Economie

 

MijnDomeinAuto    MobielePin    InternetSecurity   OfficeDeals   NHA Thuisstudie     Bekijk nu

Door de stikstofcrisis en PFAS zal de bouw dit jaar en volgend jaar niet groeien. Vanaf 2022 kan de sector weer een sterke groei tegemoetzien. Dat concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in een studie naar de te verwachten bouwproductie en werkgelegenheid. Ook uit andere voorspellingen blijkt dat de bouw een moeilijke periode tegemoet gaat. ABN Amro verwacht dat de bouwproductie dit jaar met twee procent krimpt. Door het dalende aantal vergunningen wordt er dit jaar minder gebouwd. Ook volgend jaar zal er geen groei zijn, verwacht het EIB. De nieuwbouwproductie van woningen daalt in beide jaren met 5 procent. Achterstand inhalen Vorig jaar groeide de bouw ondanks stikstof en PFAS nog sterk, met 4 procent, al bleef de nieuwbouw van woningen met een groei van 2 procent achter. In de tweede helft van het jaar viel de groei van de vergunningen door de stikstofcrisis en PFAS wel terug. Vanaf 2022 zullen de stikstofmaatregelen van het kabinet effect hebben, verwacht het EIB. Daardoor ontstaat er weer ruimte om meer te gaan bouwen. De opgelopen achterstand kan dan worden goedgemaakt. Het EIB voorziet dat in de periode 2022-2024 zo'n 70.000 nieuwe woningen zullen worden opgeleverd. Daarnaast profiteert de bouw van de extra investeringen in duurzaam bouwen. Geen grote werkloosheid Dit en komend jaar daalt de werkgelegenheid licht in de bouw, waar de werkgelegenheid vorig jaar nog met 3,5 procent steeg, naar 463.000 arbeidsjaren. Door de afname van de werkgelegenheid neemt de krapte op de arbeidsmarkt de komende twee jaar af, maar van grote werkloosheid zal geen sprake zijn, zegt het EIB. De werkgelegenheid in de bouw kan vanaf 2022 weer oplopen, tot 483.000 arbeidsjaren in 2024.
woensdag, 22, januari, 2020
Source: NOS Economie
Air France-KLM ontkent plannen te hebben om Malaysia Airlines geheel of gedeeltelijk over te nemen. Het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf spreekt hiermee eerdere berichten van persbureau Reuters tegen. "We hebben contact gehad met aandeelhouders van Malaysia Airlines. Maar in dit stadium zijn we geen partij in het verkoopproces van de maatschappij," zegt Air France-KLM tegen Reuters. Het bedrijf zegt ook te blijven kijken naar mogelijkheden om een actieve rol te spelen in het wereldwijde proces waarin luchtvaartmaatschappijen samenklonteren om kosten te drukken. Malaysia Airlines is een noodlijdende maatschappij geworden door de nasleep van twee vliegrampen. Vlucht MH17 werd in 2014 boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Een paar maanden eerder was vlucht MH370 boven de Indische Oceaan plotseling van de radar verdwenen.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
"Amerika is aan het winnen als nooit te voren. We zitten in een economische groeifase die de wereld nog nooit heeft gezien." Zo begon de Amerikaanse president Donald Trump zijn speech op het World Economic Forum in Davos. Bij het evenement komen traditiegetrouw wereldleiders en bestuursvoorzitters bijeen om te praten over economische kwesties. Twee jaar eerder sprak Trump ook op de conferentie, aan het begin van zijn presidentschap. "Ik ben toen begonnen met de grote comeback", zei hij vandaag. "Amerika floreert als nooit te voren." Klimaatverandering is een van de grootste thema's op het World Economic Forum, maar Trump wilde vooral de bloei van de Amerikaanse economie op de agenda zetten. De economie groeit meer dan tien jaar op rij, de langste periode ooit gemeten. Wel kondigde hij aan dat de Verenigde Staten meedoet aan het 1 biljoen bomen-initiatief, waarin wordt geprobeerd wereldwijd meer bomen aan te planten. "Het is tijd voor optimisme", zegt Trump. "We moeten de doembeelden en voorspellingen voor een apocalyps afwijzen. Die komen van doemdenkers die ons land willen verwoesten." Eerder op de dag zei klimaatactivist Greta Thunberg dat er nog weinig is bereikt om klimaatverandering tegen te gaan. "Jonge mensen hebben het probleem op de agenda gezet, waardoor mensen er meer bewust van zijn. Concreet is er eigenlijk nog niks bereikt. De wereldwijde CO2-uitstoot is niet teruggebracht." Ze vindt dat het klimaatprobleem als een crisis moet worden behandeld. "Dat vereist veel meer dan we nu doen. Dit is nog maar het prille begin." Extra vliegen of extra opleiding Onder economen is er steeds meer discussie over de vraag of de drang naar meer economische groei niet ten koste gaat van de planeet. "De vraag van de komende jaren wordt vooral: wat voor groei willen we", zegt Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, in NOS-podcast POEN. "En dan gaat het over hoe we consumeren en produceren. Besteden we extra geld aan een extra vliegreis of een extra opleiding." Volgens haar hoeft de groei niet ten koste te gaan van de planeet, maar dan moet het gestuurd worden door de overheid. "Milieuschade zit niet ingebakken in het economische systeem", zegt Blom. "Je moet iets toevoegen aan het economische systeem om het op te lossen en dat is beleid. Je kunt bijvoorbeeld door iets extra duur te maken of iets te verbieden. Dat is iets wat de markt niet vanzelf doet." Klimaatverandering is onder bestuurders van bedrijven niet de grootste zorg. Uit onderzoek van adviesbureau PwC onder bijna 1600 bestuursvoorzitters blijkt dat regulering als belangrijkste belemmering voor de groei van bedrijven wordt gezien. Klimaatzorgen staan op 11, een plaats hoger dan een jaar eerder. Het World Economic Forum duurt nog de hele week. Dit jaar staan ook 69 Nederlanders op de lijst met genodigden.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
Tesla zegt dat er helemaal geen sprake is van auto's van de fabrikant die vanzelf acceleren. Bij de Amerikaanse dienst voor veilig wegverkeer (NHTSA) kwam vorige week een verzoek binnen voor een onderzoek daarnaar. Tesla zegt nu dat dit verzoek totale onzin is en is ingediend door een belegger die speculeert op een daling van het aandeel Tesla. "Wij onderzoeken ieder incident waarbij een bestuurder zegt dat zijn auto ongewild accelereerde", zegt de maker van elektrische auto's in een persbericht. "In ieder geval waarvan wij data hebben, accelereerde de auto alleen door de bestuurder." Tesla noemt de belegger niet bij naam. Maar volgens Amerikaanse media gaat het om Brian Sparks, die inderdaad zou profiteren van een waardedaling van Tesla. De NHTSA zei vorige week het verzoek serieus te onderzoeken. In dat verzoek werden 110 ongelukken opgevoerd die zouden zijn gekomen door het onbedoeld accelereren. Tesla zegt nu dat de meeste van die ongelukken al onderzocht zijn. "De afgelopen jaren hebben we het merendeel van deze ongelukken met de NHTSA besproken. In iedere zaak die we hebben bekeken, laten de data zien dat de auto goed functioneerde."
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
De gemeente Amsterdam gaat toch de aandelen in Afval Energie Bedrijf (AEB) verkopen. Het voorstel wordt volgende maand besproken in de gemeenteraad. Amsterdam is volledig eigenaar van het vuilverbrandingsbedrijf. AEB is een hoofdpijndossier voor de gemeente. Door problemen lagen maandenlang vier van de zes verbrandingsovens stil. Daardoor hadden ook afvalbedrijven in de rest van het land moeite om huisvuil kwijt te raken. Amsterdam heeft de afgelopen maanden tientallen miljoenen euro's in het noodlijdende bedrijf gestoken. De gemeente heeft steeds gezegd de aandelen niet te willen verkopen en AEB in publieke handen te willen houden, maar komt nu daarvan terug. Prijs en integriteit De gemeente stelt wel eisen aan nieuwe kopers. Er komt een 'competitief verkoopproces'. De prijs is het belangrijkst, zegt de gemeente, maar er wordt ook een integriteitsscreening gedaan en de aansprakelijkheidsrisico's voor de gemeente moeten worden beperkt. Amsterdam geeft niet alles uit handen. Zo trekt de gemeente enkele publieke taken op het gebied van afvalinzameling en afvalverwerking naar zich toe. De gemeente gaat afvalpunten beheren en exploiteren. Wethouder en locoburgemeester Udo Kock (D66) stapte in september op vanwege de problemen bij AEB. Hij wilde dat de afvalcentrale volledig zou worden geprivatiseerd om daarmee de financiële risico's voor de gemeente te beperken. De rest van het college zag daar niets in, maar is nu dus bijgedraaid.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
De huurprijzen in de vrije sector stijgen nog steeds, maar minder hard dan voorheen. Het afgelopen jaar bleven de prijsstijgingen onder de 5 procent, waar in 2017 soms toenames van 10 procent werden behaald, meldt huizenaanbieder Pararius. In het vierde kwartaal van 2019 stegen de prijzen met 4,8 procent naar een gemiddelde van 16,77 euro per vierkante meter per maand. Als Amsterdam buiten beschouwing wordt gelaten, komt de gemiddelde landelijke huurstijging op 5,3 procent uit. In de hoofdstad waren huurwoningen in de vrije sector het afgelopen kwartaal ruim 3 procent duurder dan een jaar eerder. In de vijf grootste steden - Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven - bleef de stijging onder de 3,4 procent. In de eerste drie kwartalen werden er nog wel grote toenames gemeten. Bussum en Amersfoort De prijzen in Bussum en Amersfoort stegen met een toename van 14 procent het hardst. Amsterdam blijft met een gemiddelde huurprijs van 23,68 euro per m2 de duurste stad van Nederland. In Utrecht, nummer 2 op de lijst, zijn huurders per vierkante meter 6 euro goedkoper uit. Volgens Pararius-directeur Jasper de Groot betekenen de cijfers dat de woningmarkt al enkele kwartalen in rustiger vaarwater is gekomen. "De prijsstijgingen die we nu meten, zijn niet buitensporig groot. Ter vergelijking: de gemiddelde landelijke prijsstijging in de vrije huursector komt niet groter uit dan de maximaal mogelijke prijsstijging in de sociale huursector." Die huurprijzen mogen jaarlijks met maximaal 4,1 tot 5,6 procent worden verhoogd, afhankelijk van het inkomen. Ook in vergelijking met koopwoningen stijgt de vrije huursector minder hard. Het laatste kwartaal van 2019 stegen de prijzen van koopwoningen met 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toch worden de problemen in de vrije sector volgens De Groot niet minder, omdat de vraag niet afneemt en het aanbod niet snel genoeg groeit. De Woonbond noemt de toenames nog steeds fors. "Bovendien is de vrije huurmarkt al onbetaalbaar. Er is echt regulering nodig van de huurprijzen in dit segment."
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines komt wellicht in handen van Air France-KLM. Het Europese bedrijf zou net als een aantal andere bedrijven een concreet bod hebben neergelegd. Volgens persbureau Reuters wil Air France-KLM 49 procent van Malaysia Airlines kopen. Het bedrijf is nu nog in bezit van de Maleisische overheid en lijdt sinds 2010 verlies. De Maleisische luchtvaartmaatschappij kampt met de nasleep van twee vliegrampen. Vlucht MH17 werd in 2014 boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Een paar maanden eerder was vlucht MH370 boven de Indische Oceaan plotseling van de radar verdwenen. Vijf opties Ook Japan Airlines zou interesse hebben om een kwart van het bedrijf te kopen. Daarnaast hebben lokale luchtvaartmaatschappijen biedingen gedaan, maar volgens persbureau Reuters hebben buitenlandse partijen de voorkeur. De premier van Maleisië, Mahathir Mohamad, zei eerder dat er vijf biedingen zijn binnengekomen. "Er zitten natuurlijk een aantal no-go-opties tussen, maar we moeten naar iedereen luisteren om tot de beste oplossing te komen." Air France-KLM zou hebben voorgesteld een hub voor onderhoud, reparatie en revisie in Maleisië op te zetten. De luchtvaartmaatschappij heeft vooralsnog geen reactie gegeven op het bericht.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
De wereldwijde elite komt vandaag weer bijeen in Davos. Net als elk jaar ontmoeten de top van het bedrijfsleven, regeringsleiders en academici elkaar in het Zwitserse skidorp voor het vierdaagse World Economic Forum. Dit jaar staan ook 69 Nederlanders op de lijst met genodigden voor het netwerkfeestje. Zo lopen premier Mark Rutte en koningin Máxima rond in Davos, net als de ministers Wopke Hoekstra, Sigrid Kaag en Bruno Bruins. Ook Nederlandse bedrijven als Shell, Philips, ING en Vopak sturen hun hoogste baas naar Zwitserland. De geboorte van sterren en planeten Daarnaast zijn ook namen die op het eerste oog minder opvallen afgereisd. "Dit is een mooie gelegenheid om het belang van wetenschap direct aan leiders uit de hele wereld over te brengen", zegt de Leidse hoogleraar Ewine van Dishoeck. De sterrenkundige is vanwege haar excellente onderzoek door de Europese onderzoeksraad ERC naar Davos gehaald. "Ik ga hier een sessie geven over de vorming van nieuwe sterren en planeten", vertelt ze. "Het punt dat ik wil maken hier is dat we goed moeten zorgen voor de aarde. Dit is een heel bijzondere planeet. Als we de grondstoffen uitputten is er niet zomaar een alternatieve planeet te vinden." Wandelgangen Officieel komen de wereldleiders alleen naar Zwitserland om zich door dit soort lezingen te laten inspireren en daarna gezamenlijk de wereld te verbeteren. Maar de onlangs verschenen documentaire The Forum laat zien dat de wandelgangen ook gebruikt worden voor handelsbelangen en economische politiek. "Gaat u in de VS investeren?", vraagt de Amerikaanse president Donald Trump in de documentaire tijdens de editie van 2018. "Ja", antwoordt de topman van het Duitse chemieconcern Bayer. "We gaan 16 miljard investeren." "Taxes, taxes, taxes, all the rest is bull shit", vorig jaar trok de Nederlandse journalist Rutger Bregman vanuit Davos wereldwijde aandacht met zijn tirade: Een Nederlander die als geen ander de wandelgangen van Davos kent, is Victor Halberstadt. De Leidse emeritus-hoogleraar economie is vrijwel elk jaar aanwezig. Onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) typeerde de 80-jarige Davos-veteraan als een "makelaar in machtige mensen" en een "eloquente ritselaar van de internationale superelite", vanwege zijn kwaliteiten om de juiste mensen aan elkaar voor te stellen. Zijn contacten deed Halberstadt op tijdens een lange carrière in het bedrijfsleven. Hij had tientallen adviesfuncties en commissarisbaantjes, onder meer bij Goldman Sachs, KPN en ING. Daarnaast is hij een van de voorzitters van die andere bijeenkomst voor de machtigen der aarde: de Bilderbergconferentie. Maar een inkijkje geven in de wandelgangen van Davos doet Halberstadt liever niet. "Sedert vele jaren doe ik geen interviews", mailt Halberstadt op vragen van de NOS.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NOS Economie
Terwijl een tweede vliegtuig de hangar wordt binnengereden, is het eerste al in staat van ontbinding. De motoren zijn eraf, de stoelen eruit. Binnen zijn mensen bezig om de panelen en bagagebakken eruit te halen. Ter hoogte van de cockpit wordt apparatuur verwijderd. Ook de neus van het vliegtuig is er af en bij de vleugels missen al panelen. Circulaire economie is hot. De Europese Commissie, het kabinet, allemaal zeggen ze dat er voor Europese bedrijven geld te verdienen is door slim en snel in te spelen op deze ontwikkeling. In een volledig circulaire economie wordt van alle gebruikte materialen iets nieuws gemaakt, en dus geen afval meer geproduceerd. Een Belgische start-up zette zijn tanden in een vervuilend vervoermiddel: het vliegtuig. Het doel? Alle materialen op een zo duurzaam mogelijke manier hergebruiken. Correspondent Sander van Hoorn bezocht het bedrijf: Op meer plaatsen, ook in Nederland, worden vliegtuigen gedemonteerd. Maar daar koopt een recyclingbedrijf het vliegtuig met het doel om waardevolle onderdelen door te verkopen. "De rest komt in de versnipperaar. Het aluminium zie je dan terug in colablikjes", zegt Koen Staut, de ceo van AeroCircular. "Dat is niet hoe wij het aanpakken." "We werken nauw samen met universiteiten. Daardoor kunnen we nieuwe technieken en toepassingen snel integreren in onze demontage", zegt directeur duurzaamheid Toon Wasssenberg van AeroCircular. "De koolstof-composieten uit het staartstuk konden we eerst bijvoorbeeld niet kwijt. Sinds kort krijgen we er geld voor." Dat heeft te maken met een nieuwe techniek om de hars waarmee koolstofvezels bij elkaar gehouden worden, weg te branden. Je houdt dan de oorspronkelijke vezels over om opnieuw te gebruiken voor bijvoorbeeld vliegtuigen en auto's. Kost dat proces dan niet meer energie en geld dan het nieuw maken van die vezels? Nee, zegt Karine van Doorsselaer, hoofddocent Ecodesign aan de Universiteit Antwerpen. "Het maken van de vezels kost nog veel meer energie. En ook uit ecologisch oogpunt is dit beter. Doe je het niet, dan kun je het composiet alleen maar versnipperen en gebruiken als vulmiddel." Recyclen als laatste optie Recyclen is in de circulaire economie de laatste optie. Dat de romp van een vliegtuig een frisdrankblikje wordt, is volgens Staut eeuwig zonde. Het bedrijf probeert waar mogelijk de originele functie van onderdelen te behouden. Er wordt gestreefd naar hergebruik van vliegtuigen, als het kan gaan bijvoorbeeld stoelen en landingsgestellen terug naar de luchtvaartmaatschappij van wie het vliegtuig is. Een andere mogelijkheid is hergebruik met een andere functie. De cockpit wordt bijvoorbeeld een vluchtsimulator en een deel van de cabines wordt verkocht aan trainingscentra voor bemanning. Als dit allemaal niet mogelijk is, worden materialen zo veel mogelijk hergebruikt. "Door een schaarste aan grondstoffen is daar in Europa veel vraag naar", zegt Wassenberg. "Vooral hier gaan de ontwikkelingen snel. Materialen die eerst nog niet rendabel herwonnen konden worden, kunnen dat nu wel of in de nabije toekomst." Pas als dit allemaal niet lukt, eindigt een onderdeel in de versnipperaar of op de vuilnisbelt. Wassenberg: "Dat is downcyclen. Aan het einde van het proces kun je een onderdeel verbranden en daar nog wat energie mee opwekken. Maar daarna is het weg. Het is de uitdaging om die fase zo lang mogelijk uit te stellen." Door publieke druk, ook op bedrijven, is de wetenschap rond circulaire economie booming. Maar aan het einde van de rit, zegt Staut, moet het wel rendabel zijn. En dat gaat steeds beter. Een conflict tussen principes en winstgevendheid hebben Staut en Wassenberg eigenlijk nog niet gehad. Toch is er nog verbetering mogelijk, zegt Van Doorsselaer, als er bij het ontwerp van een product al rekening met de recycling wordt gehouden. "Welke materialen zijn makkelijk te herwinnen? Hoe makkelijk is de demontage?"
maandag, 20, januari, 2020
Source: NOS Economie
Een klacht van Milieudefensie en enkele andere ngo's tegen ING over het investeren in palmoliebedrijven is in behandeling genomen door de OESO, de wereldwijde organisatie die sociaal en economisch beleid van aangesloten landen onderzoekt. Volgens de indieners leeft ING de OESO-richtlijnen niet na. De klacht werd vorig jaar juli ingediend. "Het Nationaal Contactpunt OESO-richtlijnen (NCP) is van mening dat deze melding nader onderzoek verdient en heeft aangeboden een dialoog te faciliteren tussen beide partijen", schrijft de OESO. Het aanbod is geaccepteerd door zowel ING als mede-indiener Friends of the Earth, de internationale koepel waaronder Milieudefensie valt. Volgens de klagers maken palmoliebedrijven in bijvoorbeeld Indonesië zich schuldig aan landroof van bewoners en wordt personeel er uitgebuit. In 2014 diende Milieudefensie een soortgelijke klacht in over Rabobank vanwege investeringen in dit soort bedrijven. De OESO legde toen geen dwingende maatregelen op. Milieudefensie: ING medeplichtig Volgens Milieudefensie gaat deze klacht verder, "omdat een bedrijf voor het eerst wordt verweten dat het zélf bijdraagt aan misstanden", zegt een woordvoerder. "We wijzen ING al decennia op concrete misstanden bij palmoliebedrijven waarin het investeert. Ondertussen verandert daar niets en blijft ING geld steken in deze bedrijven. Dan word je op een gegeven moment medeplichtig." De indieners pleiten voor bindende wet- en regelgeving voor financiële instellingen "om foute investeringen tegen te gaan". ING: geen financiering plantages ING benadrukt in een reactie dat het NCP zich nog niet heeft uitgesproken "over de juistheid van de verklaringen van de ngo's of over de juistheid van de door ING verstrekte reactie daarop". De bank zegt al in juli te hebben aangeboden de dialoog met de ngo's aan te gaan. "ING financiert geen palmolieplantages. Wij verstrekken algemene of handelsfinanciering aan een kleine groep palmoliebedrijven die uitgebreid wordt onderzocht op zorgvuldigheidseisen op milieu- en sociaal gebied." Het NCP zal het onderzoek naar verwachting in het voorjaar van 2021 hebben afgerond en met een uitspraak komen.
maandag, 20, januari, 2020
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *