Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
woensdag, 17, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Autofabrikant Tesla heeft de startprijs voor de Model 3 verlaagd en enkele modellen uit het aanbod geschrapt in een poging om de keuze voor klanten te simplificeren. Voor een Model 3 moet in de Verenigde Staten straks minstens 38.990 dollar (34.765 euro) worden neergelegd.Doordat enkele uitvoeringen van de Model X en Model S worden geschrapt worden de startprijzen voor deze modellen verhoogd naar respectievelijk 84.990 dollar en 79.990 dollar.
dinsdag, 16, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Later deze week wordt de nieuwe Corvette gepresenteerd. Het model geldt al sinds zijn lancering in 1953 als de Amerikaanse sportwagen pur sang. Inmiddels zijn we toe aan de achtste generatie, die een stijlbreuk met het verleden vormt. Kijk ook op AutoWeek.nlDe nieuwe Corvette krijgt voor het eerst in zijn lange geschiedenis een middenmotor, waarbij de krachtbron tussen de inzittenden en de achteras gemonteerd is. Ook het interieur van de auto gaat op de schop. De rijkelijk met leer beklede cabine wordt voortaan gedomineerd door grote schermen. "Alle zeven generaties Corvette zijn getekend en gebouwd volgens het traditionele principe van een lange neus met daarin de motor, en de aandrijving op de achterwielen. Die traditie wordt nu gebroken; de Corvette C8 krijgt voor het eerst in zijn bestaan een middenmotor, een totaal ander concept. Het is afwachten hoe het publiek hierop zal reageren, de stijlbreuk zal in ieder geval voor stevige discussies zorgen bij Corvette-liefhebbers," zegt Michiel Willebrands van AutoWeek Classics.Cor Ooms van de Heartbeat Corvette Club heeft zijn twijfels over de nieuwe Corvette met middenmotor. "Op basis van de foto's lijkt het net een Honda NSX of een Ferrari, maar ik moet hem nog in het echt zien. Misschien hadden ze de meer traditionele C7 in het aanbod moeten houden als model naast de C8." Een ingepakt testexemplaar op promotietour in New York (Foto: GM) 'Enige echte Amerikaanse sportwagen' De eerste Corvette was een open showauto die niet voor productie bedoeld was. Het model viel echter zo in de smaak dat moederbedrijf General Motors (GM) besloot de auto te gaan bouwen. De C1, zoals de eerste modelserie genoemd wordt, werd in 1953 als statussymbool in de markt gezet en was slechts bij een beperkt aantal chique dealerlocaties te koop. Dat plan mislukte en de Corvette verkocht slechts mondjesmaat. Het jaar erop was de auto overal te koop."De Corvette is de enige echte Amerikaanse sportwagen. Het feit dat het model in diverse gedaantes en generaties al sinds begin jaren vijftig onafgebroken wordt geproduceerd, draagt bij aan de enorme status van de auto. Het enige Amerikaanse model dat kan bogen op een vergelijkbare stamboom is de Ford Mustang, al opereert de Corvette zowel qua prijs als prestaties op een hoger niveau", aldus Willebrands.Veelzeggend is tevens dat de Corvette in al die jaren slechts een concurrent van eigen bodem had, die overigens pas in 1991 op de markt kwam: de Dodge Viper. Dat model hield het tot 2017 vol, waarna Fiat Chrysler Automobiles de stekker uit het project trok. Direct herkenbaar als Corvette; de C5 uit 2005 (Foto: GM) Corvette C2 is de meest gezochte auto De Corvette C2 verscheen in 1963 voor het eerst als coupé. Het was tevens het eerste model met de karakteristieke klapkoplampen die tot 2005 het aangezicht van de Corvette zouden bepalen. Auto's uit het eerste modeljaar hadden achterop een zogeheten split window, wat de Corvette uit dit modeljaar iconisch zou maken."De Corvette is voor Amerikanen wat de Porsche 911 is voor ons", zegt Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum. Het exemplaar in de collectie van het museum is dan ook een een split window-model uit 1963.Modellen uit de C2-sersie zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de meest gezochte en daarmee de meest kostbare exemplaren. De vijf Corvettes waar op veilingen het meest voor betaald is, zijn allemaal van het type C2. Het record staat op een exemplaar uit 1967, het laatste jaar. Hier werd vijf jaar geleden 3,85 miljoen dollar voor betaald, destijds ongeveer 2,9 miljoen euro. De iconische Corvette uit modeljaar 1963 (Foto: GM) Corvette wordt tandeloze tijger Waar de C2 slechts vier jaar in productie was, liep zijn opvolger gedurende zestien jaar van de band. Strengere milieuwetten en de oliecrisis maakte dat de Corvette wel het uiterlijk van een sportwagen had, maar in veel gevallen niet langer de bijbehorende prestaties leverde. Na 1971 werd het motorvermogen flink teruggeschroefd. Het basismodel had op den duur nog maar 165 pk.De ontwikkelingen stonden het succes van de Corvette echter niet de weg. Waar in 1970 nog zo'n 17.000 exemplaren van de band liepen, waren dat in 1979 er alweer dik 53.000 stuks, een record dat nog altijd staat.In de jaren zeventig liep ook de speciale leaseaanbieding voor NASA-astronauten af. GM realiseerde zich in de beginjaren van de ruimtevaart al snel dat de aandacht voor astronauten een goede reclame voor het bedrijf kon opleveren.Astronauten konden dan ook voor het symbolische bedrag van 1 dollar per jaar een auto naar keuze leasen. In bijna alle gevallen viel de keuze op een Corvette. De bekendste auto's zijn de drie goud gespoten exemplaren uit 1969 van de bemanning van de Apollo 12. In de jaren zeventig werd het motorvermogen afgeknepen (Foto: GM) Auto om rekening mee te houden De Corvette C4, gelanceerd in 1984, was een echt product van de jaren tachtig. De auto had een geheel nieuw chassis, een koetswerk met strakke lijnen en digitale tellers. Het publiek liep er desondanks niet warm voor, want de jaarlijks productieaantallen schommelde zo rond de 20.000 exemplaren.Het klapstuk uit de serie was de Corvette ZR-1, die tussen 1990 en 1995 gebouwd is. De auto was in samenwerking met Lotus tot stand gekomen en had een 375 pk sterke V8-motor voorin. Ook het onderstel was onderhanden genomen en voorzien van instelbare dempers. Vanaf dat moment was de Corvette een auto waar de Europese concurrentie rekening mee moest gaan houden, iets wat voorheen ondenkbaar was.Die ingezette koers werd door de C5 en C6 voortgezet, met aandacht voor een goede luchtweerstand, strakke wegligging en een verbeterd stuurgevoel. Ook wat prestaties betreft was de Corvette weer een echte sportwagen, met de 755 pk sterke Corvette C7 uit modeljaar 2019 als (voorlopig) hoogtepunt.Het koperspubliek kon dit buiten de magere economische jaren tussen 2009 en 2013 blijkbaar ook waarderen, aangezien de productie flink omhoog ging. In 2007 en 2016 kwamen de aantallen zelfs weer boven de 40.000 exemplaren per jaar uit. Het uitgaande model in zijn meest extreme vorm (Foto: GM)
maandag, 15, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
De bereidheid om voorrang te verlenen aan ritsers in het verkeer is de afgelopen tien jaar volgens SIRE (Stichting Ideële Reclame) met 26 procent afgenomen. Op radio en televisie vraagt SIRE daar aandacht voor met de #DOESLIEF-campagne. Voor de doorstroming is het van belang dat bestuurders vlot kunnen invoegen, maar gebeurt dat wel op de juiste manier? Invoegen staat al een aantal jaar niet meer in de verkeersergernissenlijstjes. Dat is goed nieuws, maar de campagne van SIRE laat zien dat er op dit vlak nog ruimte voor verbetering is. Bij het invoegen is de grens tussen asociaal verkeersgedrag en het willen bevorderen van de doorstroming voor velen lastig te bepalen.Volgens artikel 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens is invoegen een zogeheten bijzondere manoeuvre, wat betekent dat het verkeer op de hoofdrijbaan je geen voorrang hoeft te verlenen. Het is dus op de eerste plaats zaak van tevoren goed in te schatten wanneer je het beste kunt invoegen en dan het liefst met een goede snelheid. "Een invoegstrook is ervoor bedoeld om op snelheid te komen met het overige verkeer en via een soort ritssluiting-effect op de rijstrook terecht te komen. Te vroeg en met te weinig snelheid invoegen is juist verkeerd, je verstoort hiermee de snelheid met filevorming tot gevolg", zegt Mark Maaskant van de ProDrive Academy, een bedrijf dat rijtrainingen verzorgd. Hij raadt dan ook aan pas richting aan te geven als je gaat invoegen en niet al aan het begin van de invoegstrook. Geef pas richting aan als je daadwerkelijk gaat invoegen. 'Raar dat we laat invoegen asociaal vinden' Zeker bij drukte is het van belang om de invoegstrook optimaal te benutten en aan het einde ervan in te voegen. Dit biedt de achterliggers de ruimte om ook op de invoegstrook te geraken. Te vaak willen mensen direct invoegen, waardoor onnodige opstoppingen ontstaan. In België hanteert het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid dan ook de slogan: 'Rits vooraan, file zo gedaan.'Maaskant is het daarmee eens. "Het is inderdaad de bedoeling om zo laat mogelijk in te voegen omdat verder op het verkeer bijvoorbeeld in filesituaties vaak weer wat op snelheid is. Het is raar dat we dit met zijn allen als 'asociaal' bestempelen, want dit is echt hoe de wegbeheerder en wetgever het hebben bedoeld." Te snel willen invoegen leidt tot verkeersopstoppingen. (Foto: Pro Shots) 'Stop niet op de invoegstrook' Het gebruikmaken van de volle lengte van de invoegstrook is echter geen vrijbrief om vol gas het langzamere verkeer op de hoofdrijbaan voorbij te stuiven. "De gedragscomponent blijft inderdaad vaak onbelicht", zegt Maaskant.De sleutel is een aangepaste snelheid, want op de invoegstrook rechts het verkeer voorbijgaan is niet verboden. Haal echter niet in wanneer dat onnodig is. Wat wel verboden is, is uitvoegen om het langzamere verkeer in te halen en vervolgens weer in te voegen.Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan."Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte." Maak bij een inschattingsfout gebruik van de vluchtstrook. (Foto: NU.nl)
maandag, 15, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Ondanks dat de plug-inhybrideauto in Nederland niet zo populair meer is als een aantal jaar geleden, verschijnen de komende maanden desondanks talloze nieuwe geëlektrificeerde modellen. Is de plug-inhybride (PHEV) aan een tweede leven begonnen? Kijk ook op AutoWeek.nlIn Nederland was de stekkerauto met verbrandingsmotor jarenlang razend populair, vooral dankzij de fiscale voordelen voor zakelijke rijders. Auto's die op papier minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstootten, kwamen tot 2013 in aanmerking voor vrijstelling van bijtelling. Het zorgde ervoor dat het aantal registraties van modellen als de Opel Ampera, Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Twin Engine een grote vlucht nam.De bijtelling ging vervolgens naar 7 procent, om daarna nogmaals verhoogd te worden naar 15 procent. Vanaf 1 juli 2017 geldt de bijtellingscategorie van 22 procent, waarmee het voordeel kwam te vervallen. Leaserijders gingen in 2013 voor de plug-inhybrides van Volvo en Mitsubishi (Foto AutoWeek) Binnenkort leverbare nieuwe plug-inhybride voertuigen Audi Q5, A6, A7 en A8 Bentley Bentayga BMW 3-Serie DS 7 Crossback Mercedes-Benz C-Klasse Opel Grandland X Peugeot 3008 en 508 Skoda Superb Volkswagen Passat Volvo XC40 'Plug-inhybride is mooie en noodzakelijke tussenstap' Bij Mitsubishi ziet men de plug-inhybride als een noodzakelijk tussenstap tussen brandstofauto's en volledig elektrische voertuigen. "Met dergelijke modellen kunnen mensen aan elektrisch rijden wennen. Ook voor de merken is het een goede tussenstap, want in veel gevallen kan je niet zomaar hele fabrieken en je bestand van toeleveranciers op de schop gooien in de overstap naar volledig elektrisch", zegt Jan Willem Oosterveld, general manager marketing en pr.Bovendien zijn elektrische auto's wat hem betreft niet per definitie noodzakelijk om aan de steeds strenger wordende uitstootlimieten van de EU te voldoen. Vanaf 2021 mag de gemiddelde uitstoot van het aanbod van een merk niet hoger zijn dan 95 gram CO2 per kilometer."Met een PHEV zit je ver onder die grens en heb je dus het perfecte voertuig voor de overgang naar die nieuwe limiet", aldus Oosterveld.Ook bij Kia zien ze dergelijke voordelen. "Plug-inhybridetechnologie is een goede manier voor het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Dit helpt fabrikanten om de Europese CO2-regelgeving na te streven. Ook in de praktijk is dit een goede CO2-reductie technologie, mits maximaal gebruik gemaakt wordt van de elektrische aandrijflijn. Een plug-inhybride die 50 kilometer elektrisch kan rijden stelt de meeste consumenten in staat om woon-werkverkeer volledig elektrisch uit te voeren", zegt manager communications en pr Maaike Aarts. De plug-inhybride Kia Niro geflankeerd door de Outlander (Foto: AutoWeek) 'Merken kunnen niet meer zonder' Of er sprake is van een opleving van de het fenomeen plug-inhybride kan Oosterveld niet zeggen. "Je kan gezien de aangescherpte EU-regels ook stellen dat sommige fabrikanten simpelweg niet meer zonder een vorm van elektrificatie kunnen om aan de uitstootlimiet te kunnen voldoen."Max Erich, sectoreconoom bij het ING Economisch Bureau, constateert hetzelfde. "Om boetes te ontlopen proberen fabrikanten ook PHEV's te verkopen", stelt hij. Erich denkt echter dat de rol van PHEVs is uitgespeeld."De actieradius van volledig elektrische auto's is veel beter geworden en de prijzen dalen. Ook het steeds omvangrijkere netwerk van snelladers werkt in het voordeel van volledig elektrische voertuigen. Ander voordeel is dat ze simpelweg geen complete brandstofmotor, tank en uitlaat hoeven mee te zeulen. Zodra de PHEV moet overschakelen op benzine of diesel is het verbruik, mede door het extra gewicht, hoog. Verder is de onderhoudsbehoefte bij volledig elektrisch minder en de betrouwbaarheid groter."De geleidelijke verhoging van bijtelling over volledige elektrische auto's betekent voor Erich dan ook niet dat er kansen voor PHEV's liggen. De Hyundai PHEV is onlangs vernieuwd en komt later dit jaar (Foto: Hyundai) 'PHEV tussen wal en schip' Door het wispelturige overheidsbeleid is de plug-inhybride volgens Hyundai tussen wal en schip beland. "De techniek is op papier geweldig, maar in Nederland kijkt men over het algemeen naar het fiscale voordeel. Daar is door de overheid een streep door gezet", aldus pr-manager Mike Belinfante."Klanten willen het rijbereik van een diesel voor de prijs van een benzineauto. Dan kom je bij een gewone hybride uit." De uitgaande plug-inhybride-versie van de Hyundai Ionic kostte destijds bijna 5.000 euro meer dan de hybride-uitvoering van het model. "Voor zakelijke rijders is het bijtellingstarief van belang, dus die wijken uit naar volledig elektrisch", voegt Belinfante toe. Aangekondigde plug-inhybrides Audi Q7 BMW X1 Citroën C5 Aircross Jeep Compass en Renegade Land Rover Defender (nog niet officieel bevestigd) Mercedes A-Klasse en B-Klasse Range Rover Evoque Renault Captur, Mégane en Espace (laatste nog niet officieel bevestigd) Seat Tarraco Slimme software helpt bestuurders in de stad Bij BMW houden ze vertrouwen in de PHEV. Het merk levert al zes modellen met dergelijke techniek en op korte termijn volgen nog twee nieuwe modellen. Met de Mini Countryman plug-in meegerekend komt het totaal van de groep op negen PHEV's.Volgens Pieter Nota, de Nederlandse verkoopbaas bij BMW, Mini en Rolls-Royce, is de PHEV een mooie manier om in steden sneller voor schone lucht te zorgen.Uit een proef van het merk in samenwerking met de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit bleek dat deelnemers met behulp van slimme software 93 procent van de stadskilometers elektrisch konden afleggen. Op termijn moet vergelijkbare software BMW-eigenaren in staat stellen om vooraf een gebied in te stellen waarbinnen elektrisch gereden moet worden. De in aantocht zijde BMW 3-Serie PHEV (Foto: BMW) Woon-werkverkeer kan geheel elektrisch Uiteraard hebben we ook zelf een PHEV geprobeerd, de bekende Mitsubishi Outlander. Op het traject Amstelveen-Rotterdam reden we 41 kilometer volledig elektrisch. Hierdoor hadden we in het centrum van Rotterdam, daar waar je het meest profijt hebt, niet genoeg over om elektrisch te rijden. Een beginnersfoutje.Wel viel op dat je bij het remmen voor een stoplicht genoeg energie terugwint om de auto elektrisch weer op gang te brengen. Een brandstofauto verbruikt op die momenten juist het meest. Op N-wegen lukte dit bij stoplichten en rotondes eveneens.Het de rit vanuit Den Haag naar de redactie in Hoofddorp, een afstand van net geen 45 kilometer, lukte geheel elektrisch. Hetzelfde traject maar dan via de A44 ging eveneens volledig elektrisch. Bij aankomst hadden we bovendien nog 12 kilometer aan bereik over, tegenover 1 kilometer een dag eerder.De ritten maken duidelijk dat in ons geval de PHEV als tussenstap overgeslagen kan worden. Aangezien de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland 22,6 kilometer is, zal dat vermoedelijk voor meer mensen gelden.Je kan ook stellen dat we de ervaring met een PHEV nodig hadden om ervan doordrongen te raken dat volledig elektrisch inderdaad kan en te verkiezen valt boven deels elektrisch. De verkoop van de bekende Mitsubishi Outlander PHEV trekt weer aan (Foto: AutoWeek)
maandag, 15, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
maandag, 15, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Volkswagen en Ford gaan hun samenwerking uitdiepen. De twee autoconcerns zullen zich concentreren op autonoom rijden en op elektrische auto's, zo laten ze op vrijdag weten. Als onderdeel van de plannen investeert Volkswagen 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro) in Argo AI, een firma die technologie voor zelfrijdende voertuigen ontwikkelt. Eerder Investeerde Ford al bijna 900 miljoen euro in het techbedrijf.Het gezamenlijke doel is het ontwikkelen van wat de fabrikanten simpelweg het Self-Driving System noemen, ofwel SDS. Dat systeem moet in zowel de toekomstige modellen van Ford als van Volkswagens een grote rol gaan spelen. Die modellen worden geheel eigen producten, benadrukken de twee fabrikanten. Daarnaast gaat Ford gebruik maken van het MEB-platform voor elektrische auto's van Volkswagen. De langverwachte Volkswagen ID.3 maakt eveneens gebruik van dit platform. Het Duitse merk had al eerder aangegeven dit platform te willen delen.De eerste elektrische Ford op Volkswagen-basis moet in 2023 in Keulen van de band rollen. De Amerikanen willen minimaal 600.000 MEB-voertuigen afleveren.Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl
vrijdag, 12, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Volkswagen gaat een nieuw productiecentrum in Turkije bouwen, zo schrijven Duitse en Turkse media op vrijdag. Met de plannen is mogelijk een investering van ongeveer 2 miljard euro gemoeid. Het Duitse zakenblad Automobilwoche schrijft dat de nieuwe fabriek in de provincie Izmir moet verrijzen. Dochteronderneming Skoda zou een van de merken zijn die van de nieuwe locatie gebruik gaat maken.Vorige maand schreven Turkse kranten al over de plannen om onder meer de Skoda Karoq en de Seat Ateca in Turkije van de band te laten rollen. De nieuwe fabriek zou in 2022 zijn deuren moeten openen.
vrijdag, 12, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
De verkoop van elektrische occasions is in het eerste half jaar verdubbeld tot meer dan 4.500 exemplaren. Ook de verkoop tussen particulieren onderling valt hoger uit. Het aantal transacties kwam uit op bijna veertienhonderd stuks, een stijging van 74 procent. Dat meldt informatieprovider VWE Automotive. Het overige aantal, ongeveer 3.100 elektrische occasions, werd door autobedrijven verkocht.De Tesla Model S wisselde het vaakst van eigenaar, gevolgd door de Volkswagen e-Golf. Er zijn de afgelopen jaren meer dan veertienduizend exemplaren van de Model S verkocht in Nederland. Het overgrote deel daarvan, 5.622 stuks, werd vorig jaar op kenteken gezet.
vrijdag, 12, juli, 2019
Source: NU.nl Auto
Een dieselauto heeft voor het eerst de maximale score gehaald in een Europese uitstoottest, mede opgezet door de Consumentenbond. De Mercedes-Benz C220d werd daardoor als net zo 'groen' gekwalificeerd als volledig elektrische auto's. De Mercedes haalde een 10 in de zogeheten Clean Air Index, waarin schadelijke uitlaatgassen worden gemeten. Elektrische voertuigen krijgen dankzij hun gebrek aan uitstoot automatisch de maximale score.De Energy Efficiency-score van de Mercedes in de Green NCAP, de naam van het overkoepelende programma, blijft nog wel achter bij die van elektrische voertuigen. Daardoor haalt de auto geen 5 maar 3 sterren. Voor een eerlijk vergelijk wordt het brandstofverbruik omgerekend naar kWh. De BMW i3, Hyundai Ionic en Nissan Leaf zijn volgens Green NCAP de meest groene voertuigen. De Volkswagen Up en Opel Corsa met 1,0-liter benzinemotor komen daar dankzij een lage uitstoot en gunstig brandstofverbruik het dichtstbij in de buurt.De Mercedes-Benz C220d scoort weliswaar een 10 op de Clean Air Index, maar slechts een 5,3 op de Energy Efficiency Index. Ook de Renault Scénic Blue dCi 150 haalt met een 8,6 op de Clean Air Index een erg groene score.De organisatoren, een samenwerkingsverband tussen Europese consumentenorganisaties, brancheverenigingen, universiteiten en overheden, gaan nog niet uit van het zogeheten 'bron tot wiel'-principe. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de milieubelasting van het productieproces. Op termijn moet dat wel worden meegewogen, zeggen ze in een persbericht.
vrijdag, 12, juli, 2019
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *