Auto Nieuws

Uw auto verkopen zonder inruilen.

Alle behaalde theorie- en praktijkexamens voor het rijbewijs die in mei of later dit jaar verlopen, worden automatisch met zeven maanden verlengd. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil zo voorkomen dat "een groot aantal mensen" die bijvoorbeeld al een theoriecertificaat op zak hebben, straks opnieuw een theorie-examen moeten afleggen omdat zij momenteel het eveneens benodigde praktijkexamen niet kunnen inplannen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft een enorme achterstand opgelopen als gevolgd door de lockdown. Daardoor kon een enorm aantal examens geen doorgang vinden, circa 600.000 uitgestelde theorie- en praktijkexamens moeten vanaf maart ingehaald worden.De nieuwe coulanceregeling moet mensen meer duidelijkheid en perspectief bieden, aldus Van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. De regeling geldt ook voor beroepsrijders die de examens hebben gedaan voor de zogenoemde verplichte code 95. Ook behaalde (deel)examens voor de opleiding binnenvaart blijven zeven maanden langer geldig.Normaal gesproken moet een rijbewijs - afhankelijk van de categorie - na vijf of tien jaar verlengd worden. Vanwege de coronapandemie werden deze regels ook al meermaals opgerekt, omdat het CBR veel minder examens kon afnemen.
woensdag, 24, februari, 2021
Source: NU.nl Auto
De IONIQ 5 lijkt compacter dan hij in werkelijkheid is.
Hyundai heeft dinsdag de nieuwe IONIQ 5 gepresenteerd, het eerste model van een nieuwe generatie elektrische modellen die onder het IONIQ-label uitgebracht zullen worden. De nieuwkomer onderscheidt zich door een zeer hoge laadsnelheid en een fors rijbereik. De IONIQ 5 staat op op een nieuw ontwikkeld platform, dat voor zowel 400 volt- als 800 volttechnologie geschikt is. Het laadvermogen van de nieuwkomer ligt daardoor op 350 kW, nóg meer dan bij Porsche, dat tot voor kort koploper was op dit vlak.Ter illustratie: een laadvermogen van 50 kW is op dit moment in de middenklasse heel gebruikelijk. Recente modellen kunnen 100 kW aan, een auto als de Volkswagen ID.3 (afhankelijk van de uitvoering) 125 kW.Hyundai belooft dat het achttien minuten duurt om de IONIQ 5 van 10 naar 80 procent op te laden. "Dit is een factor 2,5 sneller dan nu het geval is", legt pr-manager Anne Lobbes van Hyundai Nederland uit.De IONIQ 5 heeft het uiterlijk van een hatchback uit de middenklasse, maar is met een lengte van 4,64 meter en een wielbasis van 3 meter flink groter dan het uiterlijk doet vermoeden. Hyundai belooft een rijbereik van maximaal 470-480 kilometer, maar houdt de definitieve cijfers voor de verschillende uitvoeringen nog onder de pet. De IONIQ 5 lijkt compacter dan hij in werkelijkheid is. De IONIQ 5 lijkt compacter dan hij in werkelijkheid is. Foto: Hyundai Deze zomer naar Nederland Onderhuids monteert Hyundai in de basis een accupakket van 58 kWh in combinatie met achterwielaandrijving. De aandrijflijn is goed voor een vermogen van 125 kW (170), waarmee je in 8,5 seconden naar 100 kilometer per uur accelereert. Vierwielaandrijving kan ook. In dat geval stijgt het vermogen naar 172 kW (235 pk) en neemt het sprintje 6,1 seconden in beslag.Bij de keuze voor het accupakket van 72,6 kWh stijgt het vermogen naar 160 kW (218 pk) voor de versie met achterwielaandrijving en tot 225 kW (306 pk) voor de uitvoering met vierwielaandrijving. De acceleratietijden zijn respectievelijk 7,4 en 5,2 seconden. De topsnelheid ligt in alle gevallen op 185 kilometer per uur.Het interieur wordt gedomineerd door grote schermen. Direct achter het stuur zit een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium, dat optisch is samengesmolten met het eveneens 12,3 inch grote infotainmentscherm ernaast. Het binnenste is afgewerkt met kunststof van gerecyclede petflessen en wol.De eerste exemplaren van de IONIQ 5 worden al in de zomer van dit jaar geleverd. Nederland behoort samen met Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen tot de weinige landen waar een speciale introductieversie van het model beschikbaar komt, de Project 45. Deze tot drieduizend exemplaren gelimiteerde serie kost 58.995 euro. De prijzen van de reguliere versies volgen later. Ruimte voor ontspanning in het interieur van de IONIQ 5. Ruimte voor ontspanning in het interieur van de IONIQ 5. Foto: Hyundai Kijk voor meer foto's en informatie op AutoWeek.nl
dinsdag, 23, februari, 2021
Source: NU.nl Auto
Het interieur van de klassieke Golf blijkt onverwacht ruim.
De Volkswagen Golf is een ware allemansvriend: sinds 1974 zijn er meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht. Een vergelijking van de allereerste generatie met het huidige model maakt duidelijk hoe deze populaire auto in de loop der jaren vooruitgang heeft geboekt. Twee maanden voordat Wuhan op slot ging, presenteerde Volkswagen de achtste generatie van zijn succesnummer. Voor het eerst in de geschiedenis is de Golf zwaar gedigitaliseerd. Het uiterlijk mag vertrouwd overkomen, maar de achtste generatie is van top tot teen nieuw ontwikkeld. Wie hem naast het model van de eerste generatie ziet staan, schrikt zich een hoedje; daarmee vergeleken lijkt het huidige model wel van Mars te komen.Neem alleen de afmetingen: wielbasis +14 centimeter, lengte +46 centimeter, breedte +18 centimeter. Dat zijn enorme verschillen. En het gewicht: van een schamele 805 naar 1.360 kilo.Tegelijkertijd is het een prestatie van formaat dat de ontwerpers de Golf lieten evolueren zonder de familieband te verstoren. Kijk maar eens naar zijn kloeke, wigvormvreemde design, waarin alles - op de koplampen na - recht- en driehoekig is getekend. De jongste Golf ziet er nog steeds 100 procent uit als een Golf, al is hij dan veel beter gestroomlijnd. Het interieur van de klassieke Golf blijkt onverwacht ruim. Het interieur van de klassieke Golf blijkt onverwacht ruim. Foto: Autoweek De onbeklede bovenkant van de flinterdunne portieren valt op Ook in het interieur zijn de tegenstellingen groot: wat lijkt het oude model klein en vooral smal vanbinnen. Maar doordat hij zo lekker basic en vierkant is, voelt hij toch onverwacht ruim aan. Natuurlijk is hij ergonomisch ruimschoots door de tijd ingehaald, met name op het gebied van zitcomfort en verstelling van stuurhoogte en -lengte. Verder valt de onbeklede bovenkant van de flinterdunne portieren op, evenals de afwezigheid van een middenconsole.We zien het iele tweespaaksstuur met Wolfsburg-logo, de naakte automaatpook met P, R, D, 2, 1 langs de coulisse en een klokkenwinkel waarvan de snelheidsmeter een optimistische 200 km/h als maximum heeft. Alleen de allernoodzakelijkste elementen en hulpmiddelen zijn in het oermodel aanwezig. De radio heeft twee draaiknoppen, voor volume en het zoeken van een zender. Met knopjes kies je ook voor AM of FM.De schakelaars voor verlichting en achterruitverwarming moet je met kracht bedienen. Het staat allemaal symbool voor de nuchtere basisuitvoering van de Golf anno 1983, waar wij voor deze vergelijking over beschikken. En toch word je best vrolijk zodra je de gordel om hebt. Je krijgt in deze Golf geen zedepreken met waarschuwingen of alarmerende piepjes en je mag je voet op het gaspedaal laten staan. Van de huidige Golf mag dat niet. Die waarschuwt telkens met zo'n betweterig lampje dat je te dicht op je voorganger rijdt. “De eerste Golf stamt duidelijk uit een tijd waarin mensen minder haast hadden” Groot, laag en breed is de Golf van deze tijd De nieuwe Golf is helemaal 2020: groot, laag en even breed als een dikke middenklasser anno 1996. Het centrale beeldscherm oogt reusachtig. Connectiviteit en digitalisering zijn de toverwoorden. Alles is 'touch', je swipet en raakt aan. Een handvol bedieningen kan vanaf het stuur, maar de meerderheid van de fysieke schakelaars is vervangen door aanraakknoppen links en rechts van het stuur.Nog groter zijn de verschillen onderweg. Toch is er ook een overeenkomst: ze voelen met de ogen dicht aan als een Volkswagen. Ze hebben allebei een 1,5 liter benzinemotor, maar in de nieuwe generatie hoor je die eigen alleen als je optrekt. De eerste Golf stamt duidelijk uit een tijd waarin mensen minder haast hadden. Dat had ook weinig zin met 70 pk. Combineer dat met de sobere drietrapsautomaat en vergewis je vóór je een kruising oversteekt dat het overige verkeer nog ver genoeg weg is.Die automaat schakelt nog met echte overgangen en hij dwingt de motor tot toerentallen die we vandaag de dag niet meer gewend zijn. Bij 100 km/h draait die arme krukas al 3.400 toeren. De Golf 8 moet zo'n 200 km/h rijden om dat te halen. Zijn achttraps-DSG-automaat is er een van de jongste generatie: volledig onmerkbaar wisselt hij van verzet. Gekoppeld aan de 150-pk TSi-motor maakt de DSG van deze Golf een lekker vlotte auto, hoewel hij nou ook weer niet de klinkers uit de straat trekt. De e in de typeaanduiding geeft aan dat de motor hulp krijgt van een 48 volt elektromotor; het is dus een mild hybrid. De jongste Golf helt hoegenaamd niet over Met de eerste Golf rijdend over een bochtig parcours merk je hoezeer onderstellen zijn geëvolueerd. Hij komt uit de veren als de 70 pk wordt losgelaten en duikt als een volleerde dolfijn zodra je het rempedaal beroert. En hij helt over, een vies woord in de huidige tijd, maar de 155-bandjes waarschuwen als je over de schreef gaat. Tegelijkertijd moet je zelfs met slechts 805 kilo nog best sjorren aan het onbekrachtigde stuur.Zet dat alles af tegen de jongste Golf: die helt hoegenaamd niet over, is stug maar beslist niet hard geveerd en gedempt. Stuurbewegingen worden spoorslags omgezet in koerswijzigingen. De Golf heeft een stadium van volwassenheid bereikt dat de komende jaren waarschijnlijk alleen nog te overtreffen is door hem nóg meer zelfrijdend te maken, wat heet progressie.In dit artikel van AutoWeek vind je nog meer informatie over de VW Golf en ook meer foto's die het verschil tussen oud en nieuw duidelijk maken. Oud en nieuw: een wereld van verschil. Ook binnenin, waar de ene volledig digitaal is en de andere analoog. Oud en nieuw: een wereld van verschil. Ook binnenin, waar de ene volledig digitaal is en de andere analoog. Foto: Autoweek
maandag, 22, februari, 2021
Source: NU.nl Auto
Deze Volkswagen Golf is een MHEV, getuige de 'e' in de typeaanduiding.
Het is voor automerken belangrijker dan ooit om zich te afficheren als groene fabrikant. Hebben ze even geen volledig elektrische auto of plug-inhybride, dan gebruiken ze toch graag het label 'hybride'. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Fabrikanten gebruiken allerlei termen en benamingen door elkaar heen en soms blijkt een 'hybride' niet de hybride die je voor ogen had. Denk je aan hybride, dan denk je waarschijnlijk eerst aan Toyota. Dat merk introduceerde in 2000 de Prius en sindsdien zijn er wereldwijd miljoenen van verkocht. De auto was voorzien van een brandstofmotor, elektromotor en een accupakket. Maar hij had geen stekker.Simpel gesteld kan de elektromotor in de Prius de brandstofmotor assisteren. De energie die vrijkomt bij het afremmen, kan worden opgeslagen. Tijdens het rijden wordt het kleine accupakket verder opgeladen. Tevens kun je er op lage snelheid korte stukjes elektrisch mee rijden, bijvoorbeeld in een woonwijk.Een dergelijk voertuig staat internationaal te boek als hybrid electric vehicle (HEV) en het is niet ondenkbaar dat het grote publiek de werking van een hybride aandrijflijn associeert met die bij Toyota of bij andere merken met HEV's in het aanbod. Veel hybride auto's zijn eigenlijk iets anders Maar als je even niet oplet, kun je als argeloze consument van een koude kermis thuiskomen, want sommige merken gaan wel erg losjes met de term om. Bij Ford staan in de configurator tal van hybrides, maar in veel gevallen gaat het hier om modellen met een mild-hybridsysteem. Ook Suzuki, Fiat en Maserati gebruiken het hybridelabel voor iets wat eigenlijk niets meer behelst dan een geïntegreerde starter/generator, die de taken van de startmotor en dynamo overneemt.Het mild-hybridsysteem staat te boek als MHEV en bestaat uit een 48 voltlithium-ionbatterij die aan een riemstartgenerator gekoppeld is. Hiermee kan de motor sneller en gemakkelijker aangeslingerd worden, ook op hogere snelheden. Tijdens het accelereren levert het mild-hybridsysteem weliswaar een steuntje in de rug, maar voor aandrijving zorgt het niet.Daarnaast zijn er de plug-in electric vehicles (PHEV's), ook wel plug-inhybrides of stekkerhybrides genoemd. Met deze aandrijflijn kun je veel langere afstanden elektrisch afleggen ten opzichte van een reguliere hybride (2 kilometer versus ongeveer 50 kilometer), ook op de snelweg. De PHEV's hebben daarom een veel groter accupakket, wat je om die reden moet bijladen via een laadpaal, én een krachtigere elektromotor. De volledig elektrische auto, ten slotte, staat te boek als battery electric vehicle (BEV). Afkortingen, betekenissen en voorbeelden MHEV (mild hybrid electric vehicle): Volkswagen Golf 1.5 eTSI HEV (hybrid electric vehicle): Toyota Corolla Hybrid PHEV (plug-in hybrid electric vehicle): Mitsubishi Outlander PHEV BEV (battery electric vehicle): Tesla Model 3 Automerken maken er een potje van Het onderscheid tussen HEV, MHEV, PHEV en BEV is nog wel te overzien. Daarom is het des te spijtiger dat de fabrikanten er zo'n potje van maken.Neem het Volkswagen-concern. Bij Volkswagen kun je de aanwezigheid van mild-hybridtechniek herkennen aan de toevoeging van de letter 'e', zoals hij de Golf 1.5 eTSI. Bij zustermerk Audi staat de 'e' in de typeaanduiding echter voor PHEV-techniek, zoals bij de A6 TFSI e. Bij SKODA staat de 'e' ook los, maar die duidt weer op een MHEV.Elders wordt het net zo bont gemaakt. Bij concerngenoten Opel, Peugeot en Citroën staat de 'e' voor een volledig elektrische auto, terwijl de typeaanduiding 'Hybrid' voor plug-inhybride aandrijving staat.Bij BMW wordt de benaming 'e' weer voor PHEV gehanteerd, terwijl de volledig elektrische auto's een 'i' in de typeaanduiding hebben. Mercedes ging nog een stapje verder door MHEV-techniek EQ Boost te noemen en PHEV-techniek EQ Power. Daar horen we echter niet zo veel meer van, dus het lijkt erop dat de Duitsers hun lesje geleerd hebben.Volvo hanteert de benaming 'Recharge' voor zowel zijn PHEV's als BEV's. Ga je de auto samenstellen, dan wordt de PHEV een auto met de letter 'T' voor de motoraanduiding. Bij de auto's met mild-hybridtechniek is dat een 'B'.Dat het ook anders kan, bewijst Kia. Daar staat gewoon netjes omschreven wat je krijgt, of dat nou mild-hybridtechniek is, volledig elektrische aandrijving of iets daar tussenin. Deze Volkswagen Golf is een MHEV, getuige de 'e' in de typeaanduiding. Deze Volkswagen Golf is een MHEV, getuige de 'e' in de typeaanduiding. Foto: NU.nl/Seren Aybas
maandag, 22, februari, 2021
Source: NU.nl Auto
Van uv-licht wordt dankbaar gebruikgemaakt om valse bankbiljetten te herkennen of sporen van een misdrijf zichtbaar te maken. Zou het ook automobilisten beter zicht op de weg kunnen geven? Ja, dacht Volvo. Begin jaren negentig hadden onder meer Volvo en Saab al het idee om uv-licht toe te passen in koplampen. Niet ter vervanging van de halogeenlampen, maar als aanvulling. Uv-licht heeft immers de eigenschap dat het fluorescerende stoffen of objecten oplicht en daarmee het zicht onder donkere omstandigheden kan verbeteren.Neem de veiligheidshesjes van wegwerkers. Die lichten behoorlijk op als je er gewoon licht op zet, maar ze worden vanwege hun fluorescerende eigenschap nóg zichtbaarder onder uv-licht. Zelfs gewone kleding kan die eigenschap hebben, bijvoorbeeld als de kleding is gewassen met witmakers. In dat kader lijkt het ook interessant om wegbelijning fluorescerend te maken. Automobilisten krijgen dan veel beter zicht op het wegverloop of eventuele andere belijning of markeringen, zodra je er maar met uv-licht op schijnt. Volvo vond die gedachte interessant genoeg om ermee te gaan experimenteren.Het werd een nogal obscuur en behoorlijk in de vergetelheid geraakt experiment. De redactie van AutoWeek moest flink graven om er überhaupt nog iets over terug te vinden. De eerste informatie over het experiment van Volvo en Saab werd gemeld in AutoWeek nummer 40 uit 1990. Daarin wordt gesteld dat het zicht op fluorescerende zaken onder slechte of donkere weersomstandigheden maar liefst twee keer zo goed kan worden. Zo zou het licht van conventionele lampen destijds goed zijn geweest voor een verlichting van objecten tot 75 meter afstand, maar met uv-licht zouden zelfs objecten op 150 meter afstand al oplichten, mits fluorescerend. Een Volvo 960 werd voorzien van (extra) uv-koplampen De redactie van AutoWeek vond ook nog een onderzoeksrapport uit de Verenigde Staten. Het is opgesteld door onderzoekers van de Amerikaanse snelwegautoriteit, vergelijkbaar met Rijkswaterstaat, en een onderzoeksinstituut dat vergelijkbaar is met TNO. In dit rapport wordt onder andere gerefereerd aan een Volvo 960 die behalve zijn halogeenkoplampen ook uv-lampen van Ultralux aan boord had voor een uitgebreid onderzoek.Er zijn talloze experimenten met de auto uitgevoerd in de Amerikaanse staat Virginia. Zo werden proefpersonen in onbekende situaties gebracht met een auto mét en een auto zonder uv-lampen. Er moest onder meer in het donker een onbekende route worden gereden en er werden op verschillende afstanden objecten of personen voor de auto gezet, soms zelfs met een tegenligger met koplampen aan erbij om het signaleren ervan nóg uitdagender te maken. Wat bleek: ook al werden de proefpersonen volledig in het duister gelaten over de aanwezigheid van uv-lampen, het merendeel ervaarde aanzienlijk beter zicht bij de auto die uv-lampen gebruikte. “Met uv-licht werd een zebrapad 73 meter eerder opgemerkt” De detectie van objecten werd gemeten. Met uv-licht werd een bocht slechts 8 meter eerder opgemerkt, maar een zebrapad maar liefst 73 meter eerder. Ook werd onderzocht wanneer objecten zo goed zichtbaar waren dat de proefpersonen ze konden omschrijven. Bij een bocht was dat met uv-licht 27 meter eerder het geval dan zonder, bij een kruispunt zelfs dik 57 meter eerder.Bij voetgangers werkte het ook, die werden 29 meter eerder (kinderen) en 22 meter eerder (volwassenen) opgemerkt. Fietsers zelfs 157 meter eerder. Dat laatste komt ongetwijfeld door de fluorescerende attributen op fietsen, zoals reflectoren. Ook fluorescerende wegbelijning bleek veel beter zichtbaar. Zo konden automobilisten zo'n twee middenstrepen verder op de weg kijken en was de ononderbroken belijning aan de rechterkant van de weg bijna 40 meter verder zichtbaar dan zonder uv-lampen. Het uv-licht bleek uiteindelijk toch schadelijk voor de gezondheid Al met al geen gekke gedachte om koplampen met uv-licht uit te breiden, zou je zeggen op basis van deze resultaten. Maar uiteindelijk konden de onderzoekers er niet omheen dat uv-licht ook schadelijk voor de gezondheid kan zijn. En dat is natuurlijk iets wat je niet wil, als je de verkeersveiligheid wil verbeteren.Begin jaren negentig stelde werd in een onderzoek nog gesteld dat er "geen schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid zouden zijn". Dat zou toen onder meer zijn gebleken uit onderzoek van een Zweeds verkeersinstituut. De gebruikte uv-straling had een golflengte van 320 tot 380 nm (uv-a-straling). Dat werd destijds nog gezien als veilig, maar later zou blijken dat ook deze mate van uv-straling wel degelijk onder andere huidkanker kan veroorzaken.Ongetwijfeld heeft dat de onderzoekers definitief doen besluiten om uv-licht toch maar niet te gaan toepassen in auto's, al speelde er mogelijk nog iets anders mee. Terwijl deze experimenten plaatsvonden, werd er onder meer door Philips ook al gewerkt aan een andere verlichtingstechniek die vooral vanwege een simpelweg krachtigere bundel meer zicht bood: HID-lampen (High Intensive Discharge). Deze koplampen werden uiteindelijk vooral bekend als xenonlampen en veel, vooral duurdere auto's zijn er jarenlang mee uitgerust.Nog later volgde een heel andere doorbraak: ledverlichting. Daarmee bleek het beperkte zicht veroorzaakt door halogeenlampen voorgoed verleden tijd.
maandag, 22, februari, 2021
Source: NU.nl Auto
In Nederland is men gezien het succes van de I-Pace al gewend aan elektrische Jaguars.
Jaguar en Ford verkondigden vorige week dat ze over enkele jaren alleen nog maar volledig elektrische auto's zullen leveren. Dergelijke beloftes zijn niet nieuw, maar in het verleden zat er nogal eens een addertje onder het gras. Is het de verschillende autofabrikanten nu wel menens? Een aantal jaren geleden baarde Volvo opzien door te stellen dat het "geheel elektrisch" zou gaan. Uiteindelijk bleek het met die claims allemaal wel mee te vallen. Wat het merk bedoelde te zeggen, is dat zijn modellen op termijn stuk voor stuk een elektromotor zouden hebben. Dat kan dus ook de riemstartgenerator van een mild-hybridesysteem zijn.Ook de aankondiging in januari van het oer-Amerikaanse General Motors om vanaf 2035 alleen nog elektrische auto's te gaan bouwen, moest met een korreltje zout genomen worden. Dat bleek uiteindelijk niet meer dan een streven en bovendien gold het alleen voor personenwagens.Bij Jaguar en Ford liggen de zaken anders. Die hebben vorige week beloofd dat ze daadwerkelijk overstappen op volledig elektrische auto's. Jaguar levert al de elektrische I-Pace en daar komt de volledig elektrische XJ dit jaar bij. In 2025 moeten alle modellen van dit merk geheel elektrisch zijn."Aankondigen dat je gaat stoppen met benzine- en dieselauto's is voor fabrikanten een positief bericht van verduurzaming naar de buitenwereld. Het goed is voor het imago en richtinggevend voor de rest van de branche en de consument", stelt Rico Luman, econoom bij het ING Economisch Bureau."De inschatting is over het algemeen dat een elektrische auto de komende jaren voor een steeds grotere groep ook financieel aantrekkelijk wordt, waardoor de verkopen zeker vanaf 2025 vanzelf zullen aantrekken." In Nederland is men gezien het succes van de I-Pace al gewend aan elektrische Jaguars. In Nederland is men gezien het succes van de I-Pace al gewend aan elektrische Jaguars. Foto: Jaguar Ford krijgt steuntje in de rug van Volkswagen Ford is dan nog niet zover. Halverwege 2026 moet het gehele aanbod elektrisch zijn, maar dat betekent voor Ford zowel volledig elektrische auto's als voertuigen met plug-inhybride aandrijving. In 2030 zullen pas echt alle modellen geheel elektrisch zijn. En dat geldt dan nog steeds alleen voor Europa. Elders in de wereld zal het zo'n vaart niet lopen.Ford is uiteraard een veel groter merk dan Jaguar, waardoor een overstap naar elektrische auto's meer voeten in de aarde heeft. Het merk trekt in dit kader daarom op met Volkswagen. Zo zal het eerste voor Europa bedoelde model van Ford, dat in 2023 van de band komt, zijn platform delen met de Volkswagen ID.3.Het luxemerk Bentley volgt dezelfde koers als Ford vanaf 2025 wat betreft elektrische of plug-inhybride aandrijving, om vervolgens in 2030 geheel elektrisch te worden. Volvo heeft zijn plannen inmiddels ook toegelicht en verwacht over tien jaar alleen nog maar volledig elektrische auto's te leveren, maar zo mogelijk eerder. Ford maakt gebruik van de elektrische slagkracht van Volkswagen. Ford maakt gebruik van de elektrische slagkracht van Volkswagen. Foto: Volkswagen Plotselinge overstap niet ondenkbaar De meeste andere fabrikanten houden hun doelstelling aan de vage kant door te stellen dat volledig elektrische auto's over een aantal jaren een bepaald percentage in de verkoop moeten hebben."De timing van de volledige overstap is een dilemma. Fabrikanten verdienen nu en de komende jaren nog het meeste geld met brandstofauto's en ze hebben die cashflow hard nodig om vol te investeren in elektrisch", legt Luman uit. "Daimler spreekt mogelijk mede daarom over carbon neutral/net zero emissions in 2039, in plaats van zich volledig te committeren aan 100 procent elektrisch."Dat wil niet zeggen dat dergelijke plannen niet op de schop kunnen. Volkswagen heeft al eens aangegeven dat het merk waar nodig alleen nog maar volledig elektrische auto's kan leveren als dat moet, bijvoorbeeld vanwege Europese regelgeving of een landelijk besluit."In 2025 is het mogelijk dat 50 procent van de Volkswagen-verkoop in Nederland uit elektrische modellen bestaat. Ik hoop dat ons gehele aanbod bij jullie in 2030 elektrisch is", zei Thomas Ulbrich, de man die bij Volkswagen verantwoordelijk is voor strategie op het vlak van elektrische mobiliteit, eind 2018 tegen NU.nl.Hyundai laat zien dat zo'n stap niet ondenkbaar is. Zo levert het merk nu al in Noorwegen, al jaren de koploper als het om elektrisch rijden gaat, uitsluitend nog auto's met elektrische of plug-inhybride aandrijving. Hyundai is in Noorwegen al overgestapt op elektrisch. Hyundai is in Noorwegen al overgestapt op elektrisch. Foto: Hyundai Druk van Europese regelgeving lijkt doorslaggevend De aankondigingen van Jaguar en Ford komen niet uit de lucht vallen. Die hebben alles te maken met het gegeven dat fabrikanten elektrificatie ook hard nodig hebben om aan de in 2020 aangescherpte Europese CO2-regels te kunnen voldoen.Sinds 1 januari van dat jaar is die limiet voor de gemiddelde vlootuitstoot teruggebracht tot nog maar 95 gram per kilometer. Komt een fabrikant daarboven, dan staat het bedrijf een torenhoge boete te wachten.Auto's die minder dan 50 gram per kilometer uitstoten (dat zijn volledig elektrische auto's en ook steeds meer plug-inhybrides) genieten een superkrediet. Dat is lucratief, want dit jaar mag een auto die onder de 50 gram zit voor 1,67 meegeteld worden en in 2022 nog altijd voor 1,33 verkochte auto's."De druk om stappen te maken vanuit de regulering is vooral groot in Europa en de mogelijkheid bestaat dat dit verder wordt aangescherpt onder de Green Deal", besluit Luman.Ten slotte komen steeds meer regeringen met plannen om überhaupt geen nieuwe auto's met brandstofmotor meer toe te laten, waaronder het Verenigd Koninkrijk.
maandag, 22, februari, 2021
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *