Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

[unable to retrieve full-text content]Met termen als BlueMotion, EcoBlue, Bluetec en BlueHDi hint de auto-industrie al jaren bewust of onbewust op de kleur van een geheel nieuwe, duurzame autobrandstof, die de toekomst voor de dieselmotor mogelijk iets rooskleuriger maakt. PSA, moederbedrijf van onder meer Peugeot en Citroën, neemt het voortouw bij de acceptatie ervan.
dinsdag, 21, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Terwijl concurrenten als Volkswagen pas net actief zijn in de klasse van compacte cross-overs, heeft Renault alweer de tweede generatie van de Captur klaar. Is de eerste nog steeds de beste?
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
Het afgelopen jaar is er een recordaantal elektrische auto's en modellen met plug-inhybrideaandrijflijn gepresenteerd. De auto-industrie presenteert zich groener dan ooit en wekt de indruk hiermee aan een grote vraag uit de markt te voldoen. De fabrikanten hebben de elektrificatie echter nodig om aan de dit jaar aangescherpte Europese CO2-regels te kunnen voldoen. Kijk ook op AutoWeek.nlEuropese regels dicteren dat auto's niet een onbeperkte hoeveelheid CO2 mogen uitstoten. Sinds 2015 mag de gemiddelde vlootuitstoot van nieuw in de EU verkochte auto's per fabrikant niet boven de 135 gram CO2 per kilometer uitkomen. Per 1 januari van dit jaar is die limiet teruggebracht tot nog maar 95 gram per kilometer. Komt de fabrikant daarboven, dan staat dit bedrijf een torenhoge boete te wachten. Dit boetebedrag kan zo hoog oplopen dat het voor sommige fabrikanten zelfs interessant wordt om dan maar met verlies elektrische auto's te verkopen om zodoende toch het gemiddelde te drukken. Kleinere merken worden een beetje ontzien De limiet van 95 gram per kilometer geldt alleen voor de grote autofabrikanten. Voor merken met een beperkte afzet in de EU worden uitzonderingen gemaakt, afhankelijk van het verkoopvolume.Autobouwers met een aantal registraties tussen 10.000 en 300.000 auto's per jaar (denk hierbij bijvoorbeeld aan Jaguar Land Rover of Suzuki) moesten tot vorig jaar (2019, toen de limiet voor de grote volumemerken nog op 135 gram lag) hun goede wil tonen door ervoor te zorgen dat hun vlootgemiddelde 25 procent lager was dan dat van 2007.Het EU-gemiddelde lag in 2007 op 158 gram per kilometer. Vanaf dit jaar (2020) moet de CO2-uitstoot worden teruggebracht met 45 procent van het 2007-gemiddelde. Daarbij moet worden opgemerkt dat er in 2007 nog geen limiet was. Het gaat erom dat ze een reductie van 45 procent laten zien. Exclusievere automerken kunnen eigen reductiedoel voorstellen Fabrikanten met tussen de duizend en tienduizend registraties per jaar kunnen hun eigen reductiedoel voorstellen, wat vervolgens op basis van een aantal criteria door de Europese Commissie moet worden goedgekeurd.Het gaat hier om merken als Aston Martin, maar ook Bentley en Ferrari, die zich in dit geval onafhankelijk opstellen van hun respectievelijke moederbedrijven Volkswagen en Fiat.Merken die jaarlijks minder dan duizend auto's registreren (het Nederlandse Donkervoort bijvoorbeeld), zijn vrijgesteld van een specifieke emissiegrens, tenzij de fabrikant zich vrijwillig aan een reductiedoel heeft gecommitteerd. Een merk als Donkervoort is vrijgesteld van een specifieke emissiegrens (Foto: Donkervoort) Boetebedrag loopt al snel op Om te beginnen is 2020 een overgangsjaar. Niet alle auto's die een fabrikant dit jaar in de EU verkoopt, tellen mee. Alleen de 95 procent van het verkoopvolume met de minste uitstoot hoeft te worden meegerekend om onder de 95 gram uit te komen. Pas vanaf volgend jaar gaat het om de volle 100 procent van de afzet.Overschrijden van de limiet loopt aardig in de papieren. Voor elke gram te veel moet 95 euro boete worden betaald. Om iets preciezer te zijn: 95 euro maal het aantal in de EU verkochte auto's in het desbetreffende jaar.Dat levert al heel snel getallen op die in één keer duidelijk maken waarom veel merken in korte tijd met elektrische auto's op de proppen zijn gekomen en waarom er binnen afzienbare tijd nog heel veel nieuwe elektrische modellen zullen volgen.Fabrikanten als BMW, Ford en Mercedes verkopen per jaar in de EU ongeveer een miljoen auto's. Elke gram CO2 boven de grens betekent voor deze bedrijven een boete van zo'n 95 miljoen euro voor het desbetreffende jaar. Of wat te denken van de Volkswagen Group, die jaarlijks goed is voor ongeveer 3,5 miljoen auto's in de EU. Volkswagen verkoopt veel auto's in de EU, waardoor het risico op boetes groot is als de zaken niet op orde zijn. (Foto: Volkswagen) Volledig elektrische auto telt voor twee Het gemiddelde terugbrengen tot onder de 130 gram was met conventionele techniek nog redelijk te doen. Hier en daar een hybride in het aanbod was genoeg; als het echt nodig was geweest, hadden we al veel eerder kennisgemaakt met een Volkswagen ID.3 of een Opel Corsa-e.Onder de 95 gram komen, is echter andere koek. Nu wordt echt alles aangegrepen wat het gemiddelde kan drukken. Zeker voor sportwagenfabrikanten lijkt een limiet van gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer een onoverkomelijke barrière. In de praktijk valt dat mee.Neem bijvoorbeeld Porsche. Dat maakt deel uit van de Volkswagen Group en kan daardoor meeliften op het gemiddelde van de hele groep. Met een kleine Up wordt zo een Panamera in balans gebracht. Het weerhoudt Porsche er overigens ook niet van om zelf met plug-inhybrides (PHEV) en batterij-elektrische auto's (BEV) te komen.Auto's die minder dan 50 gram per kilometer uitstoten (en dat zijn de BEV's en veel PHEV's) genieten namelijk een superkrediet. Dat is lucratief. Dit jaar mag een auto die onder de 50 gram zit dubbel worden meegeteld, volgend jaar telt hij voor 1,67 mee en in 2022 nog altijd voor 1,33 verkochte auto's. Dit ter stimulering van de ontwikkeling van BEV's en PHEV's. Ondanks dat Porsche kan meeliften met het gemiddelde van de VW Group, heeft het een volledig elektrische auto. (Foto: Porsche) Fiat Chrysler betaalt Tesla Overigens zit er wel een maximum aan het superkrediet, want het mag het vlootgemiddelde van de desbetreffende fabrikant met niet meer dan 7,5 gram per kilometer terugdringen. Een elektrische auto rijd je dus niet alleen voor een betere wereld, maar ook voor het vlootgemiddelde van de fabrikant.Verder bieden de regels de mogelijkheid om ook buiten de eigen onderneming met andere merken op te trekken. Dit heet pooling. De eerste en vooralsnog enige die hier gebruik van maakt, is Fiat Chrysler Automobiles (met dochtermerken als Dodge en Jeep). Tot 2023 is daar een bedrag van ongeveer 1,8 miljard euro mee gemoeid.De Amerikaans-Italiaanse combinatie heeft zelf nog geen BEV's in het Europese programma, maar kan door binnen de poolingregels samen met Tesla (die geen auto's met verbrandingsmotor verkoopt) op te trekken gebruikmaken van Tesla's superkrediet. Zo drukt elke in de EU verkochte Tesla het gemiddelde van Fiat Chrysler. Het Tesla van CEO Elon Musk ontvangt elk jaar honderden miljoenen euro's van Fiat Chrysler. (Foto: Reuters)Het volledige verhaal stond in AutoWeek nummer 2
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
De auto-industrie is aan verandering onderhevig. Waar het ene merk zich van autofabrikant tot techbedrijf wil ontwikkelen, richt Mercedes zich naar eigen zeggen op design. De Duitse autofabrikant opende onlangs een nieuwe designstudio in Zuid-Frankrijk. AutoWeek nam er een kijkje. Met het nieuwe Advanced Design Center, gelegen in het achterland van Antibes, keert Mercedes-Benz terug naar zijn wortels. In 1899 nam Emil Jellinek, een zakenman uit Nice, met een door Daimler ontwikkelde auto voor het eerst deel aan de race naar La Turbie. Hij gebruikte hiervoor het pseudoniem 'Monsieur Mercédès', naar zijn dochter. Drie jaar later liet Daimler die naam registreren.In Sophia Antipolis, een wetenschapspark dat ook wel het Silicon Valley van Frankrijk wordt genoemd, wordt door Mercedes gewerkt vanuit een holistische gedachte. Daarbij zijn alle aspecten van het design belangrijk: van het exterieur- en interieurontwerp tot digitaal en UI/UX-design (User Interface en User Experience). Nieuwe materialen, vormen, technieken en toepassingen vinden in een later stadium hun weg naar de productiemodellen. "Op deze nieuwe locatie en op onze andere locaties in Europa, Amerika en Azië vormen onze designers een soort seismografen, ze spotten trends en brengen de eisen in kaart die in de digitale en analoge wereld worden gesteld", vertelt Gorden Wagener, de designbaas bij Mercedes."Deze eisen worden vervolgens in onze auto's geïntegreerd. Daarvoor werken auto-, mode- en industriële ontwerpers samen met grafici, modelleurs, bekleders en 3D-specialisten." Gorden Wagener is designbaas bij Mercedes-Benz. (Foto: Daimler) Begrip 'luxe' verandert langzaam Overal wordt inspiratie vandaan gehaald en goed gekeken naar andere luxemerken en -producten, bijvoorbeeld in mode, kunst en cultuur, reizen en vrijetijdsbesteding. Er wordt dan vooral gekeken naar hoe luxe evolueert."Luxe is voor iedere persoon verschillend", stelt Wagener. "Traditioneel gaat het om mooie materialen, kwaliteit en vakmanschap, vooruitstrevende technologie en een uitgesproken stijl. Dat is altijd al in onze producten verwerkt".Luxe wordt volgens Wagener echter steeds meer immaterieel. Mensen streven een bepaald zelfbeeld na, vragen zich steeds bewuster af waar ze blij van worden. "Dan gaat het niet alleen om status, maar ook om ongrijpbaardere begrippen als tijd, ruimte, rust en eenvoud."Over die verschuiving van luxe noemt hij als voorbeeld de opkomst van zogeheten ecoresorts. "Dat is geen geitenwollensokkengebeuren meer, het zijn tegenwoordig vaak coole, gave plekken." Veranderingen vooral binnen in de auto Tijdens een rondleiding langs de verschillende designstations van de studio in Sophia Antipolis wordt aan de hand van de Vision EQS - de toekomstvisie op een volledig elektrisch aangedreven S-klasse - een en ander geïllustreerd.Aan de buitenkant is eenvoud terug te vinden in het aerodynamische, naadloze design, mogelijk gemaakt door de vrijheden die de elektrische aandrijfarchitectuur biedt. Naast deze lijnen moet de 'wauwfactor' komen van de verlichtingsgordel die rondom in de koets is geïntegreerd.De allergrootste vooruitgang zie we de afgelopen jaren vooral binnenin. Dat zal in de nabije toekomst niet anders zijn."Door de ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, elektrische mobiliteit, kunstmatige intelligentie en infotainmenttechnologie ontstaan er grote mogelijkheden in de styling en personalisatie", vertelt Gorden Wagener. Gebruikerservaring steeds belangrijker Het bovenstaande vertaalt zich in de EQS in een interieur waarin de oude, analoge wereld wordt gemixt met digitale luxe. De lijnen, waarlangs het dashboard overvloeit in de deurpanelen, zijn geïnspireerd op luxe jachten, alsof je op een dek van een boot zit. Maar dan doorspekt met materialen en interactieve systemen van de toekomst."UX wordt steeds belangrijker, de uitdaging is wel om het voor de gebruiker simpel en intuïtief te maken", aldus Wagener. Dat kan door alleen de informatie te bieden die op een bepaald moment en onder bepaalde omstandigheden nodig is, bijvoorbeeld met pop-updisplays.Of door het vervangen van knoppen door tactiele oppervlakken en het weergeven van informatie op andere plekken dan het dashboard. Bijvoorbeeld met een waarschuwingsprojectie op een deurpaneel als je het portier opent terwijl er een fietser aan komt.Allemaal verre toekomstmuziek wat we hier in het strakke, moderne Advanced Design Center aan de Côte d'Azur zien en horen? Misschien, maar kijk niet verbaasd op als de nieuwe S-klasse, die we dit jaar verwachten, reeds de nodige snufjes aan boord heeft. Het liggende aanraakscherm zien we later dit jaar terug in de nieuwe Mercedes S-Klasse (Foto: Daimler)Het volledige verhaal stond in AutoWeek 2
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
Met termen als BlueMotion, EcoBlue, Bluetec en BlueHDi hint de auto-industrie al jaren bewust of onbewust op de kleur van een geheel nieuwe, duurzame autobrandstof, die de toekomst voor de dieselmotor mogelijk iets rooskleuriger maakt. PSA, moederbedrijf van onder meer Peugeot en Citroën, neemt het voortouw bij de acceptatie ervan. Kijk ook op AutoWeek.nlNiet groen, maar blauw is de kleur die we toekennen aan alles wat in elk geval in de autowereld als milieuvriendelijk of duurzaam moet worden herkend. Kijk bijvoorbeeld naar Nissan, dat de logo's van zijn elektrische modellen een blauwe gloed geeft, alsof de beschermende folie er per ongeluk nog op zit. Toyota doet hetzelfde met het logo op zijn hybride-modellen. En wat te denken van de vele dieselmotoren en -concepten die luisteren naar commerciële namen die stuk voor stuk refereren aan de kleur blauw? De Finse brandstoffabrikant Neste maakt nu daadwerkelijk een blauwgekleurde brandstof, met een groener dan groene inborst. We hebben het over HVO, wat staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Kan zonder aanpassingen in moderne diesels gebruikt worden HVO is een 100 procent organisch alternatief voor synthetische dieselbrandstof. Het bijzondere is dat HVO wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten en ander organisch afvalmateriaal. Het wordt als duurzaam aangemerkt, omdat de planten die ervoor zijn verwerkt hun portie CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen; dit compenseert voor wat er bij de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten.Neste benadrukt dat het daadwerkelijk restmateriaal verwerkt; het heeft geen plantages aangelegd waarvan de oogst het raffinageproces ingaat.HVO kan probleemloos en zonder technische aanpassingen in veel moderne dieselmotoren worden gebruikt. Het heeft zelfs een hogere verbrandingswaarde dan traditionele diesel, zodat er een betere en dus schonere verbranding plaatsvindt.Deze claim geldt bij de toepassing van HVO 100, wat wil zeggen dat je daadwerkelijk 100 procent HVO tankt (op de tankzuil staat de codering B100). Er bestaan ook tussenvormen zoals HVO 20 of 30, maar dan is er reguliere diesel bijgemengd.Het resultaat bij HVO 100 is onder meer 33 procent minder uitstoot van fijnstof en roet. De betere verbranding leidt ook nog eens tot een verminderde consumptie van AdBlue, het middel dat je doorgaans toevoegt om de uitstoot van stikstofoxide te beperken. Alleen HVO 100 is 100 procent organisch. (Foto: Neste) Brandstof gehomologeerd voor diesel van Peugeot, Citroën en DS HVO is niet zo nieuw als het hier misschien lijkt, want het wordt al jaren gebruikt in het zware transport, met name door trucks en in de scheepvaart. De aandacht voor HVO 100 voor personenauto's en lichte bedrijfswagens komt voort uit het initiatief dat PSA heeft genomen om de brandstof te homologeren voor alle modellen van Peugeot, Citroën en DS met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor. Dit betekent dat de fabrikant de toezegging doet dat zijn modellen zonder problemen kunnen rijden op HVO 100 die voldoet aan de EN15940-norm."We kunnen door HVO 100 officieel te maken met een nieuw alternatief voor traditionele diesel de markt op gaan", aldus Henri van Dijk, keyaccountmanager bij PSA Nederland."We zien het als een ideale stap tussen elektrisch rijden, dat zeker voor bestelauto's nog lang niet altijd een haalbaar alternatief voor diesel is, en de gebruikelijke dieselbrandstof, die helaas te kampen heeft met een imagoprobleem."Volgens Van Dijk is HVO 100 een mooie oplossing voor bedrijven en gemeente die graag hun wagenpark willen verduurzamen, maar voor wie elektrisch rijden om wat reden dan ook geen optie is."Je kunt je bestaande én nieuwe dieselvoertuigen er probleemloos op laten rijden, terwijl je er toch het label van duurzaamheid aan mag hangen."De voorspelde reductie in CO2-emissie die de Finse brandstoffabrikant in het vooruitzicht stelt, is met 89 procent erg indrukwekkend. Vertaalt zich dat ook in een lagere bpm? "Helaas niet", aldus Van Dijk. "De emissie is er immers nog steeds. Alleen is de oorsprong van de brandstof in dit geval wel duurzaam en bij gewone diesel niet." HVO 100 zou vooral bestelwagens een stuk groener kunnen maken. (Foto: Peugeot) 'Eigen tankunit loont voor bedrijven' Een punt van zorg is logischerwijs de verkrijgbaarheid van HVO 100. Volgens Van Dijk valt dat mee, aangezien HVO 100 in eerste instantie een oplossing voor bedrijven is."Wanneer zij grote wagenparken hebben, loont het al snel om een tankunit voor deze brandstof op eigen terrein te plaatsen. Brandstofleveranciers denken hierin graag mee."De prijs per liter ligt volgens Van Dijk 10 tot 20 cent hoger dan reguliere diesel. Hij stelt dat grote afnemers eigen deals met leveranciers kunnen afsluiten, aangezien er niets vastligt."Wel is zeker dat het brandstofverbruik bij HVO 100 iets omlaaggaat en dat van AdBlue eveneens. Zo kom je onder de streep ongeveer neutraal uit."Dit verhaal stond in AutoWeek 2
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
De Duitse start-up Sono Motors, een bedrijf dat een zonneauto op de markt wil brengen, heeft met een crowdfundingcampagne voldoende geld opgehaald om de activiteiten voort te zetten. Sono Motors behaalde afgelopen zaterdag het in december gestelde doel van 50 miljoen euro, zo meldt Automotive News Europe maandag.Het bedrijf zag zich vorige maand genoodzaakt een crowdfundingcampagne te starten nadat gesprekken met investeerders op niets waren uitgedraaid. De teller stond op het moment van schrijven op iets meer dan 52 miljoen euro. Hoewel Sono Motors nu kan doorgaan met de ontwikkeling van de Sion, een volledig elektrisch model dat ook via de zon kan bijladen, moet de geplande productiedatum naar 2021 verschoven worden. Het model rolt straks in de voormalige Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan van de band.Dankzij zonnepanelen op de carrosserie krijgt de bestuurder er tot 34 kilometer aan rijbereik bij. De Sono Motors' Sion heeft een actieradius van in totaal 255 kilometer. Halverwege vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat al tienduizend voorbestellingen had ontvangen voor de Sion, die voor ongeveer 25.000 euro in de markt gezet wordt.Ook in Nederland wordt aan een zonneauto gewerkt, zij het in een andere prijsklasse. De Lightyear One moet in 2021 op de markt komen en gaat 149.000 euro kosten.
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
Subaru moet zijn eerste volledig elektrische auto nog lanceren. Toch hoopt het in Nederland kleine Japanse merk binnen tien jaar te realiseren dat 40 procent van de verkoop van elektrische modellen komt. Dat heeft het bedrijf op maandag tijdens een persbijeenkomst gezegd. De elektrische verkoop moet van zowel hybrideauto's als volledig elektrische modellen komen.De eerste Subaru's met hybrideaandrijflijn zijn vorig jaar geïntroduceerd, terwijl het eerste volledig elektrische voertuig momenteel in ontwikkeling is. Het merk werkt daarbij samen met Toyota. Die auto, een zogeheten cross-over, moet nog voor 2025 op de markt komen. Kijk ook op AutoWeek.nl
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is de nieuwe plug-inhybrideaandrijflijn van Peugeot toch echt klaar. De nieuwe Europese limiet van 95 gram CO2 per kilometer zal de ingenieurs ongetwijfeld flink hebben gemotiveerd. Is het resultaat er ook naar? AutoWeek zocht het uit.
maandag, 20, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
[unable to retrieve full-text content]Het vermoedelijke wangedrag van oud-Nissan-topman Carlos Ghosn staat mogelijk niet op zichzelf. Meerdere managers van de Japanse automaker Nissan zijn volgens een onderzoeksrapport de fout ingegaan. Donderdag heeft de autofabrikant het onderzoek bij de Tokyo Stock Exchange, de primaire aandelen- en effectenbeurs van Japan, ingeleverd.
vrijdag, 17, januari, 2020
Source: NU.nl Auto
Volkswagen aast op een aandeel van 20 procent in Guoxuan High-tech Company, een Chinese producent van accupakketten voor elektrische auto's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen. Volgens twee ingewijden zal de deal in de komende weken beklonken worden. Met de overeenkomst is een mogelijk een bedrag van 560 miljoen dollar gemoeid, omgerekend 504 miljoen euro.Volkswagen wilde niet reageren, terwijl er van Guoxuan nog geen reactie binnen was gekomen bij Reuters ten tijde van publicatie. Volkswagen is al afnemer van een andere Chinese producent, Contemporary Amperex Technology (CATL). Kijk ook op AutoWeek.nl
vrijdag, 17, januari, 2020
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *