Auto Nieuws

Uw auto verkopen zonder inruilen.

Een elektrische auto is in gebruik nauwelijks duurder dan een model met brandstofmotor, zo blijkt uit de donderdag gepresenteerde Elektrisch Rijden Monitor 2020 van de ANWB. De bond komt tot een bedrag van 57 eurocent per kilometer voor een elektrisch model tegenover 56,4 cent voor een brandstofauto. De ANWB maakte de berekening op basis van een gebruiksperiode van vier jaar en 15.000 gereden kilometers per jaar. De aanschafsubsidie van de overheid is niet meegerekend.De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto staat dit jaar op 36.000 euro, al komt dat vooral door het relatief grote aantal modellen in het duurdere segment en doordat er aan de onderkant van de markt nog een inhaalslag gemaakt moet worden. Onder meer Dacia en Fiat hebben recentelijk betaalbare modellen aangekondigd. Voordeligste nieuw leverbare elektrische auto's Renault Twingo Electric: 20.590 euro Seat Mii Electric: 23.400 euro Smart EQ ForTwo: 23.996 euro Fiat 500: 24.900 euro MG ZS EV: 30.985 euro De ANWB stelt daarnaast vast dat elektrische auto's steeds verder komen op een acculading. Waar de gemiddelde actieradius in 2017 nog op 172 kilometer per acculading stond, ligt het gemiddelde rijbereik dit jaar op 305 kilometer.De interesse van de consument in elektrisch rijden neemt bovendien steeds verder toe. Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2020 blijkt dat de groep geïnteresseerden met 40 procent voor het eerst groter is dan die met neutrale personen en niet-geïnteresseerden.Inmiddels laat ruim een kwart weten binnen vijf jaar elektrisch te zullen gaan rijden, waar dat vorig jaar nog 20 procent was. De beweegreden van consumenten zijn volgens de ANWB het milieu, niet meer te hoeven tanken en de gebruikskosten.Kijk ook op AutoWeek.nl
donderdag, 3, december, 2020
Source: NU.nl Auto
Het Europese samenwerkingsverband Data for Road Safety, dat wordt ondersteund door de Europese Commissie, wil in de EU het zogeheten Safety-Related Traffic Information-systeem (SRTI) uitrollen. Via deze technologie worden bestuurders door de auto op gevaarlijke situaties op of langs de weg geattendeerd. Daarvoor moet de data uit verschillende landen en van verschillende autofabrikanten op een lijn gebracht worden.De aankondiging op woensdag valt samen met de ondertekening van een overeenkomst tussen autofabrikanten, toeleveranciers, wegbeheerders en EU-lidstaten over de uitwisseling van informatie. De overeenkomst heeft een duur van vijf jaar.Uit de samenwerking moet het technische en organisatorische raamwerk vloeien, zodat de data samengevoegd kunnen worden. Nederland is op dit moment voorzitter van de taskforce achter het geheel, maar zal het stokje weldra overdragen aan de overkoepelende Europees brancheorganisatie voor de auto-industrie ACEA. Een belangrijk onderdeel van SRTI, de zogeheten Car-to-X-technologie, is in de afgelopen maanden in Eindhoven getest. Deze technologie stelt voertuigen in staat met slimme infrastructuur te communiceren, zoals verkeerslichten en verkeerssignalering. Dit borduurt voort op car-to-cartechnologie, waarbij voertuigen onderling informatie over gevaarlijke situaties uitwisselen, zoals gladheid, file of een pechgeval.Bij de test in Nederland waren BMW, Daimler, Ford, Volvo, Tom Tom en HERE Technologies betrokken. Het project werd ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Duitse, Spaanse, Zweedse, Finse en Luxemburgse tegenhangers.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NU.nl Auto
De Europese Commissie wil in de EU het zogeheten Safety-Related Traffic Information-systeem (SRTI) uitrollen. Via deze technologie worden bestuurders door de auto op gevaarlijke situaties op of langs de weg geattendeerd. Daarvoor moet de data uit verschillende landen en van verschillende autofabrikanten op een lijn gebracht worden. De aankondiging op woensdag valt samen met de ondertekening van een overeenkomst tussen autofabrikanten, toeleveranciers, wegbeheerders en EU-lidstaten over de uitwisseling van informatie. De overeenkomst heeft een duur van vijf jaar.Uit de samenwerking moet het technische en organisatorische raamwerk vloeien, zodat de data samengevoegd kunnen worden.Een belangrijk onderdeel van SRTI, de zogeheten Car-to-X-technologie, is in de afgelopen maanden in Eindhoven getest. Deze technologie stelt voertuigen in staat met slimme infrastructuur te communiceren, zoals verkeerslichten en verkeerssignalering. Dit borduurt voort op car-to-cartechnologie, waarbij voertuigen onderling informatie over gevaarlijke situaties uitwisselen, zoals gladheid, file of een pechgeval.Bij de test in Nederland waren BMW, Daimler, Ford, Volvo, Tom Tom en HERE Technologies betrokken. Het project werd ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Duitse, Spaanse, Zweedse, Finse en Luxemburgse tegenhangers.
woensdag, 2, december, 2020
Source: NU.nl Auto
In november zijn via autobedrijven 99.276 tweedehandsauto's van eigenaar gewisseld, een daling van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee lijkt de occasionmarkt na een recordzomer inmiddels afgekoeld, zo melden BOVAG en dataprovider RDC dinsdag. Sinds mei zat de verkoop van tweedehandsauto's in de lift, ingegeven door de wens voor eigen vervoer tijdens de coronacrisis. Deze groei vlakte afgelopen augustus af, waarna in oktober voor het eerst een daling in de onderlinge handel tussen particulieren werd genoteerd. Dat was volgens BOVAG al "een eerste voorbode voor een aanstaande terugloop in occasionverkopen door de vakhandel".Doordat in de zomermaanden verkooprecords werden gebroken, ligt de verkoop tot en met november nog altijd hoger ligt dan een jaar eerder.Autobedrijven verkochten 10.000 meer voertuigen, particulieren onderling nog eens 52.000 meer. Hierdoor ligt het volgens BOVAG in de lijn der verwachting dat er in 2020 voor het eerst meer dan twee miljoen auto's van eigenaar zullen wisselen.
dinsdag, 1, december, 2020
Source: NU.nl Auto
Het Nederlandse VDL Bus & Coach heeft een nieuwe generatie elektrische stadsbussen in ontwikkeling, zo meldt het bedrijf dinsdag. De nieuwe bus wordt in 2021 gepresenteerd en komt in vier lengtevarianten op de markt. Dankzij de toepassing van lichtere materialen is de zijwand van de nieuwe generatie VDL Citea voortaan 15 procent lichter. De gewichtsbesparing, in combinatie met een beter energiebeheer en een geoptimaliseerde stroomlijn, moet bijdragen aan een 30 procent lager energieverbruik."Ondanks dat de bussenindustrie door de coronacrisis te maken heeft met stevige tegenwind, zijn we met volle overgage doorgegaan met de ontwikkeling van dit nieuwe ov-platform", zegt Willem van der Leegte, president-directeur van de VDL Groep, het moederbedrijf van VDL Bus & Coach. De nieuwe VDL Citea rolt in 2021 in Nederland en België van de band.De eerste VDL Citea werd in 2013 gepresenteerd. Inmiddels zijn er zo'n 750 elektrische bussen in tien landen onderweg, waarmee het bedrijf een marktaandeel van ongeveer 20 procent heeft.
dinsdag, 1, december, 2020
Source: NU.nl Auto
In november zijn in Nederland 33.499 nieuwe personenauto's op kenteken gezet, een daling van 14,3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De elektrische Volkswagen ID.3 voert net als in oktober de Nederlandse verkooplijst aan, zo maken BOVAG, RAI Vereniging en dataprovider RDC dinsdag bekend. De Volkswagen ID.3 werd in november 1.499 maal geregistreerd, goed voor de eerste plek. Dat betekent overigens niet dat deze voertuigen daadwerkelijk op de weg zijn. Zo staan er bij Volkswagen-dealers verspreid over het land op het moment van schrijven 836 voorraadexemplaren.De Volvo XC40 volgt op plaats twee met 1.325 stuks. Van de Zweedse SUV zijn onlangs een volledig elektrische versie en een uitvoering met plug-inhybride aandrijving geïntroduceerd. Van het elektrische model zijn in november 794 exemplaren geregistreerdDe Kia Niro, die in alle gevallen een vorm van elektrische aandrijving heeft, maakt de top drie met 1.217 stuks compleet, waarvan 713 volledig elektrisch waren. Bij de merken eindigde Volkswagen in november bovenaan, gevolgd door Renault en Peugeot.Tot en met november zijn in Nederland 313.501 nieuwe auto's geregistreerd, waarmee de verkoop dit jaar 22,3 procent achterloopt op het volume van vorig jaar.Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl
dinsdag, 1, december, 2020
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *