Economie

 

  Mobiele pinautomaten        MijnDomeinAuto     OfficeDeals     NHA Thuisstudie       Bekijk nu
Het conflict tussen de Verenigde Staten en China over Huawei loopt steeds verder op en Europa zit daar middenin. Volgens de VS is de Chinese telecomgigant een risico voor de veiligheid in het Westen. De angst is dat China via 5G-apparatuur van Huawei westerse overheden en bedrijven bespioneert. Is die angst terecht? De druk vanuit Amerika op Europese landen om de Chinese fabrikant 'nee' te verkopen, wordt steeds verder opgevoerd. Zo riep de Amerikaanse ambassadeur in Nederland, Pete Hoekstra, deze week in een interview met Trouw de regering op geen zaken te doen met het Chinese bedrijf. Een boodschap die de VS al vaker heeft afgegeven. In NRC zei staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) dat Nederland een eigen afweging maakt. Het besluit wordt naar verwachting in mei of juni genomen. Geen bewijs Verschillende landen zijn onderzoeken gestart naar de spionagepraktijken van China via Huawei. Toch is er nog geen enkel bewijs gevonden. Al in 2012 deed het Witte Huis van toenmalig president Obama bijvoorbeeld onderzoek. Conclusie: er is "geen duidelijk bewijs" van spionagepraktijken door Huawei. Deskundigen zeggen dan ook dat dit conflict niet zozeer gaat over veiligheid maar over macht. "Huawei is een pion in het machtsspel tussen de Verenigde Staten en China", zegt Frans-Paul van der Putten, China-deskundige van Instituut Clingendael. Amerika vreest dat China het land gaat inhalen. De Chinese economie groeit al jaren in rap tempo en dat gaat zo hard dat de economie in 2030 naar verwachting groter is dan die van de VS, zegt Björn Giesbergen, econoom bij de Rabobank. "Amerika is inmiddels wakker geworden en probeert nu de technologische ontwikkelingen van China af te remmen door bijvoorbeeld de import van Chinese producten af te remmen." Spionage De VS probeert daarnaast ook te voorkomen dat andere landen gebruik gaan maken van de technologie uit China. Vicepresident Mike Pence waarschuwde onlangs een groot aantal landen geen gebruik te maken van de diensten van Huawei. Volgens Pence kan de Chinese overheid Huawei verplichten toegang te geven tot hun netwerk. "Maar ook Amerika heeft laten zien dat het van bedrijven eist dat ze gegevens van hun klanten toegankelijk maken als de staatsveiligheid van het land in geding is", zegt Frans-Paul van der Putten. De VS is zelf de afgelopen jaren ook regelmatig in opspraak geraakt vanwege spionagepraktijken. Edward Snowden bracht diverse spionageschandalen aan het licht. Ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel werd door de Amerikaanse veiligheidsdienst getapt, zelfs bondgenoten worden dus in de gaten gehouden. "De vraag is dus of dit een geval is van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet", zegt cybersecurity-expert Mary-Jo de Leeuw. "Het neemt niet weg dat veiligheidsrisico's reëel zijn", waarschuwt Sico van der Meer, cybersecurity-deskundige bij het Instituut Clingendael. "Het is meerdere malen bewezen dat China zich schuldig heeft gemaakt aan bedrijfsspionage." Juist deze bedrijfsspionage wordt gezien als een groot probleem. Landen hebben sterke vermoedens dat China het heeft voorzien op de technologische en innovatie kennis van de bedrijven. Het 5G-netwerk van Huawei zou daarvoor ingezet kunnen worden. Het wegsijpelen van deze kennis zou grote gevolgen kunnen hebben voor de economieën van de landen. "De Chinese technologische ontwikkeling is nog altijd afhankelijk van input uit de VS en andere westerse landen. Denk bijvoorbeeld aan chips", zegt econoom Björn Giesbergen. Culturele verschillen De culturele verschillen tussen China en westerse landen zijn een andere bron van zorgen, zegt Van der Meer. "China heeft hele andere normen en waarden. Het is duidelijk dat het land anders naar mensenrechten en privacyrechten kijkt dan het Westen." Zo is China van plan op grote schaal gezichtsherkenning te gaan gebruiken. Burgers in het land worden beoordeeld door een sociaal kredietsysteem. En bovendien vindt er veel censuur plaats op het internet door de Chinese overheid. Hoe werkt het sociaal kredietsysteem in China? Test het hier in deze NOSop3-special: Toch zijn de veiligheidsdeskundigen het eens over dat het risico bespioneerd te worden door andere landen even groot is. "De vraag is door wie laat je je het liefst bespioneren?", zegt Van der Putten. "Met de huidige wereldeconomie is het onmogelijk om ons digitaal veilig te maken van dreigingen van buitenaf. Al zou een Nederlands bedrijf een 5G-netwerk aanleggen, dan zouden we toch deels afhankelijk zijn van buitenlandse bedrijven voor bijvoorbeeld onderdelen." Volgens Mary-Jo de Leeuw is er maar één oplossing. "Het is geen goed idee om afhankelijk te zijn van één bedrijf of één land. Tenzij bedrijven volledig open zouden zijn over het bronmateriaal van het product, dat het allemaal open source gebeurt", zegt Mary-Jo de Leeuw. "Bedrijven zouden dan goed gecontroleerd kunnen worden op veiligheid en daarmee zou spionage door andere landen een stuk moeilijker worden."
zondag, 24, maart, 2019
Source: NOS Economie
Vandaag worden in Amsterdam de VEED awards uitgereikt. Dat zijn de publieksprijzen voor populaire YouTubers en Instagrammers; ook wel influencers genoemd. Ze hebben vaak veel volgers en dus zijn ze een gewild goed bij Nederlandse bedrijven. Influceners worden steeds vaker bij reclamecampagnes ingezet. Vorig jaar werd er in Nederland naar schatting tientallen miljoenen euro's uitgegeven aan dit soort advertenties, zo blijkt uit een rondgang van de NOS langs reclamebureau's. Iemand die ook aan gesponsorde campagnes meewerkt is Enzo Knol, een van Nederlands populairste YouTubers met meer dan 2 miljoen abonnees. "Wij als YouTubers hebben veel invloed en werken er ook hard voor. Ik heb voor mijzelf de regel dat ik alleen samenwerk met bedrijven die bij mij passen. Als het bij mij past is het perfect." Een samenwerking moet volgens Enzo Knol een win-winsituatie zijn. "Het is belangrijk dat je kunt aantonen dat het ook echt conversie oplevert voor een bedrijf." Knol is bij de VEED awards genomineerd in meerdere categorieën, waaronder die van beste mannelijke YouTuber. Een exact bedrag aan media-uitgaven is volgens de partijen waar de NOS mee sprak moeilijk te zeggen. Dit omdat er ook veel 'barterdeals' gemaakt worden. Dat is een afspraak waarin een YouTuber bijvoorbeeld een vakantie krijgt van een populair reisbureau en dan op vakantie zegt dat hij daar met dat reisbureau is. Uit onderzoek van marketingbureau Mediakix blijkt dat er wereldwijd vorig jaar meer dan 3,7 miljoen gesponsorde foto's en video's geplaatst werden op Instagram. Een verdriedubbeling ten opzichte van 2016. De gele zwembroek van Roelvink Helemaal nieuw is influencermarketing niet. Janine van Tulder, eigenaar van reclamebureau Hot Pink Media: "Dit type marketing bestaat eigenlijk al lang, denk bijvoorbeeld aan Dries Roelvink in de gele zwembroek. Voorheen werkte je met Katja Schuurman op tv en daar hield het bij op. Nu werk je met Katja Schuurman en zij bereikt daarnaast ook zelf veel mensen via haar online accounts. Je gebruikt veel meer de achterban van een influencer." Een behoorlijke verschuiving ten opzichte van tien jaar geleden zegt Van Tulder "Ik ben begonnen met een groot blognetwerk, waar we voornamelijk banners met reclame's hadden staan. Dat is nu geswitcht naar 90% influencermarketing. Het heeft het marktaandeel overgenomen." Toch ziet Van Tulder ook negatieve aspecten aan de opmars van influencermarketing: "Je ziet dat meer bedrijven proeven aan influencermarketing. Maar er zijn ook influencers die fake likes of reacties kopen. Daarom meten wij iedereen met wie wij werken helemaal door, zo kun je namelijk ervoor zorgen dat een klant ook echt afrekent voor het bereik wat ze willen hebben." Die neplikes hebben ervoor gezorgd dat Unilever - wat vorig jaar wereldwijd 7.7 miljard aan reclames uitgaf - geen zaken meer doet met influencers die likes en volgers kopen. Half miljoen voor Kylie Jenner Rene van der Mark van reclamebureau Dentsu Aegis merkt op dat de bedragen in Nederland nog veel lager zijn dan elders in de wereld. "Je ziet in Nederland de samenwerkingen steeds groter worden. Maar in de Verenigde Staten zijn de bedragen veel hoger. Als je met Kylie Jenner wilt samenwerken, schijnt de teller te beginnen bij een half miljoen. En dan heb je nog niks, behalve de toestemming dat zij met je wilt samenwerken." De bedragen die bedrijven in Nederland betalen voor gesponsorde content verschillen enorm, van honderden tot tienduizenden euro's voor een campagne. Hoeveel er betaald wordt hangt af van de populariteit, doelgroep en voornamelijk de invulling van een campagne.
zaterdag, 23, maart, 2019
Source: NOS Economie
Het gebrek aan doorgroeimogelijkheden, onzekerheid of wel willen maar niet kunnen overstappen van baan: het zijn allemaal redenen waarom 45-plussers ten opzichte van andere leeftijdsgroepen nog steeds veel minder vaak wisselen van baan of beroep. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat hoewel het aantal 45-plussers dat van baan of beroep verandert licht toeneemt, het aantal nog steeds laag is ten opzichte van de 45-minners. Ter vergelijking: in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar komt het veranderen van baan of beroep ruim twee keer zo vaak voor. Tweede loopbaan Toch zijn er 45-plussers die de sprong naar een ander beroep wel wagen. Ruben van Boven (49) uit Breda was jarenlang drummer, maar werd onlangs ook toegepast psycholoog. Een tweede loopbaan dus. "Volgens mij is het niet meer van deze tijd om je hele leven één en hetzelfde te doen", zegt de muzikant. Als sessiemuzikant speelde Van Boven in de Nederlandse top met artiesten als Hans Dulfer en Thijs van Leer. In bands, maar ook twintig jaar lang als drumleraar op een muziekschool. Daar kreeg hij bloemen voor zijn 20-jarig jubileum toen hij dacht: 'Jeetje, moet ik dit nog eens 25 jaar doen?' In combinatie met een gehoorbeschadiging was dit voor Van Boven hét moment voor een switch. Van zijn vriendin kreeg Van Boven een loopbaantraject aangeboden, waarna het balletje ging rollen. "Dat traject was te gek. Dan ga je buiten je comfortzone, kijk je wat je nog meer kunt. Ik vind: je hoeft heus niet per se een nieuwe studie te volgen. Maar stap gewoon die tunnel uit van altijd hetzelfde doen. Dat is zo'n verrijkend proces." Leven lang ontwikkelen Het kiezen voor een nieuwe job is niet alleen een kwestie van 'leuk', onderstreept de Sociaal Economische Raad (SER). Blijf je jarenlang op dezelfde plek zonder nieuwe uitdagingen, dan loop je de kans jezelf niet of nauwelijks te ontwikkelen. "En ontwikkel je jezelf niet, dan kun je door bezuinigingen of nieuwe ontwikkelingen op den duur mogelijk je baan kwijtraken. Blijf je graag werken, dan zul je dus mee moeten in het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden." De SER wil overigens niet oproepen om van baan te wisselen, maar eerder aan te sporen om te kijken of er perspectief is om in jouw sector of elders verder te komen. Dat geldt voor 45-plussers, maar net zo goed voor andere leeftijdsgroepen. Bijscholing is een optie, maar bijvoorbeeld ook het lopen van een stage bij een ander bedrijf.
zaterdag, 23, maart, 2019
Source: NOS Economie
Het uitstel van brexit lijkt Nederlandse ondernemers goed uit te komen. Twee derde heeft zich namelijk niet of maar een beetje voorbereid op een vertrek van de Britten, blijkt uit nieuwe cijfers van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook in de Nederlandse havens moet nog veel gebeuren om de export naar het Verenigd Koninkrijk ook na een Brits vertrek uit de Europese Unie soepel te laten verlopen. Deal óf geen deal. Bij een no-deal-brexit moeten vrachtwagens met varkens bij binnenkomst in de EU bijvoorbeeld gekeurd worden. Op dit moment kunnen de voertuigen nog gewoon doorrijden in de havens. De benodigde controleposten zijn er op dit moment - drie weken voor May's nieuwe deadline - nog niet. Paardenstal wordt controlepost Inmiddels liggen er wel drie aanvragen voor controleposten bij de Europese Commissie. Die moet de plannen nog goedkeuren. "Ik hoop dat we volgende week uitsluitsel krijgen", zegt Joop van de Wetering van Wetering Veestallen en Transport. Hij werkt samen met het bedrijf Grecon Bodemtechniek en het ministerie van Landbouw aan een tijdelijke controlepost bij Hoek van Holland. De voormalige paardenstal waar de controlepost zou moeten komen, moet nog voor de brexit opnieuw ingericht worden en er moet nog een parkeerplaats bij gemaakt worden. Of drie extra controleposten genoeg zijn, durft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet te zeggen. De waakhond weet niet hoeveel dieren er vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland komen. De NVWA is, in het geval van een no-deal-brexit, ook nog op zoek naar vijftig dierenartsen die de dieren in de controleposten gaan keuren. Zij moeten deels uit het oosten en het zuiden van Europa komen, want in Nederland zijn er niet genoeg mensen met de juiste opleiding. Ook de Rotterdamse haven kan de twee weken extra tijd goed gebruiken, want veel bedrijven zijn nog niet aangesloten op het systeem dat wordt gebruikt bij de export naar het Verenigd Koninkrijk. "We gebruiken die twee weken om bedrijven erop te attenderen dat ze zich moeten registreren", zegt Mark Dijk van Havenbedrijf Rotterdam. De haven gaat er vanuit dat 10 tot 15 procent van de vrachtwagens niet alle benodigde voorbereidingen heeft getroffen en daardoor straks mogelijk in de problemen komt. Daarom zijn er tijdelijke parkeerplaatsen gecreëerd waar straks zo'n 700 vrachtwagens kunnen wachten tot de papieren in orde zijn. Overgangsakkoord Maar het uitstel leidt ook tot meer onduidelijkheid, zegt Kees van Neele, douane-manager bij Neelevat. Hij exporteert met zijn bedrijf goederen naar het Verenigd Koninkrijk. "Wordt het 29 maart, 12 april, 22 mei, of komt er twee jaar uitstel? En dan is er ook nog een kans dat het helemaal niet doorgaat. We hebben zoveel tijd en geld geïnvesteerd. Deze situatie is en blijft van de gekke." "Wij hopen dat het Verenigd Koninkrijk erin slaagt om voor de deadline van 12 april met een akkoord te komen", zegt een woordvoerder van VNO-NCW en MKB Nederland. "Alleen een deal geeft echte zekerheid. Dan is er een overgangsakkoord tot eind 2020 waarin alles hetzelfde blijft. Het risico op een no-deal blijft echter aanwezig."
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
Bij de Boeing 737 MAX 8 toestellen die in Ethiopië en Indonesië zijn neergestort, waren twee optionele veiligheidsvoorzieningen niet geïnstalleerd. De luchtvaartmaatschappijen Ethiopian Airlines en Lion Air betaalden niet voor die extra's, meldde The New York Times gisteren. Dat roept de vraag op of er veel vliegtuigen zijn waarbij belangrijke veiligheidsvoorzieningen ontbreken, zeker nu Boeing een van die voorzieningen alsnog voor niks gaat leveren. Standaard is elk toestel uitgerust met essentiële veiligheidssystemen. Nationale luchtvaartautoriteiten stellen daar regels voor op, en daar moeten luchtvaartmaatschappijen zich aan houden. Extra veiligheidsvoorzieningen betekenen niet altijd dat toestellen ook veiliger zijn om te besturen, zeggen verschillende luchtvaartdeskundigen. "Extra veiligheidsvoorzieningen geven een extra prikkel aan piloten," legt luchtvaarteconoom Eric Pels van de VU uit. "Stel je voor dat je in een auto zit, en je rijdt op een bocht af. Als die auto opeens allerlei geluiden begint te maken en te piepen, dan denk je: oh, wat is er aan de hand? Die signalen kunnen heel goed bedoeld zijn, maar ook voor verwarring zorgen. Soms is dat net de tijd die je nodig hebt om een goede beslissing te nemen." Essentiële informatie Als een vliegtuig wordt gecertificeerd, bepalen luchtvaartmaatschappijen waarmee de cockpit wel en niet wordt uitgerust. Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft: "Hoe meer je laat zien, hoe moeilijker het wordt voor een piloot." Volgens Melkert is ervoor gekozen om bepaalde veiligheidsopties niet standaard in de cockpit in te bouwen, omdat ze geen essentiële informatie geven. "Als je die er wel in zou zetten, is de kans misschien wel groter dat het juist minder veilig wordt om een toestel te besturen." Woordvoerder Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) betoogt dat piloten juist prima kunnen omgaan met veel prikkels. "Daar worden ze juist voor opgeleid. In Nederland krijgen piloten een specifieke opleiding, zodat ze om kunnen gaan met alle instrumenten en opties die een vliegtuig heeft." Of extra systemen in dit geval meer veiligheid hadden geboden wil hij niet zeggen, omdat nog niet duidelijk is wat er gebeurd is. Risico's Eric Pels van de VU stelt dat luchtvaartmaatschappijen veiligheid een hoge prioriteit geven. "Als het mis gaat heeft dat enorme gevolgen. Door die extra opties niet in te kopen nemen luchtvaartmaatschappijen toch een risico." "We willen allemaal veel vliegen, zo goedkoop mogelijk, en dan ook nog eens met zo min mogelijk verbruik." Om aan al die eisen te voldoen moeten fabrikanten zoals Boeing nieuwe vliegtuigen bouwen, en luchtvaartmaatschappijen proberen hun prijzen zo laag mogelijk te houden." Pels: "Als alle passagiers zonder blikken of blozen het dubbele zouden betalen, dan zul je uiteindelijk waarschijnlijk veiliger vliegtuigen krijgen. Je kan in een auto ook kiezen voor veiligheidsopties zoals een extra airbag. Dat maakt de auto veiliger, maar je betaalt er wel meer voor." Aanpassingen Boeing gaat volgens The New York Times het lampje gratis maken en standaard leveren op nieuwe toestellen. De invalshoek-indicator blijft een betaalde optie. Alle 737 MAX-toestellen staan op dit moment aan de grond. Door de aanpassingen hoopt Boeing dat ze weer mogen vliegen.
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die het toestel Boeing 737 MAX hebben besteld, hebben die order nog niet geannuleerd. De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia wil er wel vanaf en heeft Boeing te kennen gegeven geen interesse meer te hebben in 49 toestellen, een bestelling waarmee zo'n 4 miljard euro is gemoeid. Lion Air, de maatschappij waarvan een vliegtuig vorig jaar neerstortte in Indonesië, schortte de bestelling al eerder op. Corendon heeft één toestel in bezit en wacht op de levering van een tweede toestel. Steven van der Heijden, ceo van Corendon, zegt dat het bedrijf geen enkele twijfel heeft over de aanschaf van het vliegtuig. "De bestelling blijft gewoon staan." De problemen hebben volgens hem niks met het vliegtuig zelf te maken, maar met de software. "De 737 MAX is een doorontwikkeling van de 737-toestellen waarmee al tientallen jaren gevlogen wordt. Maatschappijen hebben deze vliegtuigen ook gewoon nodig voor hun vloot". Transavia laat weten dat het aan het onderzoeken is of het de Boeing 737 MAX wil aanschaffen. Op dit moment vliegt Transavia nog niet met het toestel . "We vliegen al wel met andere 737's, dus de 737 MAX is een logische vervolgstap." Verder zegt KLM-dochter Transavia de ontwikkelingen goed in de gaten te houden: "Er zijn nog geen contracten getekend en onze board zal ook geen handtekening zetten voordat het toestel volledig veilig is". Langetermijnstrategie TUI heeft in Nederland drie toestellen in bezit en drie in bestelling. Een woordvoerder zegt: "Onze prioriteit ligt bij het vliegen van onze passagiers van en naar hun bestemmingen. Wij wachten op de resultaten van het onderzoek, de orders voor vliegtuigen zijn een langetermijnstrategie." TUI geeft wil commerciële kwesties met Boeing zelf bespreken, en niet in de publiciteit.
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
Het Centraal Bureau voor Statistiek becijferde vandaag dat de inkomens van Nederlandse werkenden de laatste tien jaar nauwelijks zijn veranderd. In hun sommen namen de rekenmeesters ook de prijzen van goederen en diensten mee. Dat houdt in dat de Nederlanders er gemiddeld niet op vooruit zijn gegaan, maar ook niet op achteruit. Toch maakt het uit waar iemand zijn geld aan uitgeeft. Een huurder die van vis en bier houdt is er de afgelopen tien jaar op achteruit gegaan. Een kledingliefhebber met een huis vol gadgets houdt juist geld over. Wonen is duurder, tv-kijken goedkoper Wie dieper in de CBS-cijfers duikt, ziet dat kleding in 2018 bijvoorbeeld 4 procent goedkoper was dan in 2008 en grote huishoudelijke apparaten zoals koelkasten, strijkijzers en stofzuigers zelfs 9 procent. Audiovisuele apparatuur spant de kroon met een prijsdaling van 76 procent. Daartegenover staat dat de huren en huizenprijzen flink zijn gestegen, net als de diensten van loodgieters, elektriciens en huisschilders. Ook tabak en alcoholische dranken en lasten voor riool en gas zijn in 2018 aanzienlijk hoger dan in 2008. Over het algemeen zijn het vooral de vaste lasten die hoger zijn geworden. Eerder deze week becijferde het Nibud dat het aandeel van het inkomen dat op gaat aan de vaste lasten in de afgelopen tien jaar gemiddeld 5 procent is gestegen. Onder de vaste lasten verstaat het Nibud onder meer de uitgaven aan de huur of hypotheek, gas, water, licht, verzekeringen en onderwijs. "Een huishouden met een modaal inkomen en een gemiddelde huur is 55 procent van het inkomen kwijt aan vaste lasten en iemand op bijstandsniveau iets meer dan helft", zegt het Nibud. De organisatie maakt zich vooral zorgen over huishoudens die zelfs meer dan 60 procent van hun inkomen moeten besteden aan de vaste lasten. "Idealiter is een huishouden niet meer kwijt dan de helft van zijn inkomen. Uiteraard afhankelijk van het inkomen en de woonsituatie." De woordvoerder van het Nibud beaamt dat lagere kosten voor kleding en een televisie de hogere vaste lasten deels opheffen. "Maar vaste lasten moet je maken, die kun je niet een maandje opschuiven." Daardoor zorgen de hogere lasten met name voor de lagere inkomens met kleinere buffers voor meer risico's. Die zorgen deelt Ronald van Geuns, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool van Amsterdam. "De inkomens zijn de laatste jaren niet mee gestegen met de vaste lasten. Het is natuurlijk fijn dat gadgets en televisies in die tijd wel goedkoper zijn geworden. Alleen is het jammer dat we die niet zo vaak kopen, en vooral de lagere inkomens niet", zegt Van Geuns. Volgens Van Geuns geeft het CBS voor de lage inkomens een vertekend beeld door uit te gaan van het doorsnee inkomen. Terwijl hogere inkomens hun duurdere vaste lasten kunnen compenseren met lagere kosten voor bijvoorbeeld vakantievluchten, kunnen lagere inkomens dit niet. "Lage inkomens hebben geen daling tegenover een stijging staan, omdat ze bijvoorbeeld überhaupt niet met het vliegtuig op vakantie gaan", zegt Van Geuns. "Waarschijnlijk blijft het te besteden inkomen van de lagere inkomensklasse dus helemaal niet gelijk." Gematigd effect Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS stelt dat het waarschijnlijk wel meevalt met de achteruitgang bij de lagere inkomens. "Ook de lage inkomens profiteren van dalende prijzen op bijvoorbeeld telefoons en telefoonabonnementen. Uiteindelijk hebben de duurdere vaste lasten dus maar een gematigd effect." Van Mulligen voelt zich gesterkt door de cijfers voor de inkomensongelijkheid. "Die zijn al veertig jaar ongeveer hetzelfde. Dat laat zien dat lagere inkomens er waarschijnlijk als groep niet op achteruit gaat." Maar dan blijft onverlet dat het nog steeds dat het uitmaakt waar je je geld aan uitgeeft. Iemand die rookt, drinkt en huurt zal inderdaad zijn uitgaven sneller hebben zien stijgen dan gemiddeld.
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
Tegen alle verwachtingen in kwam het kabinet vorige week met een forse draai: er komt toch een CO2-heffing voor de industrie. Simpel gezegd een belasting op elke ton koolstofdioxide (CO2) die een bedrijf uitstoot. Maar hier gaat het juist om de details: hoe hoog wordt de heffing, wat gebeurt er met het geld en komen er uitzonderingen? De beslissing heeft de rollen in korte tijd compleet omgedraaid. Tot vorige week waren de milieuclubs furieus over de uitkomst van de industrietafel: geen CO2-heffing, sterker, er was zelfs nooit serieus over gesproken. De industrie was juist tevreden. "Ik vind dat er een mooi pakket ligt", zei VEMW-voorzitter Gertjan Lankhorst, die de belangen van grote energiegebruikers vertegenwoordigd. Maar met een korte persconferentie gooiden minister Wiebes en premier Rutte vorige week woensdag het roer drastisch om: er komt toch een CO2-heffing. Die moet eraan bijdragen dat de industrie fors CO2 gaat besparen, maar mag er niet toe leiden dat bedrijven uit Nederland worden weggejaagd, aldus minister Wiebes. Nu reageerden de milieuclubs verheugd, maar waren de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland boos en bezorgd. "Een onvoorwaardelijke Nederlandse CO2-heffing bovenop het Europese systeem zal leiden tot verlies van bedrijvigheid en banen." 'Snelheid geboden' Wat gaat er nu precies gebeuren? En wanneer? Het kabinet heeft beloofd om eind april met een pakket klimaatmaatregelen te komen, inclusief een CO2-heffing. Tot eind maart werken ambtenaren aan een voorstel voor zo'n heffing, waarbij de coalitiepartijen worden betrokken én oppositiepartijen die de plannen mogelijk steunen, zoals GroenLinks en de PvdA. In de eerste helft van april zal er worden gesproken met de deelnemers van de industrietafel over dat voorstel. Ook partijen die eind december hun steun aan het klimaatakkoord introkken, Greenpeace en Natuur en Milieu, kunnen weer meepraten. "Het is jammer dat we in deze fase pas serieus kunnen praten over een CO2-heffing", zegt Marjolein Demmers, directeur van Natuur en Milieu. "Dat betekent dat het nu heel snel moet. Maar we zijn blij dat het kabinet nu verantwoordelijkheid neemt." "De regie ligt nu bij het ministerie en niet meer bij de tafel", zegt Faiza Oulahsen van Greenpeace. "We zijn blij met de toezegging dat er echt 14,3 megaton uit moet komen." 'Sterke prikkel' Hoe de heffing er precies uit komt te zien, is nog onduidelijk. De voorwaarden zijn dat wel. Er moet 14,3 megaton CO2-besparing worden gehaald. Ook mag er geen 'weglek' zijn naar het buitenland; dat betekent dat productie naar het buitenland verplaatst wordt, waardoor er geen echte CO2-besparing optreed. De milieuclubs hebben wel ideeën over de vorm van zo'n heffing. "Wij stellen voor om een algemene, lage heffing in te voeren en met die opbrengst bedrijven te subsidiëren die snel veel willen besparen", vind Marjolein Demmers van Natuur en Milieu. "Daarnaast moet er een boete komen die los staat van de plannen die worden ingediend. Als een bedrijf minder CO2 bespaart dan een vooraf bepaalde norm voor die sector, dan moet er een hoge boete worden opgelegd. Dat geeft een sterke prikkel om snel te verduurzamen." Voor Gertjan Lankhorst van VEMW is zo'n algemene ofwel generieke heffing echter onbespreekbaar. "We hebben steeds gezegd dat een generieke heffing alleen in Nederland niet past binnen het Europese speelveld. Een recent rapport van Pricewaterhousecoopers onderstreept dat. Ongeacht of die heffing nou laag of hoog is. Dit is niet uit te leggen aan het hoofdkantoor van een multinational die in Nederland opereert." Opmerkelijk is dat het voorstel waar half april overeenstemming over moet zijn, niet wordt doorgerekend. Daar is volgens het ministerie geen tijd voor, zeggen betrokkenen. "Dat is heel vreemd", vindt Lankhorst. "We hebben tot nu toe steeds gepraat op basis van doorrekeningen. Om nu met iets in te stemmen dat niet is gevalideerd vind ik heel moeizaam." Ook Natuur en Milieu is hier ontevreden over. "We hopen met het inzetten van eigen experts toch een beeld te krijgen van de effecten van het voorstel", zegt Marjolein Demmers. "Het is natuurlijk heel belangrijk hoe zo'n heffing uitpakt en dat weten we dus niet. Dat betekent dat de plannen in oktober eventueel nog moeten worden bijgesteld." Draagvlak Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat laat in een schriftelijke reactie weten dat het hele klimaatakkoord jaarlijks zal worden doorgerekend in de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) van het Planbureau voor de Leefomgeving. "We hebben het afgelopen jaar met veel partijen maatregelen en plannen uitgewerkt. We hebben zo'n 11 jaar om die uit te voeren. Dat klinkt ver weg, maar alle tijd is nodig. We willen dus zo snel mogelijk van start. Daarom wachten we niet op een nieuwe doorrekening. We kunnen ook van start, want uit de doorrekening van 13 maart blijkt dat we met het pakket aan maatregelen de 49 procent kunnen halen, maar dat dit in de uitvoering concreter en scherper moet worden gemaakt. Daarbij moeten we natuurlijk goed de vinger aan de pols houden." Het kabinet wil een zo groot mogelijk draagvlak voor de CO2-heffing. Maar het zal lastig worden om zowel de industrie als de milieuclubs tevreden te stellen. "Er is meer vertrouwen dat we op een goede heffing uitkomen, maar eerst zien en dan geloven", zegt Faiza Oulahsen van Greenpeace. Gertjan Lankhorst reageert ook voorzichtig. "Om met iets te komen waar we het allemaal over eens zijn is niet onmogelijk, maar wel heel moeilijk." De Tweede Kamer moet nog akkoord gaan met het pakket maatregelen. En dan zou in juni het definitieve Klimaatakkoord kunnen worden gepresenteerd, met daaronder de handtekening van zoveel mogelijk betrokkenen.
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
Het grote publiek zal zijn naam niet meteen kennen, maar vakgenoten reageren geschokt op de dood van de Amerikaanse econoom Alan Krueger (58). Een zeer inspirerend wetenschapper die baanbrekend onderzoek deed, vindt Coen Teulings, hoogleraar economie in Cambridge en Utrecht én een bekende van vakgenoot Krueger. "Hij was breed geïnteresseerd en had een neus voor belangrijke vragen." "Hij maakte het leven beter van miljoenen mensen die nooit zijn naam zullen kennen", schrijft Larry Summers, oud-minister van Financiën en oud-rector van Harvard, in een necrologie. "Hij was misschien wel de meest interessante en invloedrijkste arbeidseconoom van de afgelopen veertig jaar." Minimumloon in hamburgerrestaurants, armoede onder terroristen, het verdienmodel van popartiesten, Ubertaxi's. De zaterdag overleden arbeidseconoom wist over de meest uiteenlopende onderzoeksgebieden interessante vragen te stellen. "Gaf je hem een dataset, dan wilde hij weten welke nieuwe kennis het opleverde", aldus Teulings. Hamburgers In 1993 veroorzaakte Krueger beroering onder economen met een onderzoek naar het Amerikaanse minimumloon. Tegen alle dominante economische theorieën in toonde hij met collega David Card aan dat een loonstijging juist tot meer banen leidde. Voor het onderzoek had Krueger gekeken naar wat er gebeurde toen New Jersey het minimumloon van 4,25 dollar verhoogde naar 5,05 dollar. Cijfers over het aantal werknemers van fastfoodrestaurants vergeleek hij met die van buurstaat Pennsylvania, waar het loon gelijk bleef. De verwachting dat de duurdere werknemers minder populair zouden zijn, werd gelogenstraft. De banengroei was juist groter in het duurdere New Jersey. In de loop der jaren onderzocht Krueger bijvoorbeeld waarom armoede van generatie op generatie wordt overgedragen of wat het effect is van scholing op inkomen. Hij beredeneerde dat terroristen helemaal niet door armoede of onwetendheid worden gedreven (daders zijn niet zelden arts of ingenieur, constateerde Krueger) en hij liet zien hoe inkomsten van concerten voor artiesten belangrijker werden dan plaatverkoop. Revolutionair daarbij was dat Krueger zijn hypothesen toetste aan de praktijk. Arbeidsmarktvorser met reageerbuis, noemde de Volkskrant hem in een profiel. "Zijn doel was echt om iets te leren van empirie. 'Jongens, we denken wel altijd dit, maar laten we uitzoeken hoe het echt zit'", zegt Teulings over hem. Hij noemt het minimumloononderzoek als voorbeeld van zo'n natuurlijk experiment in een vakgebied waar theorie de overhand had. "Hij was voortdurend bezig met dat soort situaties die zich plotseling voordoen, waarbij je ineens oorzaak en gevolg uit elkaar kunt houden." Zijn liefde voor de praktijk leidde er ook toe dat Krueger meermalen zijn academische carrière onderbrak voor banen in het economische veld. Hij diende als adviseur van presidenten Clinton en Obama en was voorzitter van de Raad van Economische Adviseurs. "Krueger was Democraat in hart en nieren", legt Teulings uit. "Hij maakte zich oprecht zorgen over de richting die de Amerikaanse democratie op ging en de inkomstenongelijkheid in de VS. Er zijn economen met wie je alleen kunt praten over wetenschappelijke tijdschriften, maar hij had een scherp oog voor wat er gebeurde in de maatschappij." "Alan keek dieper dan de cijfertjes op een scherm of de schema's op een pagina", zei ook oud-president Obama in een reactie op Kruegers zelfgekozen dood. "Economisch beleid ging voor hem niet over abstracte theorieën, maar was een manier om het leven van mensen te verbeteren."
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie
Tussen 1 september en eind maart heeft Albert Heijn de prijzen van artikelen met gemiddeld 5 procent verhoogd. Jumbo kwam in dezelfde periode tot een verhoging met 4 procent. Dat is inclusief de btw-verhoging die inging op Nieuwjaarsdag. De cijfers komen van Daltix, een bedrijf dat prijzen van onder meer supermarkten analyseert. In september stelde Daltix een boodschappenmand samen met 500 producten van 100 A-merk-fabrikanten als Douwe Egberts, Calvé, Heineken en Peijnenburg. "En de ontwikkeling van die prijzen volgen we nu al een tijdje", zegt Bart de Vuijst van het van oorsprong Belgische data-bedrijf. De twee grootste supers van ons land hanteerden wel verschillende methodes: Jumbo startte in november al met het verhogen van de prijzen, AH deed dat vooral op 1 januari. "Alles bij elkaar zien we geen rare, grote verhogingen. Dat het iets meer is dan alleen de btw-verhoging van 6 naar 9 procent, is logisch. Grondstoffen zijn duurder geworden, lonen zijn hoger, dat wordt allemaal meegerekend." Huismerken zijn in de analyse niet meegenomen omdat die moeilijker met elkaar zijn te vergelijken. Stabieler IPV data, een concurrent van Daltix, kwam eerder tot soortgelijke conclusies en ziet inmiddels dat de beweeglijkheid van de prijzen afneemt. "Tot half januari zijn de prijsbewegingen tamelijk intensief geweest. Daarna is het beeld stabieler. Maar we blijven de effecten in de gaten houden", aldus Matthijs Neppelenbroek van IPV data. Hij denkt dat er nog tal van aanpassingen komen. "Heel veel prijzen in de supermarkten eindigen normaal gesproken op een 9. Dat is psychologisch. Door die btw-verhoging zijn er nu veel rare prijzen in het schap. Dat gaat zeker aangepast worden", zegt Neppelenbroek. Reactie Jumbo Jumbo zegt dat de prijzen nu eenmaal schommelen door bijvoorbeeld andere inkoopprijzen bij leveranciers, prijzen bij concurrenten en veranderende wet- en regelgeving. "Daar passen wij de prijzen constant op aan", aldus Jumbo. AH wil niet reageren omdat het naar eigen zeggen te weinig informatie heeft over het onderzoek.
vrijdag, 22, maart, 2019
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *