Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

In 2018 hebben personenauto's een recordaantal kilometers afgelegd. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2018 legden personenauto's 121,1 miljard kilometer af. Dat is ruim 1 procent meer dan in 2017. Twee derde van alle voertuigen op de weg zijn personenauto's.Volgens het CBS reden we in 2018 wel minder per personenauto, ongeveer 31.000 kilometer per auto. Het recordaantal kilometers komt doordat er meer personenauto's zijn bijgekomen. Op 1 januari 2019 werden 8,5 miljoen personenauto's geregistreerd, een toename van bijna 2 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Personenauto's op naam van een bedrijf reden ook steeds meer kilometers. Deze bedrijfsauto's reden in 2018 26,1 miljoen kilometer, dat is 4 procent meer dan in 2017. Ter vergelijking: particuliere autogebruikers reden in 2018 slechts 0,4 procent meer dan het jaar daarvoor.De meeste personenautokilometers werden afgelegd op benzine, zo'n 78,4 miljard. Het aantal kilometer afgelegd op diesel daalde met 2,5 procent naar 34,3 miljard.Het aantal elektrische kilometers verdubbelde, evenals het aantal elektrische auto's.
dinsdag, 17, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
dinsdag, 17, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Sommige autofabrikanten lijken zich de laatste tijd de spiegelen aan bekende artiesten die hun bekendste werk opnieuw uitbrengen. Zo bouwt Aston Martin sinds kort zogeheten Continuation-modellen, ging Jaguar aan de haal met het legendarische D-Type en liet Bentley vorige week weten de Blower uit de jaren twintig weer te gaan bouwen. Slimme zet of verkwanseling van het erfgoed? De Team Blower-racewagen uit 1929 geldt als een van de bekendste Bentleys. Het merk brengt daarom ter ere van zijn honderdjarige bestaan een nieuwe serie van twaalf exemplaren uit. Het getal is een verwijzing naar het aantal races waaraan de Bentleys van Team Blower deelnamen.Een exemplaar uit 1929, de Team Blower-auto met chassisnummer HB 3403, is volledig uit elkaar gehaald om elk onderdeel te kunnen scannen voor de productie van de nieuwe versie. Bentley belooft zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, maar zegt wel uit veiligheidsoverwegingen minimale aanpassingen te zullen doen. Bentley deed vergelijkbare ervaring op tijdens het opnieuw bouwen van de Corniche uit 1939, een uniek model dat verloren ging door een bombardement tijdens de Tweede Wereldoorlog.De nieuwe Blowers zullen over ongeveer twee jaar af zijn. De prijs van de heruitgave is op aanvraag, wat doorgaans betekent dat het bedrag duizelingwekkend is. Dat geldt overigens ook voor de waarde van een origineel exemplaar. In 2012 werd een Blower geveild voor ruim 5 miljoen pond (toen ongeveer 6,2 miljoen euro). Elk onderdeel van de Blower is door de scanner gegaan. (Foto: Bentley) Racewagens zijn uiterst kostbaar Jaguar maakte begin vorig jaar bekend de productie van het legendarische D-Type na meer dan zestig jaar te hervatten. Het merk won in 1955, 1956 en 1957 met dit model de 24 uur van Le Mans.Tussen 1954 en 1956 werden 75 van de geplande 100 D-type-exemplaren gebouwd. Nu, meer dan zestig jaar later, worden de laatste 25 alsnog geproduceerd. Klanten hebben de keuze uit de Shortnose- en Longnose-uitvoering. Bij die laatste versie is de voorzijde van de auto 19 centimeter langer, wat een positief effect op de topsnelheid van het model heeft.Een D-Type, zeker een exemplaar dat aan de 24 uur van Le Mans deelnam, is uiterst kostbaar. In 2016 werd een racewagen afgehamerd op een kleine 22 miljoen dollar (24,5 miljoen euro). Een 'gewone' D-Type zou je op een veiling kunnen aantreffen voor zo'n 4 miljoen euro. Jaguar hervatte de bouw van het D-Type begin vorig jaar. (Foto: Jaguar) Aston Martin bouwt nieuwe editie 'om het geld' Bij Aston Martin hebben ze niet een, maar doodleuk drie legendarische modellen opnieuw in productie genomen, de DB4 GT, de DB4 GT Zagato en de DB5. De laatstgenoemde auto is bekend geworden als James Bond-auto.Aston Martin deinst er niet voor terug om dat er dik bovenop te leggen. De heruitgave van het model heet voluit DB5 Goldfinger Edition, een verwijzing naar de eerste film waarin de auto te zien was, en zal ongeveer 3 miljoen euro kosten."Zo'n nieuwe James Bond-auto is pure commercie", zegt Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum. "Er zijn er maar vier echt gebouwd, waarvan er drie over zijn. Die Goldfinger Edition is gewoon een nieuwe auto die om het geld gebouwd wordt." Een nieuwe 'oude' DB4 GT, het kan bij Aston Martin. (Foto: Aston Martin) 'Zeg dat je voor authenticiteit staat' Kooyman begrijpt weinig van de beweegredenen van de fabrikanten. "Ze staan in hun recht, want de ontwerpen zijn van hen. Maar anderzijds stappen ze ook wel erg makkelijk over de eigen geschiedenis heen."Kooyman ziet dat verzamelaars en organisatoren van belangrijke evenementen rondom klassiekers zoals Goodwood Revival stelling nemen tegen deze ontwikkeling. "Daar zeggen ze doodleuk: 'Dergelijke auto's komen hier niet binnen.' Ik zou het ook chic gevonden hebben van de merken als ze de verleiding zouden hebben weerstaan."De museumdirecteur wijst naar het voorbeeld van Mercedes-Benz, dat actief op zoek gaat naar replica's van de 300 SL 'Gullwing'."Op beurzen lopen kenners van de klassiekerafdeling rond om de auto's te checken. Als die niet origineel zijn, wordt de juridische afdeling op de eigenaar afgestuurd, tot rechtszaken aan toe. Ik vind dat veel sterker; zeggen dat je voor authenticiteit staat. Mercedes beschermt zijn erfgoed, terwijl anderen hun erfgoed uitbuiten. Voor de lange termijn ben ik geneigd te zeggen dat de aanpak van Mercedes de juiste is", aldus Kooyman. Mercedes waakt over de authenticiteit van de 300 SL. (Foto: Mercedes) Vooral investeerders zijn nieuwsgierig Als het binnen het zakelijke netwerk van Kooyman over die nieuwe uitgaven gaat, zit de nieuwsgierigheid vooral bij investeerders."Zij kloppen aan voor advies, niet de verzamelaars. 'Moet ik zo'n auto kopen, is dat een goede investering?' Dus ze vragen er niet naar als liefhebber. Bij echte liefhebbers zijn zulke beweegreden nicht in Frage."Als je niet het geld hebt om een authentieke DB5 te kopen, is het volgens Kooyman beter een auto kopen die bij het budget past."En als je het geld al hebt, wat koop je nou helemaal met zo'n Continuation-versie? Je mag er niet eens de weg mee op. Koop dan een authentieke, die is soms nog goedkoper ook." Een originele DB5 heeft volgens Kooyman de voorkeur boven een heruitgave van de James Bond-auto. (Foto: Aston Martin)
maandag, 16, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Automerken zijn druk bezig hun aanbod te elektrificeren, om zo de gemiddelde uitstoot van hun vloot te drukken. Daarmee hopen ze EU-boetes voor het overschrijden van 95 gram CO2 per kilometer, die vanaf 2021 ingaan, te voorkomen. Mercedes-Benz en Porsche schuiven daarom nieuwe plug-inhybridemodellen naar voren. Kijk ook op AutoWeek.nlMercedes lanceert de nieuwe GLE 350de, terwijl de GLC een verbeterde plug-inhybrideaandrijflijn krijgt. De geëlektrificeerde GLE is bijzonder, omdat de SUV een dieselmotor heeft. Daarnaast heeft de auto een opvallend groot accupakket: 31 kWh. Daarmee komt de GLE ongeveer 90 tot 99 kilometer ver. De dieselmotor levert 194 pk, terwijl de elektromotor goed is voor 136 pk. Het systeemvermogen komt uit op 320 pk, waarmee de auto in 6,8 seconden naar 100 kilometer per uur accelereert. Het trekgewicht is vastgesteld op 3.500 kilo.De opgewaardeerde GLC heeft nog altijd een 211 pk sterke benzinemotor, maar deze werkt voortaan samen met een elektromotor van 123 pk. Deze wordt gevoed door een 13,5 kWh accupakket, waarmee maximaal 43 kilometer afgelegd kan worden. Ook deze auto mag een aanhanger trekken, zij het tot 2.000 kilo.Eerder presenteerde Mercedes al de plug-inhybrideversies van de A- en B-Klasse. Deze modellen hebben een systeemvermogen van 211 pk en komen tot 67 kilometer ver op een acculading. De GLE 350de is een dieselhybride. (Foto: AutoWeek) Ook bij Porsche pakken ze door met het geëlektrificeerde modellen, maar dan met het accent op verbeterde prestaties. Zo krijgen de Cayenne en de nieuwe Cayenne Coupé de beschikking over een nog sterkere plug-inhybrideaandrijflijn. De Turbo S E-Hybrid-uitvoeringen zijn met een systeemvermogen van 680 pk tevens de meest krachtige uit het totale aanbod.De aandrijflijn bestaat uit de 550 pk sterke V8-motor uit de Cayenne Turbo en een 136 pk sterke elektromotor. De 2.490 kilo wegende Cayenne Turbo S E-Hybrid accelereert in 3,8 seconden naar 100 kilometer per uur, terwijl de 2.535 kilo zware Coupé-versie 3,9 seconden nodig heeft. Beide modellen lopen door tot 295 kilometer per uur.De Cayenne Turbo S E-Hybrid kost 190.400 euro, terwijl de Coupé voor 194.200 euro in de prijslijst staat. De Coupé als gewone plug-inhybride, dus met 462 pk, kost 109.000 euro. De reguliere Cayenne E-Hybrid was er al en vraagt een investering van 104.100 euro. De Turbo S plug-inhybride is het topmodel uit de Cayenne-reeks. (Foto: Porsche)
maandag, 16, september, 2019
Source: NU.nl Auto
De auto-industrie zit in zwaar weer en de directies van grote fabrikanten spreken openlijk hun zorgen uit. De autoverkoop loopt terug en de winsten staan onder druk vanwege de Brexit en het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. Tegelijkertijd zijn grote investeringen nodig om bij te blijven in de race naar elektrische mobiliteit en autonoom rijden. Hoe loopt dit af? Volkswagen-CEO Herbert Diess nam vorige week geen blad voor de mond. Volgens de topman kan de huidige stand van zaken binnen de auto-industrie de wereldeconomie flink "ontregelen", een vooruitzicht dat Diess "angst" inboezemt.Met name de Brexit en het handelsconflict tussen Verenigde Staten en China zijn grote stoorzenders voor de fabrikanten, vooral vanwege de onzekerheid die ermee gepaard gaat. 'Stoorzenders', omdat beide ontwikkelingen wat betreft de topmensen in de auto-industrie totaal onnodig zijn. Gezien de impact die een harde Brexit kan hebben, sprak PSA-topman Carlos Tavares dan ook van een op ethisch vlak "onacceptabele" dreiging. PSA is het moederbedrijf van Citroën, DS, Opel en Peugeot. Volgens Tavares moet de politiek het "gezond verstand" laten zegevieren.Diess deed er nog een schepje bovenop door te stellen dat wanneer er op de middellange of lange termijn een recessie komt, het een "zelf veroorzaakte recessie" zou zijn. Volkswagen-CEO Diess, hier bij de onthulling van de ID.3, maakt zich zorgen. (Foto: Carscoops) Alle problemen tegelijkertijd Ook Renault-topman Thierry Bolloré zocht vorige week de publiciteit. In een interview met het Duitse Handelsblatt waarschuwde hij voor een crisis in de sector."Het probleem is dat problemen nu gelijktijdig op ons afkomen", zei hij in verwijzing naar niet alleen de genoemde conflicten, maar ook zaken als de sancties tegen Iran, Rusland en de economische teruggang in Argentinië.Veel merken zien de effecten van de economische tegenwind nu al terug in de boeken, met lagere winsten in tijden waarin investeringen gevraagd worden tot gevolg. De kredietbeoordeling van Ford werd vorige week door Moody's Investors Service verlaagd naar 'junk'. De kredietbeoordelaar verwacht de komende twee jaar weinig tot geen verbetering. Ford verwacht veel van plug-inhybridemodellen zoals deze Kuga. (Foto: Ford) Kans op faillissementen neemt toe Als het met de merken minder gaat, voelen ook de toeleveranciers dat in hun portemonnee. Zo viel de winst van het Duitse Continental het afgelopen kwartaal 41 procent lager uit. ZF gaf een winstwaarschuwing af en ook Bosch rekent op stagnatie.In een persbericht waarschuwde kredietverzekeraar Atradius vorige week dan ook voor een hogere kans op faillissementen in de auto-industrie, met betalingsrisico's tot gevolg. In Duitsland zou het risico van het uitblijven van betalingen inmiddels weer net zo hoog zijn als tijdens de economische crisis van ruim tien jaar geleden.Het buurland heeft volgens de verzekeraar dan ook het meeste te lijden onder het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. Zo bouwt BMW in de VS de X3, X4, X5, X6, en X7 die ook in China verkocht worden. De SUV's GLE en GLS van Mercedes-Benz lopen eveneens in de VS van de band voordat ze op transport naar China gaan. Deze Mercedes-Benz GLE moet vanuit de VS naar China verscheept worden. (Foto: Daimler) Samenwerking om kosten te drukken noodzakelijk Veel fabrikanten zoeken dan ook naar samenwerking en schaalvergroting om de problemen het hoofd te bieden. Zo nam PSA een aantal jaar terug Opel over van GM, terwijl Ford en Volkswagen eerder dit jaar lieten weten hun samenwerking uit te zullen breiden. Zo zal Ford gebruik gaan maken van het MEB-platform voor elektrische auto's van Volkswagen.Als onderdeel van de plannen investeert Volkswagen bovendien 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro) in Argo AI, een firma die technologie voor zelfrijdende voertuigen ontwikkelt. Eerder investeerde Ford al bijna 900 miljoen euro in het techbedrijf. Het gezamenlijke doel is het ontwikkelen van wat de fabrikanten simpelweg het Self-Driving System (SDS) noemen.Om kosten te drukken, werken de concurrenten BMW en Mercedes-Benz eveneens samen op het gebied van mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Elektrificeren en mobiliteitsdiensten bieden kansen Ford verwacht dat zijn geëlektrificeerde modellen in Europa in 2022 beter zullen verkopen dan de auto's van het merk met verbrandingsmotor. Ook Renault verwacht veel van de deels en volledig elektrische modellen, maar vlakt ook het groeipotentieel van mobiliteitsdiensten niet uit, in tegendeel."Kijk bijvoorbeeld naar wat je in de luchtvaart zag met de intrede van de prijsvechters. De ticketprijzen daalden met gemiddeld 20 procent, waardoor de vraag naar reizen met 40 procent toenam. Dat kan ook met de vraag naar mobiliteitsoplossingen gebeuren", aldus Renault-topman Bolloré. Mobiliteitsdiensten met deelauto's kunnen een verdienmodel worden. (Foto: Renault)
maandag, 16, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Het aanbod van de Porsche 911 wordt steeds verder uitgebreid, want na de introductie van het instapmodel vorige maand volgt nu de 911 Carrera met vierwielaandrijving, de zogeheten Carrera 4. De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 wordt aangedreven door een 385 pk sterke 3,0-litermotor, die zijn vermogen over alle vier de wielen verdeelt. De motor is gekoppeld aan een automatische transmissie.De Carrera 4 snelt in 4,2 seconden naar 100 kilometer per uur. De Cabriolet-versie heeft 4,4 seconden nodig voor dezelfde sprint. Wie zijn 911 Carrera 4 laat voorzien van het Sport Chrono-pakket, behaalt een tijdswinst van 0,2 seconden. De topsnelheid van de dichte 911 Carrera 4 ligt op 291 kilometer per uur, die van de open versie op 289 kilometer per uur. Standaard is de Carrera 4 voorzien van instelbare dempers en 19-inchvoorwielen. Achter monteert Porsche 20-inchwielen. Tegen meerprijs kan het voor en achter ook een maatje groter.Eind oktober verschijnt de nieuwe uitvoering in Nederland. Prijzen zijn nog niet bekend. Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl
vrijdag, 13, september, 2019
Source: NU.nl Auto
BMW toont op de internationale autotentoonstelling in Frankfurt, die nog tot 22 september duurt, de i Hydrogen Next. Met dit studiemodel wil het merk laten zien dat het nog altijd met waterstoftechniek bezig is. In 2022 komt BMW naar eigen zeggen met waterstofauto's met brandstofcel aan boord. Het is nog niet duidelijk of het daarbij om een testvloot gaat, of om productiemodellen. Dan zal het merk ook de eerste technische details delen. In 2025 moeten de eerste waterstofmodellen van BMW beschikbaar zijn.BMW heeft tot op heden voor zijn waterstoftechniek samengewerkt met Toyota. Dat merk levert sinds 2016 de Mirai, die ook een waterstofauto is. De meeste exemplaren rijden in Den Haag, om personen met een beperking die niet zelfstandig kunnen reizen te vervoeren. Kijk ook op AutoWeek.nl
woensdag, 11, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Er zijn in Europa twintig keer zo veel laadpunten voor elektrische voertuigen nodig als dat er momenteel daadwerkelijk zijn, zo waarschuwt de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie woensdag. Ook moeten de laadstations beter verspreid worden. Dat staat in het eerste jaarverslag van ACEA, de koepelorganisatie voor autofabrikanten in Europa. Aan het einde van vorig jaar telde ACEA bijna 145.000 Europese laadpunten. Dat waren er weliswaar drie keer zo veel als in 2013, maar het valt nog altijd in het niet bij de 2,8 miljoen laadpalen die nodig zijn in 2030, wanneer de CO2-uitstoot in Europa 40 procent lager moet liggen dan in 1990.Ook wijst ACEA op de geografische spreiding van het aantal laadpalen. Op dit moment staat 75 procent van het totaal in slechts vier landen, waaronder Nederland. Volgens de brancheorganisatie is er een correlatie tussen het aantal laadpunten per 100 kilometer en de vraag naar en acceptatie van elektrische auto's. "Onze sector biedt een steeds groter aanbod van voertuigen met een alternatieve vorm van aandrijving. Tegelijkertijd moeten de regeringen in de EU gelijke tred houden met deze ontwikkeling en fors meer investeren in de benodigde infrastructuur", aldus ACEA-voorzitter Carlos Tavares, die tevens de topman van het Franse PSA is. Die fabrikant is het moederbedrijf van Citroën, DS, Opel en Peugeot.De auto-industrie moet echter ook naar zichzelf kijken, zo stelt Tavares. In de landen met een bruto binnenlands product van minder dan 29.000 euro per hoofd van de bevolking hebben volledig elektrische auto's nauwelijks tot geen marktaandeel. "Mobiliteit moet schoon, veilig en betaalbaar zijn", aldus de ACEA-voorzitter.Kijk ook op AutoWeek.nl
woensdag, 11, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Je moet ingelogd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Log hier in Voeg tekst toe aan je bijdrage. Laat los om te beginnen met uploaden
woensdag, 11, september, 2019
Source: NU.nl Auto
Het aanbod van de Porsche 911 wordt steeds verder uitgebreid, want na de introductie van het instapmodel vorige maand volgt nu de 911 Carrera met vierwielaandrijving, de zogeheten Carrera 4. De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 wordt aangedreven door een 385 pk sterke 3,0-litermotor, die zijn vermogen over alle vier de wielen verdeeld. De motor is gekoppeld aan een automatische transmissie.De Carrera 4 snelt in 4,2 seconden naar 100 kilometer per uur. De Cabriolet-versie heeft 4,4 seconden nodig voor dezelfde sprint. Wie zijn 911 Carrera 4 laat voorzien van het Sport Chrono-pakket, behaalt een tijdswinst van 0,2 seconden. De topsnelheid van de dichte 911 Carrera 4 ligt op 291 kilometer per uur, die van de open versie op 289 kilometer per uur. Standaard is de Carrera 4 voorzien van instelbare dempers en 19-inchvoorwielen. Achter monteert Porsche 20-inchwielen. Tegen meerprijs kan het voor en achter ook een maatje groter.Eind oktober verschijnt de nieuwe uitvoering in Nederland. Prijzen zijn nog niet bekend. Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl
woensdag, 11, september, 2019
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *