Economie

 


Jarenlang reden vooral leaserijders rond in elektrische auto's, geholpen door lage bijtellingstarieven. Voor particulieren was een stekkerauto nog te duur, maar daar is nu verandering in gekomen, stelt de ANWB. De bond vergelijkt jaarlijks de gemiddelde totale kosten van een nieuwe benzine- en elektrische auto. En die liggen dit jaar heel dicht bij elkaar: 57 cent per kilometer voor elektrisch en 56,4 cent voor benzine. Dat is dan op basis van vier jaar gebruik en 15.000 kilometer per jaar. Duurdere aanschaf, minder kosten "Een elektrische auto is duurder in de aanschaf", zegt Marco van Eenennaam, projectleider elektrisch rijden bij de ANWB. "Maar dat verdien je terug door minder onderhoudskosten, minder energiekosten en lagere belastingen." De ANWB vindt het ook positief dat de gemiddelde actieradius van elektrische auto's steeds verder toeneemt: van 205 kilometer in 2018 naar 268 kilometer vorig jaar en 305 kilometer dit jaar. Het aanbod sluit ook steeds beter aan bij de behoefte van de consument. In de prijsklasse tot 50.000 euro heb je nu keuze uit 31 verschillende auto's. Vorig jaar waren dat er nog 22. Wat volgens de ANWB nog wel een probleem is, is dat er nog maar weinig kleine, goedkope elektrische auto's zijn, de zogeheten A-klasse-auto's. Ook een tegemoetkoming zou schelen. "Er was dit jaar wel een aanschafsubsidie, die de meerkosten van elektrisch ongeveer halveert. Maar die subsidiepot was binnen een week leeg", zegt Van Eenennaam. "Die pot moet echt groter. Veel mensen hikken nu nog tegen de prijs aan." Verbod in 2030 Er rijden nu bijna 145.000 elektrische auto's rond in Nederland. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Maar op een totaal wagenpark van rond de 9 miljoen auto's is het aandeel e-auto's nog steeds relatief klein. De overheid is van plan om in 2030 de verkoop te verbieden van auto's die op fossiele brandstoffen rijden. Om dat doel te halen, moet er volgens de ANWB een aanschafsubsidie blijven bestaan. Ook moeten er meer betaalbare modellen komen en moet er een ruime tweedehands markt ontstaan.
donderdag, 3, december, 2020
Source: NOS Economie
Inwoners van Singapore kunnen binnenkort kipnuggets eten die niet van geslachte kippen zijn gemaakt, maar zijn gekweekt in een bioreactor. Als eerste land ter wereld heeft de Aziatische stadstaat toestemming gegeven voor de verkoop van een vorm van kweekvlees. Het gaat om het Amerikaanse bedrijf Eat Just dat z'n chicken bites aan de man mag brengen. Wanneer de nuggets precies te verkrijgen zijn is nog onbekend, net als wat een portie gaat kosten. Volgens Eat Just zal de prijs te vergelijken zijn met die van echt kippenvlees van goede kwaliteit. In eerste instantie zal één restaurant de kweekkip verkopen. Daarna volgen andere restaurants en weer later supermarkten, hoopt Eat Just. Het bedrijft verwacht dat de gekweekte kip op termijn goedkoper is dan vlees van geslachte kippen. Dat Singapore het kweekvlees nu heeft goedgekeurd voor verkoop, is deels ingegeven door de coronapandemie. Het land wil minder afhankelijk zijn van de import van voedsel en in 2030 30 procent van de voedselbehoefte in eigen land produceren. Nu is dat 10 procent. Serum van ongeboren kalfjes Lange tijd was de discussie bij kweekvlees of je het wel volledig diervriendelijk zou kunnen noemen. In de beginjaren van de ontwikkeling van kweekvlees werd voornamelijk gebruik gemaakt van zogenoemd foetaal kalfsserum. Kweekvlees wordt gemaakt van stamcellen van dieren. Die cellen kunnen op zich gewonnen worden zonder een dier te doden, maar vervolgens moeten de stamcellen uitgroeien tot vlees. Daarvoor is een serum nodig, en daarvoor is het bloed van ongeboren kalfjes uitermate geschikt. Na de slacht van de moederkoe, wordt de foetus verwijderd. Terwijl de foetus nog in leven is, wordt via een naald in het hart het bloed verwijderd, dat de basis vormt voor foetaal kalfsserum. Omdat één van de doelen van kweekvlees juist het tegengaan van dierenleed is - naast de nadelige effecten die het houden van levend vee heeft op het klimaat - zijn bedrijven hard op zoek naar alternatieven voor foetaal kalfsserum. Eat Just claimt daarmee succes te hebben en een plantaardig serum te hebben gevonden. En dat is niet alleen goed voor de diervriendelijkheid, maar ook voor de portemonnee. Waar een gekweekte kipnugget in 2018 50 dollar gekost zou hebben, zou die prijs nu 40 keer lager liggen. Eerste kweekburger komt uit Nederland Voordat kweekvlees in Nederland te verkrijgen is, zal het nog wel even duren; deskundigen schatten minstens een jaar of vijf. Begin dit jaar debatteerde de Tweede Kamer erover. Een meerderheid vind kweekvlees een goed alternatief voor conventioneel vlees, mits er geen foetaal kalfsserum gebruikt wordt. De minister van Landbouw zou een actievere rol zou moeten spelen bij het stimuleren van de ontwikkeling van kweekvlees, vinden sommige partijen. Volgens minister Schouten kan de markt het echter prima zelf af. In 2013 presenteerde een Nederlands laboratorium de eerste kweekhamburger. Hoogleraar Mark Post van de Universiteit Maastricht was daar de drijvende kracht achter. Hij richtte daarna ook Mosa Meats op, om de kweekburgers uiteindelijk op de markt te krijgen. Ook Mosa Meats maakte gebruik van foetaal kalfsserum. Maar inmiddels heeft het bedrijf een alternatief gevonden in eiwitten uit gist. Vraag is nog wel hoe dat op grote schaal geproduceerd kan worden. In 2018 later wilde de NVWA geen toestemming geven voor de consumptie van kweekvlees. Testpakketten, bedoeld om te laten proeven in een restaurant, werden verzegeld.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NOS Economie
Door het sluiten van schuldhulploketten kunnen de kwetsbaarste mensen niet goed worden geholpen. Dat komt naar voren in een enquête onder ruim 300 schuldhulpverleners. Ruim driekwart van hen zegt dat ze door het beperken van face-to-face-contact bepaalde groepen minder goed kunnen ondersteunen. Het onderzoek komt van het Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie (AKMI) en de branchevereniging van schuldhulpverlening (NVVK). Beide partijen roepen gemeenten op de schuldhulploketten voor de kwetsbaarste burgers open te houden. Opgelucht De meeste problemen doen zich voor bij huishoudens met meervoudige problematiek, huishoudens met een migratieachtergrond en ouderen. Dit zijn groepen waar naar verhouding meer mensen laaggeletterd of digibeet zijn, of de taal niet spreken. Online hulp werkt dan niet goed, concludeert het onderzoek. Dat ziet ook Dick van Maanen, directeur Stadsring51, de schuldhulpverleningsorganisatie van Amersfoort: "Wij zijn half mei weer opengegaan omdat wij merkten dat sommige groepen niet meer naar ons toe kwamen voor hulp. Toen we weer opengingen, nadat we het gebouw coronaproof hadden gemaakt, merkten we dat mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of online, weer kwamen." Maar veel loketten in Nederland bleven gesloten. Loketten bevinden zich vaak in gemeentehuizen, die voor het merendeel gesloten zijn. Stadsring51 is een onafhankelijke stichting, waardoor Van Maanen zelfstandig kon besluiten om weer open te gaan. Hij krijgt goede reacties: "Mensen zijn heel opgelucht dat ze weer face to face hun verhaal kunnen doen. Er heersen al veel schaamte en taboes rondom schulden en het duurt soms jaren voordat ze bij ons aankloppen. Online is voor velen een extra barrière, waardoor hulp nog langer op zich kan laten wachten." Nieuw type klant Een andere conclusie uit het onderzoek is dat 40 procent van ondervraagde schuldhulpverleners een nieuw type klant ziet: zzp'ers en mkb'ers. Dat er meer zzp'ers en mkb'ers aankloppen merkt Van Maanen ook. "Maar voornamelijk bij ons geldloket, dat meer gericht is op preventie. Met hen kijken we naar hun budget en de risico's, om zo te voorkomen dat ze in de schulden komen." Hij maakt zich wel zorgen om deze groep: "De overheidssteun dempt een heleboel problemen, maar lost het niet op. De huur die drie maanden is uitgesteld, moet uiteindelijk wel nog betaald worden. Die golf komt later nog."
woensdag, 2, december, 2020
Source: NOS Economie
Elektriciteitsproducent EPZ wil twee nieuwe kerncentrales gaan bouwen naast de bestaande kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. Het bedrijf heeft zijn plannen toegelicht in een hoorzitting voor Tweede Kamerleden. Daar waren ook tegenstanders van kernenergie uitgenodigd. Volgens hen is het voorstel van EPZ veel te duur en is het beter om in te zetten op duurzame energie, zoals van zonnepanelen en windmolens. De Tweede Kamer had voor- en tegenstanders uitgenodigd om te komen praten over de toekomst van kernenergie in Nederland. Volgens verschillende partijen, waaronder regeringspartijen VVD en CDA, kan kernenergie een belangrijke rol spelen in de toekomstige 'energiemix'. Er komt geen CO2 bij vrij en is in tegenstelling tot wind- en zonne-energie regelbaar en altijd beschikbaar. Dat is noodzakelijk op dagen dat het bewolkt is en er geen wind staat. Om de klimaatdoelen te halen moet de uitstoot van CO2 gehalveerd worden. In 2050 moet de hele Nederlandse energievoorziening klimaatneutraal zijn, zo is het doel. Daarom wil de politiek zo veel mogelijk af van centrales die op gas of kolen draaien. Overheid moet bijspringen Tot nu toe was er bij marktpartijen weinig animo voor de bouw van een nieuwe kerncentrale, maar volgens EPZ is het wel degelijk mogelijk om rond 2035 twee nieuwe centrales klaar te hebben. Binnen acht jaar kan een centrale gebouwd worden die drie keer zo veel vermogen heeft als de huidige centrale. Het gaat dan om een bestaand ontwerp dat bewezen veilig is. Kosten: 8 tot 10 miljard euro. Voorwaarde is wel dat de overheid bijspringt en het zogeheten 'marktrisico' afdekt. En dat is precies waar tegenstanders, zoals Greenpeace en de Jonge Klimaatbeweging, de plannen op afwijzen. Het is te duur en de belastingbetaler moet er mogelijk voor bloeden. De kosten voor de opwekking van duurzame energie gaan snel omlaag. Daarom kan kernenergie nooit op tegen wind en zon, is hun redenering. Maar de voorstanders spreken dat tegen. Ook voor de bouw van molens en zonneparken zal voorlopig subsidie nodig zijn. Bovendien kom je bij meer hernieuwbare energie voor steeds hogere kosten te staan omdat het elektriciteitsnet verzwaard moet worden. Dat is nodig omdat zon en wind grote pieken veroorzaken. Ook ben je steeds meer geld kwijt voor de opslag van elektriciteit op momenten dat de vraag laag is. Rente En dat kerncentrales zo duur zijn om te bouwen, ligt volgens de voorstanders vooral aan de rente. Bouwers betalen een torenhoge rente over het geld dat ze lenen, omdat het om risicovolle projecten gaat. Daardoor is er geen eerlijke vergelijking te maken met hernieuwbare energie, waarvoor de rente veel lager is. Als de overheid iets doet om de rente te beperken, wordt de bouw van een nieuwe kerncentrale volgens hen een stuk rendabeler. Borssele is volgens EPZ een ideale plek voor nieuwe kerncentrales. "Het is waar de ervaring zit en de kennis", zei directeur Carlo Wolters tegen de Kamerleden. Er is voldoende ruimte en koelwater en ook de opslag van kernafval, bij de COVRA, is vlakbij. De huidige centrale, die sinds 1973 draait, moet eigenlijk in 2033 sluiten. EPZ wil de centrale nog wel tien of twintig jaar langer openhouden, maar dan moet de verplichte sluiting wel uit de wet gehaald worden. Minister Wiebes van Economische Zaken heeft al laten weten dat hij daar onderzoek naar laat doen. EPZ ziet ook mogelijkheden om in de toekomst een 'groene' waterstoffabriek te realiseren aan de Westerschelde. Daar kan de 'overtollige' elektriciteit van de kerncentrales en de windparken voor de kust (waarvan de kabels in Borssele aan land komen) CO2-vrij worden omgezet in waterstof.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NOS Economie
PostNL zegt in een week tijd een recordaantal van tien miljoen pakketten te hebben bezorgd. Door die topdrukte moet het bedrijf nu wel webshops en consumenten teleurstellen, want er wordt meer besteld dan PostNL kan verwerken. "Wij kunnen nu niet alles ophalen wat webwinkels bij ons aanbieden", aldus een woordvoerder. "Om ons netwerk draaiende te houden, moeten we nu grenzen aangeven. We lopen echt tegen de grenzen van ons netwerk aan." Het bedrijf zegt dat het voor het eerst deze stap moet nemen. "We moeten nu helaas tegen webshops zeggen: sorry, dit is wat we kunnen ophalen, de rest doen we een dagje later." Oproep na drukte stadscentra PostNL zegt dat de bestelhausse mede komt doordat het in verschillende binnensteden afgelopen weekend te druk was en burgemeesters mensen opriepen om spullen online te bestellen in plaats van in het centrum te winkelen. PostNL kan niet zeggen hoeveel pakketjes er geweigerd worden. Volgens het bedrijf is het aan webshops hoe ze omgaan met het feit dat PostNL niet alle pakketten kan meenemen. "Sommige geven aan: houd rekening met een langere bezorgtijd. Of ze geven voorrang aan bepaalde producten." Of de concurrenten van PostNL ook aan hun maximumcapaciteit zitten, is niet bekend.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NOS Economie
Horecagelegenheden in vijftig plaatsen dreigen op 17 januari open te gaan. Het gaat onder meer om Breda, Maastricht, Haarlemmermeer, Weert en Groningen. Dat schrijft de afdeling uit Breda van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in een persbericht. De afdeling zegt dat ze spreekt namens al deze vijftig afdelingen. Over hoeveel horecabedrijven dit gaat, is onduidelijk. De initiatiefnemers spreken van 'duizenden'. Financiële noodzaak "De inmiddels absolute financiële noodzaak, het gebrek aan toekomstperspectief vanuit het kabinet en met name ook het inconsistente overheidsbeleid, laten ons geen andere keus: we gaan onder strikte voorwaarden van het protocol van KHN open op 17 januari 2021 en blijven open." De directe aanleiding voor dit besluit zijn de uitspraken van minister De Jonge dat de gedeeltelijke lockdown langer gaat duren dan half januari, staat in het persbericht. "De achteloze manier waarop dit werd medegedeeld en het gebrek aan empathie voor de volledige horecabranche heeft deze meer dan vijftig KHN-afdelingen noodgedwongen doen besluiten om samen een standpunt in te nemen en zich te scharen achter deze actie." De landelijke afdeling van Koninklijke Horeca Nederland heeft nog niet gereageerd op het voornemen.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *