Economie

 


Amazon gaat in het Verenigd Koninkrijk 10.000 extra mensen aannemen om de drukte die wordt veroorzaakt door de coronapandemie aan te kunnen. Door de lockdowns in veel landen zijn mensen meer online gaan winkelen en de webwinkel lijkt ervan uit te gaan dat die trend ook na de coronacrisis aanhoudt. Het gaat grotendeels om nieuwe kantoorbanen. Er wordt onder meer uitgebreid bij de IT-tak van het bedrijf. De Britse staatssecretaris Kwasi Kwarteng (Bedrijfsleven) noemt de uitbreiding van Amazon in zijn land "een teken van vertrouwen in de Britse economie". Het Amerikaanse bedrijf is een van de grote winnaars van de coronacrisis. Amazon heeft in Europa in 2020 een recordomzet van 44 miljard euro geboekt. Volgens The Guardian heeft het bedrijf daar door een belastingtruc geen vennootschapsbelasting over betaald. Bonus in VS In 2020 nam Amazon wereldwijd een half miljoen mensen in dienst, waardoor de winkelgigant inmiddels zo'n 1,3 miljoen werknemers heeft. In de Verenigde Staten en Canada worden de komende tijd nog eens 75.000 vacatures voor bezorgers en logistiek medewerkers opengesteld. In de VS lijkt de nood hoog: nieuwe medewerkers daar kunnen een bonus tot 1000 dollar krijgen. Daarnaast kondigde het bedrijf onlangs aan elk personeelslid dat zich laat vaccineren een bonus van 100 dollar te geven. Sorteercentrum bij Schiphol in aanbouw Sinds vorig jaar heeft Amazon ook een Nederlandse website die de concurrentie aangaat met grote webshops als Bol.com en Coolblue. Een woordvoerder van de Nederlandse tak laat weten dat het bedrijf op dit moment ruim vijfhonderd medewerkers telt. Bij de luchthaven Schiphol bouwt de webwinkel een sorteercentrum dat komende zomer opengaat. Daar ontstaan dan zo'n 200 nieuwe banen. Daarnaast zal het sorteercentrum werk bieden aan zo'n 450 bezorgers van onafhankelijke bezorgdiensten, verwacht Amazon.
vrijdag, 14, mei, 2021
Source: NOS Economie
Nederland dreigt in de digitale wereld de controle over democratie, rechtstaat en het economisch innovatiesysteem te verliezen. Het kabinet moet snel actie ondernemen om daar verandering in te brengen, waarschuwt de Cyber Security Raad, een orgaan met leden uit de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap. Nederland wordt steeds afhankelijker van een handjevol grote spelers uit vooral China en Amerika, waar veel data in de cloud staat opgeslagen en die de spelregels op sociale media bepalen. Tegelijkertijd neemt de dreiging van cyberaanvallen toe. Zo werd afgelopen week in de VS een grote olieleiding platgelegd na een digitale aanval en kwam Albert Heijn vorige maand zonder kaas te zitten door een aanval bij een leverancier. Nu is het beleid van de overheid te veel volgend en wordt er te weinig gekeken naar het bredere perspectief van strategische autonomie. Drie basisvoorzieningen De raad komt met drie concrete adviezen om de positie van Nederland in de digitale wereld te verbeteren. Zo moet de overheid inzetten op mogelijkheden om data bij Nederlandse of Europese clouddiensten neer te zetten. De overheid zou daar bij het inkopen van eigen clouddiensten rekening mee moeten houden. Om Nederlandse data beveiligd te kunnen opslaan, moet er worden geïnvesteerd in nieuwe vormen van encryptie. De raad waarschuwt dat de huidige encryptiemethoden worden gekraakt door buitenlandse staten en gedomineerd worden door bedrijven van buiten de Europese Unie. Ook voor het versturen van data is Nederland te afhankelijk van buitenlandse partijen, die netwerkapparatuur leveren voor bijvoorbeeld het 5G-netwerk. Om als land meer grip te krijgen over welke partijen het transport van data wordt toevertrouwd, moet Nederland meedoen met de ontwikkeling van nieuwe technieken. Daardoor kan Nederland als gebruiker zelf zien via welke netwerken data wordt getransporteerd. Volgens de raad is voor die drie basisvoorzieningen snelheid van groot belang. "Er moet en kan nu actie worden genomen om strategische autonomie met betrekking tot cyberveiligheid te waarborgen", staat in het rapport. Steeds meer digitaal Michiel Steltman van Stichting Digitale Infrastructuur Nederland is positief over het advies. Zijn organisatie spreekt namens allerlei bedrijven die online faciliteiten en diensten leveren. "Door de coronacrisis draait de economie nog meer op digitaal. Daarmee zijn er ook risico's voor bijvoorbeeld de cybersecurity. De overheid heeft daar met het beleid grote invloed op." Vorige maand publiceerde de raad een rapport waarin er werd gewezen op de gebrekkige ict-beveiliging in Nederland. Bij vitale bedrijven, zoals het betalingsverkeer, het elektriciteitsnet en de watervoorziening, is de beveiliging niet op orde. De raad adviseerde dat de overheid veel meer aandacht en geld voor de beveiliging over zou moeten hebben. Het onderwerp zou hoger op de agenda moeten staan en in Nederland chefsache moeten worden, een onderwerp voor de premier als hoogste verantwoordelijke mee bemoeit.
vrijdag, 14, mei, 2021
Source: NOS Economie
Een koophuis is voor veel mensen onbetaalbaar en op een betaalbare huurwoning moet je vaak jarenlang wachten. Een kleine maar groeiende groep mensen stort zich nu op een alternatief: de wooncoöperatie, iets anders dus dan de woningcorporatie die sociale huurwoningen beheert. Het werkt als volgt: een groep mensen richt een coöperatie op, een ideëel samenwerkingsverband. Die sprokkelt geld bijeen door bij een bank te lenen, maar ook door zelf geld in te leggen, te crowdfunden, of uit gemeentelijke of provinciale potjes. Vervolgens bouwt de coöperatie met dat geld een nieuw huizenblok of wordt een bestaand blok aangekocht en gaan de leden van de coöperatie daar zelf wonen en huur betalen. Met de huuropbrengst worden vervolgens de leningen afbetaald en het blok onderhouden. 'Jaren naartoe gewerkt' Ellen van der Helm is al zes jaar lid van wooncoöperatie Ecodorp Boekel in Noord-Brabant, dat deels in aanbouw is. In november kon ze haar woning in. "Ik vind het geweldig, hier hebben we jaren naartoe gewerkt." Want zo'n wooncoöperatie opzetten is een project van lange adem. In Boekel zat zo'n twaalf jaar tussen idee en nu. "Het was een heel voortraject van onderzoeken, mensen bij elkaar krijgen en financiering regelen", zegt Van der Helm. Vooral die financiering is vaak moeilijk. "Het probleem is dat Nederlandse banken vaak alleen een hypotheek geven aan individuen of bedrijven, niet aan een groep mensen." Voor de bouwhypotheek kon de wooncorporatie wel terecht bij een Duitse coöperatieve bank, die er wel vertrouwen in had. In Duitsland zijn wooncoöperaties al bekender. Van der Helm betaalt nu een huur van iets onder 750 euro. "De gedachte is dat als je ecologisch wil wonen, dit ook moet kunnen in een betaalbare huurwoning en dat je niet alleen aangewezen bent op een dure koopwoning of vrijesectorhuurwoning." Honderden woningen Hoeveel coöperatiewoningen er in ontwikkeling zijn, wordt niet bijgehouden. Maar volgens Clemens Mol van belangenorganisatie Cooplink zijn tientallen initiatieven met honderden woningen bezig. "In het buitenland komen wooncoöperaties meer voor. In Duitsland zijn er al meer dan 2 miljoen van zulke woningen. Dit is een Europese ontwikkeling waar Nederland nu ook stappen in zet." Blijvertje Naast een Duitse bank financiert ook de Rabobank wooncoöperatieprojecten. "Er is een groeiende interesse naar deze vorm en we denken dat het een blijvertje is en een duurzaam aandeel van de woningmarkt wordt", zegt vastgoedspecialist Aart Cooiman van de bank. Hij erkent dat financiering vaak een hobbel is. "Door regelgeving en de beperkingen van de huurinkomsten kunnen wij als bank maximaal 75 tot 80 procent financieren. Maar we zijn in gesprek met overheden om dat gat tussen 75 tot 80 en 100 procent op een bepaalde manier ingevuld te krijgen." Amsterdam wil voortrekkersrol De gemeente Amsterdam wil in dit verhaal een voortrekkersrol spelen. De stad is een fonds van 50 miljoen euro aan het opzetten, waaruit coöperaties een deel van de bouwkosten kunnen lenen. Ook geeft Amsterdam nieuwbouwkavels speciaal voor coöperaties vrij. Het doel is dat er in 2025 in de stad 7000 coöperatiewoningen gebouwd of in ontwikkeling zijn. In 2040 moet dat aantal zijn gegroeid tot 40.000. Het Amsterdamse pilotproject, wooncoöperatie De Warren, viert deze week het begin van de bouw. Op IJburg komen 36 woningen met een midden- of sociale huur. "Wij willen als gemeenschap in deze overspannen huizenmarkt iets creëren waar we blij van worden", zegt voorzitter en toekomstig bewoner Chandar van der Zande. Volgend jaar augustus moet zijn woning af zijn. Hij gaat iets meer dan 1000 euro huur betalen en dat is voor Amsterdamse begrippen weinig. "We zijn straks onze eigen huisbaas, dus we hebben ook geen enkele prikkel om de huren te verhogen." De eerste bewoners zijn dus de leden van de coöperatie die het project samen hebben opgezet. Als er later woningen vrijkomen, beslissen leden gezamenlijk wie er mag komen wonen. Je inkomen mag niet te hoog zijn. Kennisinstituut Platform 31 denkt dat de wooncoöperatie een derde vorm van bouwen en wonen kan worden naast koop en huur. "Maar nu moeten coöperaties vaak nog zelf het wiel uitvinden omdat het een vrij nieuw fenomeen is", zegt Tanja Morsheim van Platform 31. "Je moet wel echt doorzettingsvermogen hebben en initiatief nemen. Maar als het meer gemeengoed en makkelijker wordt, kan het snel gaan."
vrijdag, 14, mei, 2021
Source: NOS Economie
Verduurzamingsplannen die Tata Steel IJmuiden voor de langere termijn heeft, moeten naar voren gehaald worden. Daarvoor pleit de vakbond FNV Metaal, waar ongeveer de helft van de medewerkers in IJmuiden bij is aangesloten. De Centrale Ondernemingsraad (COR) steunt het voorstel. Het project kan volgens de bond betaald worden met subsidiegeld dat er mogelijk komt voor het afvangen en onder de Noordzee opslaan van CO2 (CCS). FNV-bestuurder Roel Berghuis wil die stap overslaan. De subsidie kan volgens hem beter direct worden ingezet voor verduurzaming van de installaties. "We denken niet dat de overheid twee keer miljarden gaat uitgeven." De oproep van de bond komt op een cruciaal moment in de ruim honderdjarige geschiedenis van de voormalige Koninklijke Hoogovens. De staalfabriek is qua zowel milieu- als klimaateisen niet toekomstbestendig. Voor de grote investeringen die nodig zijn om daar verandering in te brengen, wordt niet op de huidige eigenaar gerekend. Bekend is dat het Indiase Tata de fabriek in IJmuiden wil verkopen. Stroef Die verkoop verloopt stroef. Veelzeggend was de reden waarom de tot nog toe enige geïnteresseerde partij afhaakte. "We kunnen Tata Steel IJmuiden niet in lijn brengen met onze duurzaamheidsdoelstellingen", zei de hoogste baas van het Zweedse SSAB daarover. Bovendien is geld verdienen met staal vanwege de grote concurrentie al jarenlang moeilijk, al gaan de prijzen de laatste maanden omhoog. Tegelijkertijd ondermijnt de rap stijgende CO2-prijs het verdienmodel weer. Tata Steel IJmuiden is goed voor 7 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. Tegen die achtergrond wil Tata Steel 40 procent minder CO2 uitstoten in 2030, met name door het in lege gasvelden onder de Noordzee te stoppen. In de jaren daarna wil het staalbedrijf overstappen op installaties waarin groene elektriciteit en waterstof de functie van kolen overnemen. In 2050 moet de CO2-uitstoot dan netto nul zijn. Het ministerie van Economische Zaken steunt deze aanpak, bleek eind maart uit een Kamerbrief. Vier bedrijven in Rotterdam krijgen ook al subsidie voor CCS, wat staat voor carbon capture and storage. Maar volgens FNV-bestuurder Berghuis is eerst inzetten op CCS geen oplossing voor de acuutste bedreiging van Tata Steel. "CO2 afvangen en opslaan brengt de uitstoot terug, maar de overlast in de omgeving blijft." Vaker ziek Vorige maand bevestigde RIVM-onderzoek vermoedens die er al langer waren. Omwonenden hebben vaker last van acute gezondheidsklachten als hoofdpijn en misselijkheid dan mensen elders in Nederland. Ook komen hartklachten, diabetes en longkanker vaker voor. Het ligt voor de hand dat dit door de staalfabriek komt, al is een verband nog niet wetenschappelijk aangetoond. Onlangs kondigde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aan om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn van de uitstoot van onder meer fijnstof voor omwonenden. Daarnaast loopt er een rechtszaak van omwonenden tegen het staalbedrijf. "De dreiging is zeer reëel, werknemers maken zich grote zorgen", zegt Berghuis. "De OVV gaat er met de botte bijl in. De kans is groot dat die zegt: deze fabriek is aan het einde van zijn bestaan. Die moet nu dicht." Tata Steel zegde eerder toe 300 miljoen euro te investeren om de overlast voor de omgeving te beperken. Het dilemma tussen trotse werkgever en grote vervuiler uitgelegd door NOS op 3: In een reactie schrijft Tata Steel Nederland dat met CO2 afvangen en opslaan de klimaatdoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. "Tegelijkertijd staan we altijd open om andere mogelijkheden te onderzoeken, zoals de waterstofroute waar ook FNV aan denkt." Het staalbedrijf steunt het plan van de bond om een onafhankelijk onderzoeksbureau de verschillende opties te laten doorrekenen. Scherpe keuzes "De diverse doelstellingen die goed zijn voor alle betrokkenen vragen om scherpe keuzes", ziet ook Tata Steel. "En omdat dit zo is, moeten die keuzes ook gefundeerd worden gemaakt." De drie criteria die het staalbedrijf daarbij aanhoudt zijn de klimaatdoelen, technische haalbaarheid en betaalbaarheid. Een complicerende factor is nog dat er tot zeker 2030 bij lange na niet voldoende groene elektriciteit en waterstof voorhanden is. Nieuwe installaties zouden daarom een poos met gas moeten overbruggen, stelt de vakbond voor. Dat is wel duurder en kan daarom ten koste van de concurrentiepositie gaan.
vrijdag, 14, mei, 2021
Source: NOS Economie
Ruim 15 procent daalde de koers van de bitcoin vandaag. De aanleiding: Elon Musk die de stekker uit de digitale munt trok bij zijn autobedrijf Tesla. Het roept de vraag op wat de toekomst is van de digitale munt, die klaarblijkelijk eenvoudig aan het schommelen is te krijgen. "Het zegt dat de bitcoin op dit moment vooral een speculatieobject is en geen betaalmiddel", zegt econoom Mathijs Bouman. "De bitcoin mist veel eigenschappen van een betaalmiddel. De belangrijkste: het is niet waardevast. Het is heel lastig om met de bitcoin te betalen, omdat-ie zo fluctueert." En die fluctuatie is nu erg zichtbaar, ziet ook ING-econoom en cryptodeskundige Teunis Brosens. Mensen met een grote naam en een achterban, kunnen daarin van grote invloed zijn. "Velen denken: als Elon Musk het zegt, dan zal het wel zo zijn. Als er íemand is die een munt kan beïnvloeden, dan is het Musk wel." Musk kocht in februari nog 1,25 miljard euro aan bitcoins, waarna mogelijk werd om met de digitale munt Tesla's te kopen. Vandaag laat hij via Twitter weten: "Cryptovaluta's zijn op veel gebieden een goed idee en hebben volgens ons een veelbelovende toekomst, maar dit mag niet ten koste gaan van het milieu." Brosens noemt het 'flipflop-gedrag' van Musk. "Ik vind het vermoeiend. De schade aan het milieu die de Bitcoin aan kan richten, is helemaal geen nieuws. Dat weten we allemaal al jaren." Brosens sluit daarom ook niet uit dat Musk de markt doelbewust manipuleert. "Wat hij nu doet, zijn wel precies de streken die je uithaalt als je de koers wilt manipuleren." Croissantje van een bitcoin? De forse koersdaling van de bitcoin, en daarmee ook van veel andere digitale munten, baart Brosens niet veel zorgen. "De aandelenmarkten staan nog op recordhoogte, de rentes zijn laag. Veel mensen vragen op dit moment: waar kan ik geld verdienen met m'n spaargeld? Dan komt toch de cryptomarkt in beeld. Dat is vandaag en morgen ook nog steeds." Maar gaan we er ook ooit producten mee kopen? "Je kunt je best een wereld voorstellen waar met een andere munt wordt betaald", zegt econoom Bouman. De rol van overheden wordt wel cruciaal, denkt hij. "Dan kan het gereguleerd worden en dan wordt het een 'normaal' en stabiel betaalmiddel." Michaël van de Poppe, een fervent cryptohandelaar, heeft nog genoeg vertrouwen in de huidige cryptomunten op dit moment. "We zitten nu in de fase waarin iedereen wil investeren en de meesten nog niet begrijpen wat crypto daadwerkelijk is. Het 'echte' gebruik komt later. Crypto is de toekomst. Ik denk dat we over vijf jaar een crossaintje ervan kunnen kopen."
donderdag, 13, mei, 2021
Source: NOS Economie
KLM vliegt voorlopig niet op Israël. Een vlucht vanaf Schiphol die eerder deze week werd uitgesteld vanwege het opgelaaide geweld in de regio is definitief geschrapt. Of de volgende vlucht aanstaande zondag wel kan doorgaan, wordt later bekeken. Het belangrijkste vliegveld van het land, Ben Gurion bij Tel Aviv, ligt in het gebied dat door Palestijnen uit de Gazastrook wordt bestookt met raketten. Hoewel de luchthaven nog niet is geraakt, is het vliegverkeer al wel enkele keren uit voorzorg onderbroken. Israël besloot daarop inkomende passagiersvluchten voorlopig om te leiden naar Eilat in het zuiden, meldt dagblad The Times of Israel. De lege vliegtuigen pikken vervolgens in Tel Aviv weer passagiers op voor hun buitenlandse bestemmingen. Dat vermindert de kans dat er reizigers door raketten worden geraakt. Vrachtverkeer mag nog wel op Tel Aviv vliegen. Meer maatschappijen KLM besloot daarop de vluchten helemaal te schrappen. De Nederlandse vliegtuigmaatschappij schaart zich daarmee bij verschillende internationale branchegenoten. Amerikaanse vervoerders als Delta, United en American Airlines annuleerden gisteren al hun vluchten, British Airways, Virgin Atlantic en Iberia sloten zich daar vandaag bij aan. "De veiligheid van onze medewerkers en klanten is voor ons altijd topprioriteit", zegt een BA-woordvoerder, die nog niet kon zeggen hoelang er niet gevlogen zal worden. El Al, de nationale luchtvaarmaatschappij van Israël, vliegt vooralsnog gewoon door. Wel mogen reizigers gratis hun geboekte tickets annuleren of omboeken naar een andere datum. Ook mogen passagiers gratis gebruik maken van de wifi aan boord om via WhatsApp contact te kunnen houden met familie. Volgens het Israëlische leger zijn er tot nu toe 1600 raketten op het land afgeschoten, waardoor zeven mensen omkwamen. Bij acties van het leger in de Gazastrook zijn volgens de Palestijnse autoriteiten daar 67 mensen gesneuveld.
donderdag, 13, mei, 2021
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *