Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

Anthony Levandowski, een omstreden voormalig werknemer van Uber, beweert in een autonoom rijdende auto van de westkust van de Verenigde Staten naar de oostkust te hebben gereden. Het gaat om een Toyota Prius die was uitgebreid met technologie van zijn bedrijf Pronto.ai, is te zien in een versnelde video. De rit van San Francisco naar New York vond plaats van 26 tot 30 oktober. "Naar ons weten is dit de eerste succesvolle rit dwars door het land die is uitgevoerd met zelfrijtechnologie", verklaart Pronto in de video. De technologie werkt volgens het bedrijf niet zonder een menselijke bestuurder die achter het stuur toezicht houdt en kan ingrijpen als dat nodig is. Levandowski zegt tegen The Guardian dat hij achter het stuur zat, maar tijdens de rit nooit de pedalen heeft ingedrukt of het stuur heeft aangeraakt, behalve voor rustpauzes en voor het tanken. Pronto wil de technologie voor autonoom rijden gaan toepassen op vrachtwagens. Het systeem biedt de voertuigen cruise control, rijbaanassistentie en botspreventie. Dit soort technologie, waarmee en voertuig deels zelfstandig kan rijden, is ook al beschikbaar voor personenauto's. Levandowski was spil in rechtszaak tussen Uber en Waymo De 38-jarige Levandowski was de spil in een rechtszaak tussen Uber en Waymo, het zusterbedrijf van Google dat technologie rond zelfrijdende auto's ontwikkelt. Bij de overstap van Waymo naar Uber zou hij documenten met bedrijfsgeheimen hebben meegenomen. Na het vertrek bij Google, dat toen nog onder eigen vlag aan zelfrijtechnologie werkte, richtte Levandowski in januari 2016 het bedrijf Otto op, dat technologie voor autonoom rijdende vrachtwagens ontwikkelde. Uber nam het bedrijf enkele maanden later over. Uber en Waymo schikten in februari in de zaak rond de gestolen bedrijfsgeheimen. Enkele maanden later stopte Uber met de ontwikkeling van technologie voor autonoom rijdende vrachtwagens. In plaats daarvan richt de afdeling van het bedrijf zich op personenauto's.
woensdag, 19, december, 2018
Source: NU.nl Auto
In navolging van de Porsche 911 Carrera T worden nu ook de instapmodellen van het merk, de 718 Boxter en 718 Cayman, leverbaar in een extra sportieve T-uitvoering. Ter verbetering van de rijeigenschappen hebben de 718 Boxter en Cayman T een verlaagd onderstel en kortere versnellingsbakverhoudingen. Daarnaast monteert Porsche een mechanisch sperdifferentieel. Om extra het gewicht zo veel mogelijk te compenseren, ontbreekt een infotainmentsysteem, dat overigens wel gewoon leverbaar is. Ook de stoelbekleding is extra licht en de portieren open je van binnenuit met een lus in plaats van een deurgreep. Vanbuiten zijn de 718 Boxter en Cayman T te herkennen aan speciale 20-inchwielen, grijze spiegelkappen en centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Prestaties en prijzen De T-versies worden aangedreven door een 300 pk sterke viercilindermotor, die tegen meerprijs in combinatie met een automatische transmissie leverbaar is. Met handbak accelereren de modellen in 5,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De versies met automaat zijn 0,4 seconden sneller. De topsnelheid ligt op 275 kilometer per uur. De 718 Cayman T kost met handbak 91.300 euro, de automaatversie minimaal 92.164 euro. Voor de handgeschakelde 718 Boxster T vraagt Porsche 93.800 euro, terwijl de uitvoering met automaat 94.663 euro kost. De leveringen beginnen eind februari. Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl
woensdag, 19, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
woensdag, 19, december, 2018
Source: NU.nl Auto
In navolging van de Porsche 911 Carrera T worden nu ook de instapmodellen van het merk, de 718 Boxter en 718 Cayman, leverbaar in extra sportieve T-uitvoering. Ter verbetering van de rijeigenschappen hebben de 718 Boxter en Cayman T een verlaagd onderstel en kortere versnellingsbakverhoudingen. Daarnaast monteert Porsche een mechanisch sperdifferentieel. Om extra het gewicht zoveel mogelijk te compenseren ontbreekt een infotainmentsysteem, dat overigens wel gewoon leverbaar is. Ook de stoelbekleding is extra licht en de portieren open je van binnenuit met een lus in plaats van een deurgreep. Vanbuiten zijn de 718 Boxter en Cayman T te herkennen aan speciale 20-inch wielen, grijze spiegelkappen en centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Prestaties en prijzen De T-versies worden aangedreven door een 300 pk sterke viercilindermotor, die tegen meerprijs in combinatie met een automatische transmissie leverbaar is. Met handbak accelereren de modellen in 5,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De versies met automaat zijn 0,4 seconden sneller. De topsnelheid ligt op 275 kilometer per uur. De 718 Cayman T kost met handbak 91.300 euro, de versie automaat minimaal 92.164 euro. Voor de handgeschakelde 718 Boxster T vraagt Porsche 93.800 euro, terwijl de uitvoering met automaat 94.663 euro kost. De leveringen beginnen eind februari. Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl
woensdag, 19, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Auto's in de Europese Unie moeten sneller minder vervuilend worden. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement kwamen dat maandag overeen. Personenauto's moeten in 2030 gemiddeld 37,5 procent minder uitstoten dan in 2021. De uitstoot van bestelwagens moet in 2030 met 31 procent zijn gereduceerd. Het Europees Parlement had eerder ingezet op een reductie van 40 procent, maar de lidstaten kwamen in oktober op 35 procent uit. Na overleg kwam daar het compromis 37,5 procent uit. Voor bestelwagens hadden de lidstaten eerder tot een reductie van 30 procent besloten. De Europese auto-industrie had eerder al ontstemd gereageerd op een reductie van 35 procent. Branchevereniging ACEA vreesde in oktober al voor negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie, werknemers in de sector en consumenten.
maandag, 17, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Autofabrikant Hyundai heeft een autosysteem gemaakt, waarmee bestuurders hun auto kunnen openen en starten zonder sleutels te gebruiken. Het systeem wordt in het Santa Fe-model van Hyundai geïnstalleerd, schrijft ZDNet. Aanvankelijk kunnen alleen Chinese gebruikers met de vingerafdrukscanner aan de slag. Dat is vanaf het eerste kwartaal van 2019 mogelijk. Autobezitters kunnen hun vingerafdruk vooraf instellen. Dat kunnen meerdere bestuurders van een auto doen. In de deurhendel is een vingerafdrukscanner gebouwd, die versleutelde data naar het systeem in de auto stuurt. Komen de afdrukken overeen, dan gaat de deur open. Scanner herkent bestuurder en past instellingen aan De scanner herkent de bestuurder en past daar vervolgens de auto-instellingen op aan. Zo wordt de stoel versteld en wordt de positie van spiegels aangepast. Ook is de vingerafdrukscanner toegevoegd aan de startknop. Daarmee kan de auto gestart worden en kan de bestuurder wegrijden. Het is niet duidelijk wanneer het systeem in andere landen in auto's van Hyundai wordt gezet. Vingerafdrukscanners zijn al sinds 1999 in auto's te vinden. Daarbij ging het jarenlang om zogeheten concept cars, die niet daadwerkelijk op de weg te vinden waren. Bentley levert sinds kort in de Bentaya SUV een kluisje dat alleen met een vingerafdruk te openen is.
maandag, 17, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Nederland telde vorig jaar ruim 9 miljoen auto's. Een op de drie werd bekeurd voor de snelheid, zo'n 2,9 miljoen auto's. In totaal ging het om 5,8 miljoen boetes, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook constateert het CBS dat jongeren vaker worden bekeurd dan ouderen. Bijna vier op de tien 19-jarigen kregen een bon, tegen nog geen twee op de tien 80-plussers. Verder bleek dat bedrijfswagens relatief vaker een bekeuring krijgen dan auto's van particulieren. Een andere opvallende constatering is dat bestuurders van zogeheten plug-in hybrides vaker beboet worden dan bestuurders van auto's met andere brandstof. Vooral Tesla-rijders krijgen vaak snelheidsbekeuringen. In Nederland rijden ongeveer negenduizend auto's van dat merk rond en driekwart kreeg vorig jaar minstens één boete voor te hard rijden. Van alle automerken werden de Audi-rijders het vaakst beboet. Ook bijna de helft van alle BMW's werd bekeurd. Verder reden ook Land Rovers en Volvo's relatief vaak te hard. Hoewel Porsche-bestuurders niet het meest beboet zijn, reden zij gemiddeld met 9,3 kilometer per uur wel het hardst. Daihatsu's rijden het keurigst. Een op de vijf auto's van het Japanse merk werd vorig jaar geflitst. Bovendien hadden ze de laagste overschrijding: gemiddeld maar 7,4 kilometer per uur te hard. Ook mensen met een Daewoo en een Suzuki houden zich vaak aan de limieten.
zaterdag, 15, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Files zijn terug van nooit helemaal weggeweest, met een steeds verder toenemende filezwaarte als gevolg. Hoe kun je de file het beste vermijden en wat doe je als je e toch in staat? Vorige maand bleek uit filecijfers van de ANWB dat de drukte op de weg in de eerste drie kwartalen van het jaar met 20 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De negatieve uitschieters waren de A27 van Utrecht naar Breda, de A4 van Amsterdam naar Rotterdam, de A58 van Breda naar Eindhoven en de A15 van Rotterdam naar Gorinchem. Gratis navigatie-apps Voor het vermijden van de file kun je voor vertrek de gratis navigatie-apps van Google en Apple raadplegen of gebruikmaken van ANWB Onderweg. Met deze app kun je filemeldingen voor je gebruikelijke route en tijdstippen instellen. Daarnaast laat de app ook de weersverwachting zien, waar je vervolgens eventueel je reis op kan aanpassen. Eveneens gratis zijn Here WeGo en Waze. De eerste werd in een test door de ANWB van vorig jaar geroemd om zijn gebruiksvriendelijkheid en zijn uitstekende offline navigatie. Ook toont de app de maximumsnelheid en het overschrijden ervan. Waze onderscheidt zich op het vlak waar vrijwel alle andere apps steken laten vallen: meer actuele verkeersinformatie. Dit komt doordat de app gebruikmaakt van input van verkeersdeelnemers die de laatste stand van zaken doorgeven. Hierdoor is niet alleen de verkeersinformatie actueel, maar ook de verkeerssituatie. Daarnaast worden de laatste brandstofprijzen door gebruikers gedeeld. Tijdswinst door wisselen van rijbaan? Eenmaal in de file dient de volgende vraag zich aan: welke rijbaan is het minst traag? Daar is een aantal jaar geleden gedurende een periode van vijf maanden onderzoek naar gedaan tijdens de ochtendspits op een drietal trajecten van de A12 en op de A27. In drie gevallen bleek op basis van data uit de Nationale Databank Wegverkeersgegevens dat de linkerrijstrook het snelst is. Alleen op het stuk van de A12 tussen Nieuwebrug en Woerden was de linker middenstrook een fractie sneller. De maximaal te halen tijdswinst komt op een traject van ongeveer 5 kilometer uit op 6,5 minuut. Het wisselen van rijbaan om nog wat extra tijdswinst mee te pakken is volgens de onderzoekers vooral een kwestie van geluk. Hoogstens win je er 81 seconden mee. Voorkom slippende koppeling Hoewel inmiddels 39,6 procent van alle nieuw verkochte auto's in Nederland uitgerust is met een automaat, heeft 74 procent van het totale wagenpark nog gewoon een handbak en koppelingspedaal. De koppeling zorgt voor de verbinding tussen de motor en de aangedreven wielen en wordt vooral gebruikt bij het wegrijden. In een file moet er vaak opgetrokken worden, waarna de snelheid in veel gevallen gereguleerd wordt met de koppeling. Dit wordt wegrijden met een slippende koppeling genoemd en zorgt op termijn voor slijtage. Volgens de Transmissie Specialist Purmerend is het dan ook zaak om slip zoveel mogelijk te voorkomen. "Let goed op het aangrijppunt van de koppeling en geef niet te veel gas." In die zin helpt het als je niet te veel op hoeft te trekken. Laat dus vooral wat ruimte tot de voorganger en gebruik deze afstand om uit te rollen. Sta je vaak in de file en wil je zowel de koppeling als de kuitspieren ontlasten, ga dan voor een automaat. Welke hulpsystemen helpen je de file door? In de file dwalen de gedachten meer dan eens af. Een van de oorzaken van files is volgens de ANWB dan ook het grote aantal kop-staartbotsingen. Aangezien de bestuurder die achterop knalt vrijwel altijd aansprakelijk is, doe je er goed aan om bij de aanschaf van een volgende auto er een veiligheidssysteem bij te nemen. Adaptieve cruisecontrol zorgt ervoor dat het voertuig automatisch afstand tot de voorligger bewaart, ook in files. Geavanceerde versies van dit systeem kunnen in combinatie met een automatische transmissie afremmen tot aan stilstand en ook zelfstandig weer optrekken. Een botswaarschuwingssysteem laat het de bestuurder weten als de afstand tot de voorligger te klein wordt. Een automatisch noodremsysteem waarschuwt de bestuurder niet alleen wanneer een remingreep noodzakelijk is, maar gooit indien nodig ook zelf het anker uit, bijvoorbeeld als je stilstaand verkeer over het hoofd hebt gezien. Het is even schrikken, maar dat liever dan een botsing. Dodehoekdetectie houdt de dode hoek van de auto in de gaten en laat meestal door middel van een oplichtend lampje in de buitenspiegel zien wanneer je wel of niet van rijbaan kan wisselen. Rijstrookassistentie helpt de automobilist binnen de lijnen te blijven. Soms door middel van een waarschuwing, maar in moderne auto's in toenemende mate volledig automatisch door zelf tegen te sturen. In combinatie met adaptieve cruisecontrol kun je zo een klein beetje autonoom rijden. Weersta de verleiding Niets menselijks is ons vreemd. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat veel automobilisten in de file naar hun mobiel grijpen, zeker als er weinig beweging in het verkeer zit. Met name bij het ontbreken van een omvangrijke veiligheidsuitrusting op de auto loop je als bestuurder grotere risico's. Uit onderzoek gepubliceerd in 2016 in het wetenschappelijke Amerikaanse tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences bleek echter dat bestuurders die met hun mobiel bezig waren een zes keer grotere kans op ongelukken hadden.
vrijdag, 14, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
vrijdag, 14, december, 2018
Source: NU.nl Auto
Ferrari heeft autobedrijf Meridien Modena in het Verenigd Koninkrijk uitgeroepen tot dealer van het jaar. Het in Lyndhurst gevestigde familiebedrijf was vorig jaar nog de aftersalesdealer van het jaar. Vier jaar geleden werd bovendien beslag gelegd op de prijs voor showroom van het jaar, waarmee Meridien Modena de enige Ferrari-dealer in de wereld is met alle drie de prijzen op zak. Als prijs kreeg directeur Glenn Butt de Ferrari F1-2002 van zevenvoudig wereldkampioen Formule-1 Michael Schumacher. De auto deed in 2002 aan vijftien van de zeventien races mee. Bijna al deze races werden door een Ferrari-coureur gewonnen. Schumacher noteerde tien overwinningen en zijn teamgenoot Rubens Barrichello nog eens vier. In het seizoen van 2002 kwam het acht keer voor dat Ferrari-coureurs met het chassis eerste en tweede werden. De F1-2002 wordt samen met de McLaren MP4/4 uit 1988 en de Mercedes F1 W07 Hybrid uit 2016 tot dominantste Formule-1 auto's ooit gerekend.
vrijdag, 14, december, 2018
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *