Economie

 

MijnDomeinAuto    MobielePin    InternetSecurity   OfficeDeals   NHA Thuisstudie     Bekijk nu

Bijna honderd jaar lang werd de Sint-Pietersberg in Maastricht afgegraven voor de winning van mergel en werd er direct daarnaast cement mee gemaakt bij de ENCI-fabriek. Maar eind deze maand is het afgelopen, dan gaat de fabriek dicht. De mergelwinning op de Sint-Pietersberg stopte al in 2018. Sindsdien werden de grondstoffen voor cement aangevoerd per schip, maar de locatie daar is niet geschikt voor schepen met een grote capaciteit. De fabriek heeft ook hoge onderhoudskosten en was niet meer rendabel, zegt moederbedrijf HeidelbergCement Group. "Het is economisch heel begrijpelijk", zegt directeur Günther Gach. "Maar lokaal gezien, voor ons als team, blijft het heel jammer." Grootste cementfabriek ENCI staat voor Eerste Nederlandsche Cement Industrie. Het bedrijf werd in 1926 opgericht en in 1928 was de fabriek operationeel. Het was toen de grootste cementfabriek van Europa. "Dit komt nooit meer terug", zegt Gach. "Wat hier verdwijnt, is de basis van de cementindustrie in Nederland.": Vele generaties Maastrichtenaren hebben er gewerkt. Op het hoogtepunt waren er meer dan 1200 medewerkers. "ENCI was medebepalend voor de bloei en groei van het hele gebied hier", zegt Gach. "Het was de tegenhanger van de mijnen aan de andere kant van Limburg en even belangrijk. Dit heeft ook veel langer kunnen bestaan. De mijnen zijn eind jaren 60, begin jaren 70 stopgezet." Nu werken er nog zo'n vijftig mensen. Een van hen is Etoes Kakerissa, die er al bijna 41 jaar werkt. "Ik vind het heel erg. Het was een heel goede werkgever toen ik hier begon. Maar nou niet zo, anders ging het niet dicht, hè. Dat is jammer." De laatste decennia was er steeds meer kritiek op het afgraven van de Sint-Pietersberg, vanwege de aantasting van de natuur. De mergelgroeve is nu eigendom van Natuurmonumenten en wordt ontwikkeld tot natuur- en recreatiegebied. Er is al een uitkijkplatform en je kan door een deel van de groeve wandelen. "Het is geweldig dat dit gebied teruggaat naar de natuur", zegt Cindy Burger, gebiedsmanager van Natuurmonumenten. "We laten de natuur zich ontwikkelen, met kalkterrassen, kalkmoerassen, graslanden en een stiltevallei voor de oehoe." Wat er na de sluiting met de fabriek gebeurt, wordt nog bekeken. ENCI heeft nog twee cementfabrieken in Nederland, in IJmuiden en Rotterdam. Die blijven open.
zaterdag, 8, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Duitsland betaalt definitief de kosten voor coronapatiënten uit Nederland en andere EU-lidstaten die in Duitse ziekenhuizen behandeld zijn. Dat zeggen woordvoerders van de Duitse en Nederlandse ministeries van Gezondheid tegen NU.nl. Het gaat om miljoenen euro's. De Duitse minister van Volksgezondheid Jens Spahn noemt de tegemoetkoming een voorbeeld van solidariteit. "Europa staat samen, zelfs in tijden van crisis", zei hij eerder. Tijdens de coronapandemie nam Duitsland maandenlang de zorg over van 58 Nederlandse coronapatiënten, omdat de intensive care-afdelingen in Nederland overvol dreigden te raken. De meeste patiënten kwamen in ziekenhuizen in Noordrijn-Westfalen terecht, net over de grens. Duitsland kon deze patiënten helpen omdat de Duitsers over veel meer ic-bedden hebben dan waar ook in Europa, meer dan 30.000 bedden. Daarnaast had Duitsland de virusuitbraak snel onder controle. Het land ving ook Italiaanse, Franse, Spaanse en Belgische patiënten op, en vermoedde dat in totaal zo'n 20 miljoen euro aan zorg is verleend aan buitenlandse patiënten. In april zei de Duitse minister Spahn al dat zijn land de zorgkosten wilde betalen. Een formeel aanbod bleef uit, maar is onlangs alsnog naar de EU-lidstaten gestuurd.
zaterdag, 8, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Het Duitse Openbaar Ministerie vermoedt dat Wirecard is 'leeggeplunderd' voordat het betalingsbedrijf in juni faillissement aanvroeg. Dat meldt zakenkrant Financial Times, die documenten over de fraudezaak heeft ingezien. Er zou zo'n 850 miljoen euro naar schimmige partnerbedrijven zijn overgemaakt. Het gaat onder meer om bedrijven in Dubai, Singapore en de Filipijnen. Het geld werd overgemaakt als lening. Officieel verwerkten de bedrijven creditcardbetalingen in landen waar Wirecard zelf geen licentie had. Maar in juni zei Wirecard dat de eerdere omschrijvingen van die bedrijven niet klopten en dat onderzocht wordt in hoeverre ze daadwerkelijk diensten hebben geleverd aan Wirecard. Een voormalige Wirecard-medewerker die aan het roer stond van het Filipijnse partnerbedrijf werd vorige maand dood verklaard in de Filipijnen. Maar de Filipijnse autoriteiten onderzoeken nog of hij wel echt is overleden. 'Gevlucht naar Wit-Rusland' De samenwerking met de bedrijven werd gerund door chief operating officer Jan Marsalek van Wirecard, die voortvluchtig is. Volgens het internationale onderzoekscollectief Bellingcat is Marsalek naar Wit-Rusland gevlucht. Op 18 juni werd Marsalek ontslagen. Hij zei toen dat hij naar de Filipijnen zou gaan om het verdwenen Wirecard-geld te zoeken. Een paar dagen later werd er een arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd, daarna was hij onvindbaar. Volgens Bellingcat is hij toen in een privéjet naar de Wit-Russische hoofdstad Minsk gevlogen. Wirecard was jarenlang de trots van de Duitse tech-industrie. Het bedrijf verwerkte online betalingsverkeer. In juni ging Wirecard failliet door een schuldenlast van 3,5 miljard euro. Een bedrag van 1,9 miljard euro dat Wirecard zei te bezitten, bleek onvindbaar.
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Het is afkoelen, sporten en waterplezier in één: Nederlanders zijn deze zomer gek op watersporten. Verkopers van supboarden, waterski's en kitesurfen weten niet wat ze zien. Marc Schraverus van Telstar Surf: "Wij ontspringen de dans van het coronaprobleem. In het begin zaten we even in de penarie, ondertussen dansen we de horlepiep." Of het nou ligt aan het geadviseerde binnenblijven van de eerste maanden, het op vakantiegaan in eigen land, het sluiten van de sportscholen of aan allemaal een beetje, volgens toeleverancier Job Verbunt van Equipe Training gaat alles door het dak: "We hebben een omzetstijging van 200 procent of meer ten opzichte van vorig jaar." Suppen Telstar Surf aan Strand Horst in Ermelo ziet dat windsurfen aan een heropleving is begonnen: "Sinds de jaren 80 was het steeds minder in trek, maar sinds dit jaar zien we dat mensen die niet op vakantie gaan maar wel het water in willen, weer voor windsurfen kiezen." Voor een bedrag tussen de 1000 en 2000 euro kan je instappen met een hele windsurfset. Ook suppen, oftewel 'stand-up paddeling', gaat door met de opmars. Een klant van de winkel legt uit waarom zij het zo fijn vindt: "Voor dagen zoals vandaag, waar er geen wind is en er niet gesurft kan worden, is het heerlijk." Het verlies van de coronamaanden wordt nu meer dan gecompenseerd. Watersportverkoper Max Blom: "Eigenlijk net zoals de mensen die het binnenzitten van de lockdown compenseren met tijd doorbrengen op het water." Volgens Blom hebben mensen meer tijd voor hun hobby en daarnaast ook wat meer te besteden. Toeleverancier Verbunt noemt dat precies de twee ingrediënten die bij watersport passen: tijd en budget. "Het kan vlakbij huis en we hebben allemaal net wat meer tijd. En nu we niet naar voetbal of concerten gaan, hebben massa's mensen extra geld te besteden. Daar profiteren wij van." Toch ging niet alles de afgelopen maanden van een leien dakje. Omdat in China de productie en het transport een tijd stillagen, liepen bestellingen vertraging op. Zeker omdat de vraag ineens verdubbelde. "Het geluk is dat Zuid-Europa blijft achterlopen met de vraag", zegt Schraverus, "Daar is het toerisme nog niet op het oude peil, dus is er minder vraag naar watersport." Meer vrouwen Blom wijdt de populariteit van zijn koopwaar ook aan het sluiten van de sportscholen: "Mensen zochten naar alternatieven. Ik denk dat hierdoor ook meer vrouwen het surfen en kitesurfen zijn gaan ontdekken." Volgens Blom is het van origine altijd een beetje een mannelijke wereld geweest, maar hij ziet dat nu veranderen: "We hopen dat ze ermee doorgaan." De verkopers denken dat de trend doorzet. De kitesurfschool verbonden aan Telstar Surf spat volgens Schraverus uit elkaar van de animo. Blom: "Dit horen we ook van collega's uit de skate- en fietsindustrie. Outdoor is hip."
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: NOS Economie
FNG Nederland is failliet verklaard. Het moederbedrijf van Miss Etam, Expresso, Claudia Sträter, Steps en Promiss vroeg vorige week al uitstel van betaling aan. Volgens het bedrijf is een doorstart van de Nederlandse FNG-merken, of delen daarvan, nu kansrijker. In totaal werken er bij FNG 3000 mensen, waarvan 1000 in België. Wat voor hen de gevolgen zijn, is nog niet duidelijk. De komende weken zullen vooral in het teken staan van, naast het voortzetten van de bedrijfsactiviteiten, de doorstart van een zo groot mogelijk deel van de Nederlandse merken. Hierover zal overleg plaatsvinden met geïnteresseerde bedrijven, meldt het bedrijf. In Nederland gaat het volgens marktonderzoeker Locatus onder meer om 103 winkels van Miss Etam, 31 zaken van Claudia Sträter en 9 Steps-winkels. De Belgische tak werd eerder deze week al failliet verklaard.
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Wie strandt op vakantie of zich juist gedwongen ziet om niet te vertrekken vanwege het coronavirus, kan er niet vanuit gaan dat zijn of haar verzekering de kosten dekt. Daarvoor waarschuwt Kifid, het klachteninstituut financiële dienstverlening. Het Kifid kreeg verschillende klachten binnen van mensen die erachter kwamen dat hun doorlopende reis- en annuleringsverzekering extra kosten door het coronavirus niet dekte. In drie klachtzaken deed het vandaag uitspraak. In alle drie de gevallen werd de verzekeraar in het gelijk gesteld. Niet reizen vanwege hartklachten Een van de klachten was ingediend door een vrouw die afgelopen jaar een reis naar Japan boekte voor haar man en zoon in mei dit jaar. De man heeft hartkwalen en toen het coronavirus zich begon te verspreiden, vreesde ze voor zijn gezondheid. Op 26 maart annuleert ze de reis. In haar verzekering staat dat zij de kosten vergoed kan krijgen wanneer "u onverwacht om medische redenen niet de inenting kunt krijgen die verplicht is voor uw reisbestemming. U kon dit ook niet weten". Juridisch gezien is dit niet het geval, zegt het Kifid. Het gaat niet om een 'verplichte' inenting voor Japan, er bestaat immers ook geen inenting tegen het coronavirus. De polisvoorwaarden zijn duidelijk en begrijpelijk op dat punt, aldus het klachteninstituut. De vrouw krijgt de kosten niet vergoed. Pandemie is geen natuurgeweld Hetzelfde geldt voor de man die langer in Marokko moest blijven omdat zijn terugvlucht naar Nederland vanwege corona geschrapt werd. Ook hij krijgt de extra kosten die hij hierdoor moest maken niet terug. Dat zou alleen zo zijn als hij gestrand was door een staking of natuurgeweld. Het coronavirus is geen natuurgeweld. Net zomin valt het onverwacht moeten terugkeren uit een buitenland door het coronavirus onder claims die gedekt zijn. De man die via verschillende vluchten vanuit de Filipijnen terug naar Nederland probeerde te komen toen daar een totaalverbod op reizen werd ingesteld, krijgt de extra kosten niet terug. Eigen verantwoordelijkheid Volgens het Kifid valt het op dat mensen denken dat hun verzekeringen meer dekken dan ze op basis van de voorwaarden "mogen verwachten". Wie een verzekering afsluit, gaat akkoord met de voorwaarden en zou die goed moeten checken volgens het instituut. "Het is de verantwoordelijkheid van consumenten zelf om van deze voorwaarden kennis te nemen, zodat zij weten waarvoor zij wel en niet verzekerd zijn." Ook voor de verzekeraars heeft het klachteninstituut een advies. "Voorkom klachten door verwachtingen van klanten te managen: bijvoorbeeld door bij het sluiten en (jaarlijks) verlengen van een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering te communiceren over wat wel en niet gedekt wordt door de verzekering."
vrijdag, 7, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Het overnameconflict tussen brillenketen GrandVision, bekend van winkelketens Pearle en EyeWish, en brillenproducent EssilorLuxottica loopt steeds verder op. Toch zegt de brillenketen tegen de NOS de overname nog altijd te zien zitten. De administratie van GrandVision en grootaandeelhouder HAL zijn in beslag genomen en in handen van een derde partij, zo bevestigen beide spelers. Dit is gebeurd bij invallen door deurwaarders met toestemming van de rechtbank, schrijft Het Financieele Dagblad. De rechtbank wil hier geen commentaar op de geven. EssilorLuxottica en HAL waren niet bereikbaar voor een reactie. EssilorLuxottica, bekend van brillenmerken als Ray-Ban en Michael Kors, is bang dat de brillenketen en grootaandeelhouder bewijs vernietigen, schrijft de krant. Komende maandag dient er een kort geding tussen de partijen bij de rechtbank in Rotterdam. Als de optiekproducent de zaak wint krijgt die toegang tot de administratie, aldus het FD. Geen inzage De zitting is een nieuwe stap in de juridische strijd die in juli begon met een procedure van EssilorLuxottica. Dat wil informatie in handen krijgen over de vraag welke maatregelen GrandVision heeft genomen om de coronacrisis door te komen. Daarbij wordt specifiek gekeken of GrandVision bepaalde voorwaarden heeft geschonden. EssilorLuxottica stelt dat de brillenketen ondanks herhaalde verzoeken weigerde vrijwillig inzage in de documenten te geven. Dezelfde maand spande ook GrandVision een zaak aan. In een verklaring stelt het bedrijf het "sterk oneens" te zijn met de claims van de beoogde koper. GrandVision hoopt een bevestiging af te dwingen dat het zich aan de afspraken heeft gehouden. Zwaar weer door coronacrisis Vorig jaar rond deze tijd liet EssilorLuxottica weten branchegenoot GrandVision over te willen nemen. Daarbij werd het bedrijf gewaardeerd op 7 miljard euro. Door de coronacrisis is het concern echter in zwaar weer terechtgekomen. GrandVision maakte deze week bekend in het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 212 miljoen euro te hebben geleden. Volgens Het Financieele Dagblad kan EssilorLuxottica dit gebruiken om de deal af te blazen of te heronderhandelen. De coronacrisis heeft geleid tot grote veranderingen in de overnamemarkt. Veel bedrijven wachten liever even af voordat zij grote investeringen doen. Ondernemingen die een overname doorzetten proberen nu op het laatst nog wat af te dingen. Zo is de totale wereldwijde overnamewaarde afgelopen kwartaal met 60 procent afgenomen, in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal overnames in Nederland is het tweede kwartaal afgenomen met 41 procent. "De overname- en fusiemarkt zit momenteel in het oog van de storm", zegt Arjan Groen, specialist in fusies en overnames bij adviesbureau EY. Beperkte tijd Veel bedrijven proberen zich terug te trekken uit overnames of de deal aan te passen. Maar volgens Groen is het niet zo dat de voorwaarden van alle overnames nu worden bijgesteld. Sommige bedrijven halen bakzeil of moeten zich van de rechter houden aan de afspraken. "Je kunt maar een beperkte tijd de coronacrisis als argument gebruiken bij de rechter", zegt Groen.
donderdag, 6, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Het mes moet er diep in bij het Duitse Lufthansa, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa. Waar het bedrijf in het tweede kwartaal vorig jaar nog 226 miljoen euro winst noteerde, leed het in dezelfde periode dit jaar 1,5 miljard euro verlies. En dus zijn ingrijpende reorganisaties onvermijdelijk. Sinds het gros van de vluchten aan de grond moest blijven, heeft het Duitse luchtvaartbedrijf al veel gedaan om kosten te besparen. Zo zijn er door het hele bedrijf verkorte werktijden ingevoerd waardoor het minder loon hoefde uit te keren. Enkele duizenden banen zijn geschrapt. Bij elkaar bracht het in drie maanden tijd de kosten met 59 procent naar beneden. Daarnaast ontving de vliegmaatschappij, net als zijn grote concurrenten in Europa zoals Air France-KLM, miljarden aan overheidssteun. Dat was allemaal niet genoeg om het bedrijf in bestaande vorm te redden. Lufthansa vervoerde slechts 4 procent van het aantal passagiers van vorig jaar. Van de vluchten die nog gingen, bleef bijna de helft leeg. En volgens de maatschappij duurt het nog tot zeker tot 2024 duren voordat er weer zoveel tickets worden verkocht als voor de coronacrisis. 'Industrie moet zich herbezinnen' Maar liefst 22.000 banen moeten nu geschrapt worden. Dat betekent dat na het uitbreken van de pandemie meer dan 1 op de 6 banen bij het bedrijf verdwijnt. Daarnaast zullen er flink minder toestellen nodig zijn. Uit de vloot van de Lufthansa Groep worden 100 vliegtuigen verkocht. "We zijn ervan overtuigd dat de gehele luchtvaartindustrie zich moet aanpassen aan het nieuwe normaal", schrijft het bedrijf in een verklaring bij de kwartaalcijfers. "De pandemie biedt onze industrie een unieke kans om te veranderen: om de status quo in twijfel te trekken en, in plaats van te streven naar groei 'tegen elke prijs', waarde te creëren op een duurzame en verantwoorde manier." Details over verduurzamingsplannen staan niet in het bericht.
donderdag, 6, augustus, 2020
Source: NOS Economie
ING heeft het afgelopen kwartaal harde klappen moeten incasseren vanwege de coronacrisis. De bank maakte weliswaar nog zo'n 300 miljoen euro winst, maar dat was bijna 80 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De aanzienlijk lagere winst kwam voor een groot deel door een smak die de bank opzij heeft gezet voor leningen die mogelijk niet meer door klanten worden terugbetaald. ING zette daarvoor 1,3 miljard euro extra opzij. Dat is bijna 5,5 keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
donderdag, 6, augustus, 2020
Source: NOS Economie
Ammoniumnitraat, de explosieve chemische verbinding die volgens de Libanese president Aoun de enorme ontploffing in Beiroet heeft veroorzaakt, wordt ook in Nederland geproduceerd. Vermengd met kalk wordt de stof gestabiliseerd en en in korrelvorm gebruikt als kunstmest. Vanwege het explosierisico gelden hier strikte regels voor het produceren en kopen van ammoniumnitraat. Gisteren explodeerde 2750 ton ammoniumnitraat in een opslagloods in de haven van Beiroet. Daarbij vielen zeker 135 doden en 5000 gewonden en werden in de wijde omtrek hele straten met de grond gelijkgemaakt. Vier keer per jaar controle Europa heeft strenge regels opgesteld om dergelijke explosies te voorkomen. TNO controleert vier keer per jaar Nederlandse kunstmestbedrijven om na te gaan of ze aan alle richtlijnen voldoen. Bewaking en camera's houden 24 uur per dag in de gaten of de situatie veilig is. "Elk los schroefje moet aan ons worden gemeld. Verder doen we aangekondigde en onaangekondigde inspecties en is de vergunningsaanvraag heel streng", zegt de Omgevingsdienst Regio Nijmegen. Stikstof toevoegen "Ammoniumnitraat is een type stikstof dat we nodig hebben in de open teelten in de landbouw", zegt Philip Ehlert van de Wageningen Universiteit. "Denk aan grasland, aardappelen en suikerbieten. In onze bodem zit niet voldoende stikstof, dus voegen we dat toe via kunstmest." Het pure ammoniumnitraat is heel explosief, aldus Ehlert. "In de mijnbouw wordt het bijvoorbeeld gebruikt en ook terroristen hebben het gebruikt bij aanslagen." Niet vanzelf ontploffen Maar deze verbinding kan niet zomaar exploderen, zegt Ed de Jong van onderzoeksinstituut TNO. "Daar is vuur voor nodig of een schokgolf." Overigens kan ook kunstmest ontploffen. "Alleen heb je dan niet alleen voldoende aan brand en een schokgolf, maar heb je ook benzine of andere brandbare stoffen nodig als extra component", zegt De Jong. Alhoewel er nog veel onduidelijk is over de oorzaak van de explosie in Beiroet, achten deskundigen de kans klein dat een explosie van zo'n omvang in Nederland kan plaatsvinden. De Jong van TNO wijst erop dat de kwaliteit van ammoniumnitraat met de jaren kan verslechteren. "Als het inderdaad zo is het ammoniumnitraat in Beiroet al sinds 2014 ligt opgeslagen op één plek, dan kan dat de gevoeligheid voor een explosie vergroten. Door de schommelingen in de temperatuur, met warme dagen en koude nachten, wordt het spul veel poreuzer." Een laagje coating wat in Nederland aan de kunstmestkorrels wordt toegevoegd, moet dit juist voorkomen.
woensdag, 5, augustus, 2020
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *