Economie

 

  Mobiele pinautomaten        MijnDomeinAuto     OfficeDeals     NHA Thuisstudie       Bekijk nu
Al tien jaar lang verkopen supermarkten vlees met een ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Ruim 800 boeren leveren de kipfilets, hamburgers en speklapjes. Maar deze week heeft de dierenwelzijnsorganisatie een primeur: een boer produceert varkensvlees met twee sterren. Varkenshoudster Annechien ten Have uit het Groningse Beerta heeft als eerste een varkensstal gebouwd volgens de strenge criteria van de Dierenbescherming. Een investering van miljoenen euro's. "Ja, het is hartstikke spannend voor haar. Ze heeft haar nek enorm uitgestoken en het is de vraag of de consument dit vlees met twee sterren oppikt", zegt directeur Co'tje Admiraal van de Dierenbescherming. Twee sterren betekent veel meer leefruimte voor de varkens. Ze kunnen naar buiten en beschikken over veel stro. "De varkens kunnen wroeten. Er is gewoon veel meer voor ze te beleven dan in een stal met één ster", zegt Ten Have. "En ook castreren we de mannetjes niet en mogen ze allemaal hun krulstaart houden." Klanten De investering wil de varkensboer wel terugverdienen en daar zullen klanten van supermarkten als Plus, Poiesz, Hoogvliet en Deen voor moeten zorgen. Want het tweesterrenvlees is een stuk duurder dan de variant met één ster. Supermarkt Plus bijvoorbeeld meldt dat een kilo speklapjes met één ster 7,49 euro kost. Voor vergelijkbare speklappen met twee sterren moet de consument bij de kassa 10,90 euro betalen. Dat is 45 procent meer. Admiraal: "Er is enorm veel durf voor nodig, wat Ten Have heeft gedaan. En wij als burger zijn nu aan zet. Als wij nu eens minder vlees eten maar heel bewust kiezen voor vlees van dieren die een beter leven hebben gehad, dan doen we het goed." Groei Het Beter Leven Keurmerk is het grootste keurmerk van ons land. De omzet komt dit jaar uit op ongeveer 1,9 miljard euro. In 2017 was dat nog 1,5 miljard euro. In 2018 deden 1750 boerenbedrijven mee aan dit keurmerk, twee keer zoveel als vijf jaar geleden.
dinsdag, 23, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Supermarkten hebben in de afgelopen twaalf maanden voor honderdduizenden euro's schade geleden door een oplichtingstruc met giftcards. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat het om een onbekende man, die vanuit het buitenland belt met een medewerker van een supermarkt. Hij zegt namens het hoofdkantoor te bellen en kondigt aan dat bepaalde reeksen giftcards uit het assortiment worden gehaald. Daarna vraagt hij of de winkelmedewerker even de codes wil doorgeven, zodat die kunnen worden geblokkeerd. Vervolgens kunnen de kaarten worden weggegooid. "Heel overtuigend" Met de code kan de kaart verzilverd worden, zegt Jules van Wel, hoofd veiligheid bij het CBL. "Deze meneer weet precies wat hij nodig heeft van die winkelmedewerker, hij weet ook precies hoe hij het moet vragen. Hij komt heel overtuigend over." De oplichter is al meer dan een jaar actief. "Hij heeft zich it-technisch goed verschanst: in het scherm staat 'onbekend nummer'", zegt Van Wel. Het blijkt niet te achterhalen waarvandaan de man belt. "Hij komt nooit in de winkel. Er is geen camerabeeld, geen signalement. Alleen telefoongesprekken." Verschillende supermarkten zijn de dupe geworden van deze babbeltruc. Inmiddels hebben ze een speciaal instructiefilmpje gemaakt voor hun medewerkers over de giftcard-fraude. "Als die nu een vraag om codes krijgen, moeten er meteen alarmbellen afgaan", zegt de veiligheidsbaas van de levensmiddelenhandel hoopvol.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Ze kosten vaak wat meer, maar in ruil daarvoor werkt een plantage-arbeider voor een eerlijk loon en in veilige omstandigheden. Dat is het verhaal waarmee duurzaamheidskeurmerken hun producten in de markt zetten. Maar zo helder blijkt het in werkelijkheid niet te zijn. Keurmerken kunnen niet garanderen dat producenten zich houden aan de voorwaarden die zij stellen. Dat blijkt uit een rapport dat Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) vandaag heeft gepubliceerd. Heeft het zin om producten met zo'n keurmerk te kopen? En waarom zijn producten met keurmerk duurder? Vier vragen en antwoorden over het nut van duurzaamheidskeurmerken. 1) Wat zegt het als een product een duurzaamheidskeurmerk heeft? Wat zo'n keurmerk precies zegt, verschilt per keurmerk. Op het gebied van arbeidsomstandigheden richten ze zich in grote lijnen op vergelijkbare punten. Het Rainforest Alliance-keurmerk en het Fairtrade-keurmerk bijvoorbeeld hebben als voorwaarden dat arbeiders het minimumloon verdienen, dat er veilige arbeidsomstandigheden zijn en dat arbeiders lid mogen worden van vakbonden. Maar in de praktijk worden deze voorwaarden vaak niet nageleefd. "Vooral op het gebied van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden laten ze steken vallen", legt SOMO-onderzoeker Sanne van der Wal uit. Sterker nog, het onderzoek laat zien dat producenten met een keurmerk niet per definitie betere arbeidsvoorwaarden bieden dan een producent zonder keurmerk. "Vaak doen ze het wel wat beter, maar niet altijd en de verschillen zijn klein", zegt Van der Wal. Onderzoekers zagen verschillende problemen bij producenten met een keurmerk. Zo wordt overwerk vaak niet uitbetaald, moeten arbeiders met onveilige bestrijdingsmiddelen werken en mogen ze geen lid worden van een vakbond. 2) Waarom lukt het keurmerken niet om goede arbeidsomstandigheden te garanderen? De kern van het probleem is geld, vertelt Van der Wal. "Een leefbaar loon en het uitbetalen van overwerk zijn mooie voorwaarden, maar dat kost wat." Op dit moment is dat geld er nog niet omdat de producten te weinig opleveren. De prijs van bijvoorbeeld koffie is te laag om een fatsoenlijk loon van te kunnen uitbetalen, aldus Van der Wal. Het keurmerk Fairtrade herkent zich in dat antwoord. "Daarom willen we een groter marktaandeel hebben. Hoe meer Fairtrade-producten verkocht worden, des te meer geld er beschikbaar komt om goede arbeidsomstandigheden te garanderen." Maken keurmerken dan nu beloftes die ze niet waar kunnen maken? Fairtrade vindt van niet. "Wat we beloven is dat alle producenten er in ieder één keer per jaar op gecontroleerd worden of ze zich aan onze voorwaarden houden. Het zou inderdaad kunnen dat er binnen dat jaar tekortkomingen ontstaan." 3) Gaat het extra geld dat ik betaal voor een product met keurmerk naar de boeren? Niet helemaal. Keurmerken hebben namelijk ook geld nodig om het systeem van inspecties en controles te kunnen betalen. Sommige keurmerken gaan wat verder dan andere. Bij producten met een Fairtrade-keurmerk krijgen boeren bijvoorbeeld de garantie op een minimumprijs voor hun producten. Die fungeert als vangnet als de prijzen op de wereldmarkt zakken, wat bijvoorbeeld nu bij koffie het geval is. Daar gaat dus ook extra geld naartoe. Hoe komt het dan dat keurmerkproducten bij de ene supermarkt duurder zijn dan bij de andere? Die verschillen bestaan omdat supermarkten de uiteindelijke verkoopprijs van keurmerkproducten mogen bepalen. De ene supermarkt is bereid meer marge op te geven voor keurmerkproducten, en dus een lagere prijs te vragen, dan andere supermarkten. Je kunt dus niet zeggen dat het geld dat je extra betaalt voor een product met keurmerk één op één terecht komt bij boeren en arbeiders. 4) Is het al met al beter om producten met een keurmerk te kopen? Ja, zegt Van der Wal. "Er is op dit moment gewoon niks beters. Ons signaal is absoluut niet: consumenten stop er maar mee, want het heeft geen zin." Hoe meer mensen die producten kopen, des te meer invloed keurmerken kunnen uitoefenen, verwacht Van der Wal. Hij hoopt bijvoorbeeld dat keurmerken meer gaan lobbyen om grote bedrijven via wetgeving te verplichten om keurmerkproducten te kopen. "Dat is op de lange termijn de manier om de structurele problemen aan te pakken."
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Het aandeel Philips is op de Amsterdamse effectenbeurs flink onderuit gegaan. Het aandeel sloot op 31,73 euro, een verlies van 8,7 procent. Beleggers zijn teleurgesteld in de kwartaalcijfers die het technologiebedrijf vanmorgen publiceerde. Philips boekte weliswaar een omzet van 4,3 miljard euro (4 procent meer dan een jaar eerder) en een winstgroei van 17 procent. Maar topman Frans van Houten sprak tegelijkertijd van "voortdurende tegenwind", onder meer door ongunstige wisselkoersen. "Het aandeel Philips was de afgelopen maanden wel erg gestegen," zegt analist Jos Versteeg van Insinger Gilissen. "Maar zo'n forse koersreactie had ik niet verwacht. Dit heb ik bij Philips in geen jaren meegemaakt." Volgens Versteeg speelt mee dat de financiële markten erg nerveus zijn door toenemende zorgen in de wereld. Twijfel blijft Vooral bij het consumentenonderdeel Personal Health vallen de resultaten tegen. De verkoop van slaap- en verzorgingsapparaten blijft achter in de ontwikkelde economieën. En in de opkomend economieën kan het bedrijf de groei niet verzilveren, vanwege dalende valutakoersen. Volgens Jos Versteegh heeft de Philips-topman in een telefonische toelichting op de cijfers, de twijfel niet weg kunnen nemen. "Het was geen eenduidig verhaal. Beleggers hebben de afgelopen jaren weinig verdiend aan het Philips aandeel. Dus als ze zien dat de risico's toenemen, gaan ze massaal verkopen."
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Cabinepersoneel van Ryanair op Eindhoven Airport legt morgen voor 24 uur het werk neer. De 40 personeelsleden van de prijsvechter die meedoen aan de actie zijn ontevreden over de aangekondigde sluiting van de Ryanair-basis in Eindhoven. Vanaf Eindhoven heeft de prijsvechter nu 155 vluchten per week, als de basis opgeheven wordt zijn dat er nog 130. Dat betekent dat er in Eindhoven geen werk meer is voor Ryanair-cabinepersoneel en piloten. FNV Luchtvaart zegt dat door de staking mogelijk negen tot elf vluchten van en naar Eindhoven Airport worden getroffen. Of de vluchten daadwerkelijk worden geannuleerd, is nog niet duidelijk. Eindhoven Airport zegt dat vluchten van Ryanair morgen mogelijk vertraging oplopen of worden geannuleerd. Het vliegveld adviseert reizigers zelf contact te zoeken met Ryanair. Aandeelhouder De actievoerende cabinemedewerkers overhandigen morgen een petitie aan gedeputeerde Pauli (VVD). De provincie Noord-Brabant is aandeelhouder van de luchthaven en investeerde volgens de FNV miljoenen euro's belastinggeld om onder andere Ryanair naar de luchthaven te halen. Niet alleen vanuit economisch perspectief vindt de vakbond het niet normaal dat Ryanair zich "van de een op de andere dag terugtrekt". Het stoort de bond ook dat de maatschappij zich niet houdt aan het Nederlandse (arbeids)recht. Sluiting basis FNV Luchtvaart hoopt nog altijd dat Ryanair zijn besluit voor Eindhoven Airport terugdraait en heeft een kort geding aangespannen. Ryanair zelf zegt dat het banenverlies te willen beperken. Piloten mogen reageren op vacatures bij andere bases van Ryanair. Ook wordt gedacht aan onbetaald verlof voor cabinepersoneel.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Om ook na het dichtdraaien van de gaskraan in 2030 energieprovincie te blijven, krijgt Groningen samen met de provincies Friesland en Drenthe een rijkssubsidie van 2 miljoen euro. Het geld is bestemd voor een opleidingstraject waarin mbo, bedrijfsleven en gemeenten samenwerken. Met het geld zetten de partijen in op de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de energietransitie: de overgang van fossiele naar duurzame energie, zoals vastgelegd in een conceptversie van het Klimaatakkoord. Techniekstudenten Betrokken partijen zijn bezorgd dat die transitie wordt bedreigd door een gebrek aan (gekwalificeerd) personeel. Hierdoor wordt het moeilijker om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. Groningen is een bijzonder geval: de provincie had zo'n 20.000 directe en indirecte banen te danken aan de gaswinning. Door het dichtdraaien van de gaskraan verdwijnen deze banen. Ook hebben de drie noordelijke provincies al jaren last van een krimpende en vergrijzende bevolking. Het opleidingsproject moet bijvoorbeeld jonge techniekstudenten naar Groningen te halen. Scholen en 45 bedrijven uit Drenthe, Groningen en Friesland gaan de komende vier jaar 2400 studenten de nieuwste kennis over duurzame energie bijbrengen. Ook worden duizend werknemers van technische bedrijven en driehonderd docenten bijgespijkerd. Hiervoor worden bestaande vakken meer toegespitst op duurzame energie, en worden er nieuwe vakken ontwikkeld.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
De Nederlandse Spoorwegen kampen in het Verenigd Koninkrijk met financiële tegenvallers. Op twee van de drie Britse treinconcessies wordt verlies geleden en moet geld (54 miljoen euro) worden bijgelegd. Bovendien wordt er geruzied met het Britse ministerie van transport over de voorwaarden in een vervoerscontract. PvdA-Kamerlid Henk Nijboer is boos. "De NS heeft niets te zoeken in het buitenland. Hou op met die buitenlandse avonturen. Het kan toch niet zo zijn dat ze geld verliezen met buitenlandse spoorlijnen, en dat Nederlandse reizigers daarvoor opdraaien. Er zijn voor de NS in Nederland genoeg investeringen te bedenken om het openbaar vervoer te verbeteren." Abellio De NS is in het buitenland actief onder de naam Abellio en zet daar inmiddels ongeveer net zoveel om als in eigen land. In Nederland valt er niet zoveel meer te groeien en te verdienen en dus hebben de spoorwegen hun oog op het buitenland laten vallen. De NS zegt dat ze zich zo ook voorbereidt op de toekomstige ontwikkelingen op het spoor, ervaring opdoet met concessies en de concurrenten beter leert kennen. van de ervaringen in het buitenland kunnen de Nederlandse reizigers profiteren, zegt de NS. In het Verenigd Koninkrijk heeft de NS drie spoorconcessies en een busdienst. In de eerste zes maanden van dit jaar werd 1,18 miljard euro omgezet. In het reizigersvervoer wordt gewerkt met netto-contracten, waarbij het risico voor rekening van de exploitant komt. Subsidies worden achteraf verrekend. Ook in Duitsland is de NS actief. in een drietal regio's worden zes spoorverbindingen geëxploiteerd. In de eerste zes maanden van 2018 werd daar een omzet behaald van 168 miljoen euro. In Duitsland wordt gewerkt met bruto-contracten, waarbij Abellio per treinkilometer betaald krijgt, de opbrengsten of verliezen zijn voor rekening van de vervoersautoriteit. Lastig Het is een ingewikkelde en lastige zaak, zegt vervoerseconoom Bert van Wee van de TU Delft. "De NS opereert als een bedrijf, onderneemt, investeert en verdient, maar is ook een overheidsbedrijf en een publieke, collectieve voorziening, gefinancierd met belastinggeld. Moet de NS een winstdoelstelling hebben?" "De vervoersmarkt is in beweging en geliberaliseerd en buitenlandse vervoerders zijn ook op de Nederlandse markt actief. Tegelijkertijd heeft de politiek er wat over te zeggen, want er gaat subsidiegeld in rond. En het gaat om de publieke ruimte met spoorrails en stations. "Kan publiek geld niet beter in Nederland geïnvesteerd worden? Wat doe je met risico's en verliezen? Profiteert de reiziger hier van de winst elders of wordt het kaartje duurder en de dienstverlening minder als in het Verenigd Koninkrijk verlies geleden wordt? vraagt Van Wee zich af. "Het is bijna niet uit te leggen, denk aan het gedoe met de hsl-lijn en het debacle met de Fyra." Schiphol Niet alleen de Spoorwegen zijn over de grenzen actief. Luchthaven Schiphol doet ook zoiets en heeft belangen in luchthavens in Frankrijk, New York, Brisbane en Zuid-Korea. In 2017 werd daarmee 73 miljoen euro verdiend, bijna een kwart van de hele winst van de luchthaven. Schiphol is voor 70 procent van de staat, de gemeente Amsterdam is voor 20 procent eigenaar, Rotterdam voor 2 procent en de resterende 8 procent is in handen van de Franse partner Aeroports de Paris. Ook bij Schiphol is de reden voor de buitenlandse activiteiten ervaring opdoen en het versterken van het netwerk.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Een dag na het ontstaan van de ophef rond racisme in een vlucht van Ryanair wil het bedrijf nog altijd niets inhoudelijks zeggen over het incident. Gisteren ontstak er een golf van woede over een filmpje, waarin te zien is dat een zwarte vrouw door een witte man racistisch werd bejegend. Ryanair reageerde gisteren kort via Twitter door te melden dat het bedrijf de zaak bij de politie heeft gemeld. Het bedrijf blijft vandaag bij die verklaring. "Wij hebben een statement gegeven", zegt Yann Delomez, die verantwoordelijk is voor de marketing van Ryanair in de Benelux. "Wij zijn naar de politie gegaan. Het is nu een kwestie voor de politie. Ik weet niet wat de rol van de crew hierin was. De situatie is veilig verlopen, dat is prioriteit nummer 1. Betreffende het gedrag van de man uit de video zijn wij naar de politie gestapt." De Britse politie heeft inmiddels een onderzoek ingesteld. Niet alleen het racisme, maar ook het optreden van het Ryanair-personeel werd op sociale media zwaar bekritiseerd. Het leidde er uiteindelijk toe dat de man kon blijven zitten, en de vrouw op een andere plek moest gaan zitten. Duizenden mensen hebben inmiddels op de video gereageerd. Op de beelden, gemaakt door een passagier, is te zien hoe de de vrouw op wordt beledigd door de man. Het volledige filmpje staat hier.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
Landarbeiders in ontwikkelingslanden hebben nauwelijks baat bij de duurzaamheidskeurmerken die zijn ontwikkeld om hen vooruit te helpen. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). De laatste dertig jaar komen er steeds meer keurmerken op de markt voor producten als bananen, koffie en cacao. Maar volgens de onderzoekers van de SOMO is gebleken dat op boerderijen en plantages die worden gesteund door initiatieven als Fairtrade en Rainforest Alliance de omstandigheden niet of nauwelijks beter worden. Nog altijd verdienen de werknemers geen leefbaar loon en werken ze onder ongezonde en onveilige omstandigheden. Ook worden de rechten van arbeiders geregeld geschonden. Dankzij de keurmerken stijgen de verkoopprijzen wel, maar de arbeiders profiteren daar niet van. Dat komt volgens de onderzoekers onder meer door hun zwakke onderhandelingspositie: ze zijn nauwelijks georganiseerd in vakbonden. Max Havelaar De stichting Max Havelaar, die onder meer achter het Fairtrade-keurmerk zit, geeft toe dat het beter kan, vooral op het gebied van lonen. Maar de stichting kan de plantages naar eigen zeggen niet dicteren wat hun lonen moeten zijn. "Anders bestaat het risico dat de producent het keurmerk laat vallen als de lonen te hoog worden", zegt Fairtrade-directeur D'Angremond in Trouw. "En veel hoger kunnen we niet gaan vanwege de concurrentiepositie." Wel traint Fairtrade werknemers bij het collectief onderhandelen over hun lonen. Het keurmerk Rainforest Alliance zegt het minimumloon te hanteren, maar erkent dat dat in veel landen te weinig is voor een fatsoenlijk leven. Het keurmerk wil dat bedrijven stapsgewijs naar een leefbaar loon toewerken, zegt een woordvoerder in Trouw. Dat de keurmerken niet doen wat ze nastreven, betekent volgens de onderzoekers niet dat ze geen nut hebben. De SOMO wijst erop dat de keurmerken meer aandacht genereren voor de omstandigheden van landarbeiders en dat boeren bovendien beter leren hoe ze hun bedrijf kunnen runnen. Ook zijn de lonen hier en daar wel hoger dan bij niet-gecertificeerde bedrijven, maar nog altijd niet op een 'leefbaar' niveau. De SOMO roept keurmerken op om meer te doen dan de naleving van hun normen controleren. "Dat betekent intensievere samenwerking, afstemming en pleitbezorging met belanghebbenden zoals brancheorganisaties, supermarkten, vakbonden en ngo's", staat in het rapport.
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie
De ruim 200 bemande tankstations langs de snelweg zien meer klanten weglopen naar de 2100 meestal onbemande tankstations langs provinciale wegen of in de stad. Met maar één reden: de hogere brandstofprijzen. "De verschillen kunnen oplopen tot 20 cent per liter, in een extreem geval zelfs tot 26 cent. Reken eens uit hoeveel je dan bespaart op jaarbasis", zegt Jan-Reint Vink van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen uitgeeft aan zakelijke automobilisten. Voor 'gewone' consumenten die de brandstof zelf moeten betalen lijkt het logisch dat ze kiezen voor de goedkopere onbemande tankstations. Maar volgens Vink letten ook steeds meer leaserijders, al dan niet verplicht door hun werkgever, op de kosten. "Wij hebben 14.000 klanten in ons bestand met in totaal 350.000 tankpassen. In 2010 tankte van al die automobilisten nog ruim 23 procent langs de snelweg, nu is dat aantal gedaald tot 14 procent. Sommige bedrijven vragen ook aan ons: kunt u de dure snelweg-stations op onze passen blokkeren? Dat is natuurlijk een simpele manier voor een bedrijf om kosten te besparen." Toename Uit nieuwe cijfers die brancheorganisatie Bovag presenteert, blijkt dat het aantal onbemande stations nog steeds flink toeneemt. Vorig jaar waren de onbemande stations voor het eerst in de meerderheid, en aan die trend komt voorlopig geen einde. "Het zou best eens kunnen dat over tien jaar twee derde van de benzinepompen onbemand is", zegt Tom Huijskens van de Bovag. "Plekken met onrendabele winkeltjes in de provincie worden omgebouwd tot een onbemand station. Het is niet voor niks dat bedrijven als Tinq en Tango groeien als kool. Voor veel lokale ondernemers is de ombouw naar onbemand vaak pure noodzaak om het hoofd boven water te kunnen houden. Personeel is nu eenmaal de belangrijkste kostenpost. Een onbemand tankstation heeft daar geen last van en kan die marge gebruiken voor verlaging van de literprijzen." Uitzonderingen Al zijn er altijd weer uitzonderingen. Zoals het bemande tankstation van Gerrit Heinen in De Heurne in de Achterhoek. Hij denkt er niet over om te stoppen: "Ik ga ermee door totdat ik erbij neerval", zegt hij vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. Gerrit Heinen is de vierde generatie van het familiebedrijf en als het aan hem ligt, komt er beslist nog een vijfde generatie bij. "Wij verkopen natuurlijk niet alleen benzine en diesel. We hebben er een winkeltje bij met propaangas, potgrond, kunstmest, koffie en thee. Als we dat niet hadden, lukte het niet." Maar de toekomt is ongewis. Heinen: "Welke kant gaat het op met de brandstoffen? Wordt het straks elektrisch rijden, of waterstof? Zeg het maar. Maar bijvoorbeeld de investeringen voor waterstof, die zijn zo gigantisch. Dat is voor een bedrijfje als het onze niet op te brengen. We moeten het zien."
maandag, 22, oktober, 2018
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *