instagram, zeker omdat Wrapped ook echt is ingestoken als een soort stories. Het is ook erg leuk om te weten te komen wat je allemaal hebt geluisterd, al moet je dus altijd in de gaten houden dat er veel factoren zijn die bepalen wat als ‘beluisterd' wordt bestempeld. Laura Jenny Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...
woensdag, 2, december, 2020
Source: DutchCowboys
Ampler Bikes ondersteunt vanaf volgend jaar wielertalent. En dat is best bijzonder want Ampler is een e-bike producent uit Estland. Ampler ondersteunt de Cycling Club Tartu in hun missie om jong wielertalent uit Estland, Letland, Litouwen en Finland te ontwikkelen. Het team zal onder de naam Ampler Development Team op het Continentale UCI niveau rijden. Ampler steunt jonge wielertalenten Ampler wil heel graag de lokale wielercultuur helpen en jong talent laten groeien op weg naar het wereldtoneel. Het team bestaat uit 13 jonge wielrenners en wordt geleid door twee voormalig profwielrenners, Rene Mandri als Team Manager en Jaan Kirsipuu als Sportdirecteur. Twee oud-profs bij Cycling Club Tartu De meest bekende ex-wielrenner is toch wel Jaan Kirsipuu. Kirsipuus specialiteit was de massasprint. Mede door de geringe concurrentie in eigen land werd hij veertien keer nationaal kampioen van Estland, vijf keer op de weg en negen keer in het tijdrijden. In totaal won hij meer dan honderd wedstrijden. Hij werd ooit 3de in de klassieker Gent-Wevelgem (2004). Van 1997 tot en met 2002 wist hij ieder jaar minimaal acht wedstrijden te winnen. In 2012 beëindigde hij zijn carrière als wielrenner. Hij was eerder al ploegleider bij Astana.
woensdag, 2, december, 2020
Source: DutchCowboys

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *