Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

Vierseizoenenbanden zou je op basis van de naam gedurende het hele jaar onder de auto kunnen laten zitten. Maar bieden ze wel voldoende veiligheid? AutoWeek testte 31 banden en zocht het uit. Kijk ook op AutoWeek.nlUit een vorige week gepubliceerd onderzoek van Bridgestone zou blijken dat 16 procent van de consumenten in Nederland voor een vierseizoenenband kiest. Het bestaan van dergelijke banden is voor een grote groep ook een belangrijke reden om geen echte winterband aan te schaffen. De vraag blijft echter of je met een vierseizoenenband net zo veilig onderweg bent als met zomer- of winterbanden. Om hierop een antwoord te vinden, zijn veiligheidstests uitgevoerd in verschillende klimaatzones.Allereerst moesten de 31 anoniem bij bandenhandelaren aangeschafte banden zich bewijzen bij remtests op nat en droog wegdek. Alleen de tien kandidaten die de grootste veiligheidsreserves boden, mochten laten zien wat ze op sneeuw en ijs te bieden hadden.De prestaties van de vierseizoenenbanden worden afgezet tegen die van zowel zomer- als winterbanden, met de focus op remproeven en bochtensnelheid. Remweg op droogwegdek vanaf 100 km/u (in meters) Zomerband: 37,9 Maxxis Premitra All Season AP3: 39,5 Bridgestone Weather Control A005: 39,7 Michelin CrossClimate+: 39,9 Cooper Discoverer All Season: 41,2 Hankook Kinergy 4S2: 42 Nexen N'blue 4Season: 42,3 Continental AllSeasonContact: 42,6 Vredestein Quatrac Pro: 42,9 Kumho Solus 4S HA31: 43,8 Goodyear Vector 4Seasons Gen-2: 44,4 Winterband: 44,4 Vierseizoenenband goed in de sneeuw Bij het remmen op een vastgereden sneeuwlaag gaat de winterband met zijn vele lamellen in het loopoppervlak op kop, al scheelt het niet veel ten opzichte van de best presterende vierseizoenenbanden. De zomerband is echter compleet kansloos bij deze test: met deze banden heeft de testauto een drie keer zo lange remweg. Remweg in de sneeuw bij 50 km/u (in meters) Winterband: 23,3 Goodyear: 23,6 Continental: 24,2 Hankook: 24,8 Vredestein: 24,9 Michelin: 25,4 Cooper: 25,6 Kumho: 25,6 Nexen: 25,7 Maxxis: 26,3 Bridgestone: 27,1 Zomerband: 69,3 Vierseizoenenbanden remmen niet even goed bij regen Bij de remtest op nat wegdek zet de zomerband duidelijk de beste prestaties neer. Drie vierseizoenenbanden presteren zelfs slechter dan de winterband: bij de banden van Hankook, Maxxis en Cooper is er nog voldoende ruimte voor verbetering. Remweg op nat wegdek bij 100 km/u (in meters) Zomerband: 42,4 Bridgestone: 46,3 Vredestein: 46,5 Goodyear: 47,5 Michelin: 48,6 Kumho: 49,5 Continental: 49,9 Nexen: 50,4 Winterband: 50,4 Hankook: 50,8 Maxxis: 51,0 Cooper: 52,6 Rijdynamiek heeft niet te lijden De banden van Michelin en Vredestein scoren punten met directe stuurreacties en een dynamisch rijgedrag wanneer het droog is. De banden die onderaan de lijst eindigen, zorgen met hun onnauwkeurige reacties op stuurbewegingen echter niet voor rijplezier. Bochtensnelheid op droog wegdek (in km/u) Zomerband: 86,3 Michelin: 85,7 Vredestein: 85,1 Hankook: 84,6 Bridgestone: 84,4 Continental: 84,4 Maxxis: 84,2 Winterband: 84,0 Nexen: 83,4 Goodyear: 83,3 Kumho: 83,1 Cooper: 82,5 Enkele vierseizoenenbanden beter in de sneeuw dan winterband Met de vierseizoenenbanden kun je veilig rijden op sneeuw en ijs. De Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 laat zelfs de winterband die we ter referentie hebben getest achter zich. De Bridgestone Weather Control A005 presteert daarentegen matig op dat testonderdeel. Bochtensnelheid in de sneeuw (in km/u) Goodyear: 56,9 Michelin: 56,7 Winterband: 56.7 Hankook: 56,6 Nexen: 56,1 Continental: 56,0 Vredestein: 55,9 Maxxis: 55,7 Kumho: 55,1 Cooper: 55,0 Bridgestone: 54,8 Zomerband: niet rijdbaar Bochtengedrag blijft goed op nat wegdek Met de banden van Vredestein, Continental en Michelin gaat de BMW net zo dynamisch de bocht door als met zomerbanden. Een teleurstellend gripniveau en onnauwkeurig rijgedrag zorgen ervoor dat er met de banden van Cooper weinig ruimte is voor rijplezier. Bochtensnelheid op nat wegdek (in km/u) Vredestein: 72,6 Zomerband: 71,6 Continental: 71,2 Michelin: 71,0 Goodyear: 70,9 Bridgestone: 70,8 Hankook: 70,6 Winterband: 70,5 Nexen: 70,0 Kumho: 69,3 Maxxis: 68,7 Cooper: 66,2 De volledige test stond in AutoWeek 45
maandag, 11, november, 2019
Source: NU.nl Auto
Skoda heeft de nieuwe Octavia gelanceerd. Het model deelt zijn basis met de nieuwe Volkswagen Golf en wordt net als zijn Duitse tegenhanger leverbaar met plug-inhybrideaandrijflijn. De nieuwe Skoda Octavia meet 4,69 meter in lengte en is daarmee ongeveer 2 centimeter langer dan zijn voorganger. Het Tsjechische merk belooft meer binnenruimte, zowel voor de passagiers als de bagage. De kofferruimte van de hatchback meet 600 liter, terwijl die van de Octavia Combi 640 liter groot is.Net als de Golf is het dashboard van de Octavia grotendeels digitaal. Het centrale aanraakscherm is standaard, maar is niet altijd even groot. Opvallend is verder het tweespaaksstuurwiel. Waar Volkswagen voor de Golf heeft gekozen voor een zakelijke uitstraling van het interieur, gaat Skoda door de toepassing van stof en/of leer op bepaalde interieurdelen voor een warmere sfeer. De keuzehendel van de automaat heeft voortaan de vorm van een schakelaar. Het centrale infotainmentscherm meet maximaal 10 inch. (Foto: Skoda) Onderhuids leunt de nieuwe Octavia eveneens sterk op de Golf. Zo krijgt Skoda de 204 sterke plug-inhybrideaandrijflijn van de Volkswagen en deelt de Octavia de 110 en 150 pk sterke TSI-benzinemotoren met het Duitse zustermodel. In combinatie met een automaat krijgen deze krachtbronnen ondersteuning van een mildhybridsysteem.De voorlopig krachtigste benzinemotor is het 190 pk sterke TSI-blok, terwijl een snellere RS-versie later in 2020 volgt. Een 130 pk sterke krachtbron op aardgas behoort eveneens tot de mogelijkheden. Dieselrijders kunnen kiezen voor een verbeterde TDI-motor met een vermogen van 115 tot 200 pk.Met de keuze voor een plug-inhybride of een Skoda op aardgas lever je tot 150 liter aan bagageruimte in. Kijk ook op AutoWeek.nl
maandag, 11, november, 2019
Source: NU.nl Auto
Toen de eerste elektrische auto's omstreeks 2010 op de markt kwamen, volgden de elektrische brom- en snorfiets al snel. Maar waar de elektrische auto aan zijn opmars begon, verdwenen de elektrische tweewielers bijna weer net zo snel. Inmiddels lijken de elektrische brom- en snorfiets zich herpakt te hebben. Dat bleek maandag uit nieuwe verkoopcijfers van RAI Vereniging en BOVAG. Het aandeel van de elektrische brom- en snorfiets staat na de eerste tien maanden van dit jaar op 14,7 procent. Vorig jaar was dat nog 9,1 procent."De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af", aldus BOVAG-directeur Peter Niesink. "Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks zijn het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak." Bekend verschijnsel De elektrische snorfiets is inmiddels een bekend verschijnsel, zeker in de grote steden waar onder meer de groene deelexemplaren van het bedrijf Felyx rondrijden. In Amsterdam zijn dat er ruim honderd, in Den Haag het dubbele en in Rotterdam zelfs meer dan driehonderd.Sinds deze zomer is de Nederlandse start-up ook actief in Brussel, waar ruim zeshonderd elektrische Felyx-tweewielers rondrijden.Bij de snorfietsen is het aandeel van volledig elektrische exemplaren in de nieuwverkoop het hoogst: 15,1 procent, wat gelijkstaat aan 4.321 stuks. Voor bromfietsen komt het aandeel in de verkoop uit op 13,9 procent (2.086 exemplaren). Aandeel elektrische scooters in grote steden Amsterdam: 27,1 procent Rotterdam: 9,8 procent Den Haag: 7,9 procent Utrecht: 12,4 procent Vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch "De branche neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en is een voorbeeld van hoe in hoog tempo wordt gewerkt aan schonere lucht, een beter klimaat en minder geluidsoverlast. De moderne brom- of snorfiets past daarmee uitstekend in een effectief klimaat- en milieubeleid", zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck.Vanaf 2025 mogen er alleen nog maar elektrische snorfietsen verkocht worden, zo is in het Klimaatakkoord te lezen. De overige scooters moeten eveneens snel schoner worden, zo liet Van Eijck optekenen in een persbericht."De komende jaren wordt versneld overgestapt naar schonere benzinebromfietsen en -snorfietsen. Zo geldt voor alle nieuwe scooters sinds 2017 de strenge Euro 4-emissienorm en gaat de sector in 2020 alweer over naar de nog strengere Euro 5-norm."
maandag, 11, november, 2019
Source: NU.nl Auto
Wie veel in Duitsland en Oostenrijk onderweg is, weet dat er bij file een zogeheten Rettungsgasse voor hulpdiensten wordt gecreëerd. Hierdoor kunnen zij via de vrije strook in het midden van de rijbaan sneller bij een ongeval zijn. In Nederland wordt daarvoor de vluchtstrook gebruikt, maar lang niet altijd. Wat zijn de regels? Om de vluchtstrook te kunnen gebruiken, moet deze er ook daadwerkelijk zijn. Soms is hier geen ruimte voor, terwijl in andere gevallen de vluchtstrook als spitsstrook gebruikt wordt. Op deze locaties zullen de hulpdiensten en andere voorrangsvoertuigen gebruikmaken van het midden van de rijbaan. Door middel van borden worden automobilisten hierop geattendeerd.In Duitsland en Oostenrijk wordt het principe van de Rettungsgasse al sinds 2012 gehanteerd, met hoge boetes voor het hinderen van hulpdiensten. De afgelopen jaren stak het debat hierover zo nu en dan de kop op in Nederland, ook bij hulpdiensten. Volgens de ANWB hadden de hulpdiensten in het oosten van het land liever gezien dat we hier het Duits-Oostenrijkse voorbeeld zouden volgen, terwijl men elders in Nederland toch vooral de vluchtstrook wilde blijven gebruiken. Uiteindelijk is unaniem besloten alleen de vluchtstrook te gebruiken, tenzij deze ontbreekt of in gebruik is als spitsstrook. Op veel plekken in Nederland doet de vluchtstrook dienst als spitsstrook. (Foto: AutoWeek) Rechts erlangs, of door het midden? Ondanks de laatstgenoemde regel kan het voorkomen dat er ondanks de beschikbaarheid van een vluchtstrook toch gebruik wordt gemaakt van het midden van de rijbaan, zoals vorige maand op het laatste deel van de A44 bij Wassenaar. De eerste brandweerauto kwam via een Rettungsgasse aan, terwijl zijn collega een paar minuten later via de vluchtstrook aan kwam rijden.Volgens de woordvoering van de korpsleiding, die overigens niet bekend was met het voorval, had de bestuurder van de eerste brandweerauto mogelijk kennis van de regio, aangezien de vluchtstrook op dat deel van de A44 voor de stoplichten overgaat in de afslag naar rechts, Wassenaar in. Bovendien wordt de vluchtstrook eerder op dat traject onderbroken door de brug over de Rijn. In oktober reed de ene brandweerauto over de vluchtstrook van de A44, de ander door het midden. (Foto: Pro Shots) Bestuurder bepaalt Het is immers zo dat in dergelijke situaties of bij een te smalle vluchtstrook de bestuurder van een voertuig van de hulpdiensten, mits onderweg met optische signalen en geluidssignalen, zelf kan bepalen of hij of zij gebruikmaakt van de vluchtstrook of van het midden van de rijbaan.Dit is overigens niet wettelijk vastgelegd, maar onderdeel van een brancherichtlijn op basis van het Richtinggevend Kader Bijzondere Verkeersbevoegdheden van het Instituut Fysieke Veiligheid, aldus de korpsleidingwoordvoering. Optische signalen en geluidssignalen zijn een vereiste om te passeren. (Foto: Hollandse Hoogte)
maandag, 11, november, 2019
Source: NU.nl Auto
Elektrische brom- en snorfietsen worden steeds populairder, blijkt maandag uit cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG. In de eerste tien maanden van dit jaar was 14,7 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch. In 2018 lag dit aandeel nog op 9,1 procent. Dit jaar werden tot nu toe in totaal 6.407 elektrische scooters verkocht.Hiermee elektrificeren scooters ook sneller dan auto's. In de autosector ligt het aandeel elektrische exemplaren van de nieuw verkochte wagens op 9 procent. Vooral in Amsterdam zijn elektrische scooters populair. Ruim een kwart van alle nieuwe scooters wordt elektrisch aangedreven. Volgens de RAI Vereniging en BOVAG is dit te danken aan de introductie van een milieuzone voor oude benzinescooters in 2017.In andere grote steden schommelt het aandeel elektrische scooters rond de 10 procent.
maandag, 11, november, 2019
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Een Toyota 86 sloeg zondag meerdere keren over de kop op het Australische circuit Sandown in Melbourne. Wonder boven wonder kwam de coureur er zonder kleerscheuren vanaf.
zondag, 10, november, 2019
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Uber zal naar eigen zeggen "waarschijnlijk" een deal sluiten met concurrent Waymo, het Google-zusterbedrijf dat werkt aan technologie voor zelfrijdende auto's. Het gaat naar verwachting om een licentieovereenkomst om Waymo-technologie te mogen gebruiken, omdat Uber anders zijn eigen software voor autonoom rijden moet aanpassen.
vrijdag, 8, november, 2019
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Uber zal naar eigen zeggen "waarschijnlijk" een deal sluiten met concurrent Waymo, het Google-zusterbedrijf dat werkt aan technologie voor zelfrijdende auto's. Het gaat naar verwachting om een licentieovereenkomst om Waymo-technologie te mogen gebruiken, omdat Uber anders zijn eigen software voor autonoom rijden moet aanpassen.
vrijdag, 8, november, 2019
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Uber zal naar eigen zeggen "waarschijnlijk" een licentieovereenkomst sluiten met Waymo, het Google-zusterbedrijf dat werkt aan technologie voor autonoom rijdende voertuigen. Het bedrijf moet de deal sluiten omdat het alternatief inhoudt dat Uber zijn eigen software voor zelfrijdende auto's moet aanpassen.
vrijdag, 8, november, 2019
Source: NU.nl Auto
Volkswagen toont op de Los Angeles Auto Show later deze maand het ID. Space Vizzion-studiemodel, een voorbode op een nieuwe elektrische auto die eind 2021 op de markt komt. Het uiterlijk van de ID. Space Vizzion is een evolutie van de tot op heden gepresenteerde ID. modellen, waaronder de de ID.3 die halverwege volgend jaar op de markt komt.Binnenin lijkt Volkswagen de door Tesla met de Model 3 ingeslagen weg te volgen. Op het dashboard is een vergelijkbaar centraal scherm gemonteerd en verder niets. Het enige verschil is dat waar bij Tesla een luchtrooster zit, Volkswagen kleine digitale tellers heeft. Of het interieur zoals geschetst ook het productiestadium haalt, is nog onzeker. Volkswagen belooft een rijbereik van 590 kilometer voor het nieuwe elektrische model. Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl
donderdag, 7, november, 2019
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *