Economie

 

  Mobiele pinautomaten     Euroflorist     MijnDomein     Vakbladen     NHA Thuisstudie       Bekijk nu
Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo'n 20 procent minder. Steeds meer mensen die op wintersportvakantie gaan, gaan liever wandelen. In 2016 was dat zo'n 16 procent van de vakantiegangers, twee jaar daarvoor 10 procent. Duur Een belangrijke reden voor de daling is mogelijk de prijs. Een wintersportvakantie is nog altijd duurder dan een zonvakantie. "Ik ga dit jaar inderdaad niet op wintersport", zegt een bezoeker van een indoor-skibaan in Zoetermeer. "Ik vind het een beetje duur. Ik ben docent, ik moet altijd in het hoogseizoen waarin ik de hoofdprijs betaal. Daar heb ik geen zin meer in. Ik ben toch een Nederlander hè, een beetje krenterig. En voor mijn vrienden geldt precies hetzelfde." Een ander denkt dat de vergrijzing een rol speelt. "Nederland wordt toch ouder. En vooral jongeren gaan, denk ik, naar de sneeuw." Verbazing Een vrouw is bezig met het aantrekken van skischoenen. Het verbaast haar als ze hoort dat minder Nederlanders de sneeuw opzoeken: "Wij gaan elk jaar naar Westendorf in Tirol, het lijkt wel alsof half Nederland daar rondloopt. Het is alleen maar Nederlands wat je daar hoort. Dus van die vermindering merk ik niks." Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) ziet ook dat er minder animo is voor een skivakantie. "Dat kan door de crisis zijn gekomen." De woordvoerster zegt dat mensen de zomervakantie als een must zien. "De wintersport zien velen toch als een extraatje." Volgens reisorganisatie TUI is Finland een steeds populairdere bestemming. Het gaat de vakantieganger dan niet zo zeer om de Finse skipistes. Het gaat juist om andere sneeuwpret zoals tochten per hondenslee of sneeuwscooter, nachtelijke wandelingen om het noorderlicht te zien of ijsvissen. "TUI vliegt zelf ook al drie maal per week naar verschillende luchthavens in Finland. Voor de volgende winter houden we zelfs al rekening met vier maal per week."
zaterdag, 24, februari, 2018
Source: NOS Economie
Nederland moet af van het slechte imago als belastingparadijs, vindt het kabinet. Staatssecretaris Snel van Financiën stuurde vandaag een plan naar de Kamer om belastingontwijking aan te pakken. Is Nederland straks geen toevluchtsoord meer? "Het is een mooie eerste stap. Maar het effect is vrij beperkt," zegt Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht aan de Universiteit van Leiden. Arnold Merkies van Tax Justice Network, een organisatie die zich inzet om internationale belastingontwijking tegen te gaan, sluit zich daar bij aan. "Het is goed dat er goede intenties zijn uitgesproken. Maar er zijn veel maatregelen die nog moeten worden uitgewerkt. We weten dus eigenlijk nog niet wat er gaat gebeuren." Welke landen mogen niet? Dat zit hem onder meer in onder welke voorwaarden bedrijven straks meer belasting moeten gaan betalen. Veel grote bedrijven sluizen nu hun rentes, royalty's en dividend via brievenbusfirma's in Nederland naar het buitenland. Door handig gebruik te maken van internationale afspraken kunnen ze zo belasting ontlopen. Volgens de nieuwe regels moeten ze straks wel belasting gaan betalen, maar alleen als het land waar het geld naartoe geschoven wordt op een zwarte lijst staat of een extreem laag belastingtarief rekent. Maar die zwarte lijst telt op dit moment maar een handvol landen, zegt Vleggeert. "En ze noemen niet hoe laag dat tarief moet zijn. Dus we weten nog niet wat de grens is, en hoeveel landen daar onder vallen." Een aangeklede brievenbus De overheid komt ook met een test voor bedrijven. Die moet uitwijzen of ze in Nederland echt actief zijn, of dat de vestiging slechts een brievenbus is die nodig is om gebruik te kunnen maken van gunstige belastingafspraken. Bedrijven die de test niet doorstaan, mogen geen afspraken meer maken met de Belastingdienst en zullen misschien meer belasting moeten gaan betalen. De plannen die de staatssecretaris vandaag presenteert, lijken erop te wijzen dat de test in veel gevallen bestaat uit een zogenoemde strengere 'substance eis'. Dat betekent in dit geval dat de vestiging voor zeker twee jaar een kantoor moet huren en voor tenminste 100.000 euro personeel op de loonlijst moet hebben staan. Voor kleinere bedrijven kan dat belastingontwijking lastig maken. Maar grote bedrijven zullen daar niet zo wakker van liggen, denkt Vleggeert. Die kunnen van hun brievenbusfirma een soort aangeklede brievenbus maken. "De regel die ze hier voorstellen is zo soft, dat die alleen kleine misbruikgevallen lijkt te bestrijden. Ik heb hier geen hoge verwachtingen van." Het waterbed Het zijn geen rigoureuze maatregelen, vindt ook Jan van de Streek, hoogleraar fiscaal recht aan de Universiteit van Amsterdam. Hij kan die politieke keuze wel verklaren. "Als Nederland in zijn eentje eenzijdig belastingontwijking hard aanpakt, verplaatst het probleem zich inclusief de daaraan klevende bedrijvigheid." Dat is precies ook waar financieel dienstverleners, die ook door de nieuwe plannen geraakt worden, zich zorgen om maken. "Aan de ene kant moet je belastingontwijking aanpakken en aan de andere kant een gunstig vestigingsklimaat bewaren", zegt Stephen Brunner van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs. Hij wijst erop dat bedrijven om tal van redenen 'lege' vennootschappen opzetten in Nederland. Zeker niet alleen om belasting te kunnen ontwijken. Als de overheid ook voor hen heel streng zal worden, kan dat voor veel administratief gedoe zorgen. Een te strenge overheid schrikt bedrijven af, vindt hij. "Internationale bedrijven zijn continu op zoek naar een plek waar ze hun hoofdkantoor kunnen vestigen. In die keuzes moet je als Nederland op de shortlist blijven staan. Als je jaarlijks al je vennootschappen moet gaan testen en veel belasting moet gaan betalen, kan dat een rol gaan spelen."
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
Nederland wordt de komende jaren een stuk minder aantrekkelijk voor brievenbusfirma's. Het kabinet neemt een groot aantal maatregelen om bedrijven te weren die Nederland alleen uitkiezen om belasting te ontwijken. Daarnaast wil het kabinet met belastingmaatregelen het voor bedrijven met echte economische activiteiten juist aantrekkelijker maken om te blijven of om naar Nederland te komen. Starbucks Zo wordt in 2021 een belasting op royalty's ingevoerd. Dat is de vergoeding die artiesten (zoals U2 en The Rolling Stones), maar ook uitvinders (van bijvoorbeeld het koffiebrandrecept van Starbucks) krijgen voor het gebruik van hun ontwerpen door anderen. Nederland heft nu helemaal geen belasting op royalty's en daarom sluizen veel grote bedrijven via een brievenbusfirma hun geld door Nederland. Verder wil Nederland in verdragen vastleggen dat bedrijven die hier hun geld doorsluizen, in eigen land toch belasting moeten betalen. Misbruik van Nederlandse verdragen ten koste van de schatkist van andere landen kan zo niet meer. Buiten beeld Om het de belastingadviseurs van brievenbusfirma's en belastingontduikers lastiger te maken, wordt in de wet vastgelegd dat zij al hun klanten volledig moeten registreren. Nu blijft vaak degene die profiteert van de belastingconstructie buiten beeld. Advocaten en notarissen die aan illegale constructies hebben meegewerkt en daarvoor een boete hebben gekregen worden openbaar gemaakt. Het kabinet schaft de dividendbelasting af en verlaagt de winstbelasting om toch aantrekkelijk te blijven voor het internationale bedrijfsleven.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
Minister Hoekstra van Financiën heeft geen aanwijzingen dat er iets mis is met de Nederlandse verzekeraar Vivat. Hij zegt dat naar aanleiding van de ophef over Anbang, het Chinese moederbedrijf van Vivat. Vanochtend werd duidelijk dat de Chinese autoriteiten de leiding van Anbang hebben overgenomen, omdat het bedrijf zich bezig zou houden met illegale praktijken. Hoekstra noemt de berichten uit China zorgelijk en volgt die op de voet, omdat hij het belangrijk vindt om te weten wat zich daar afspeelt. "Maar die situatie heeft niets te maken met Vivat in Nederland." Volgens de minister is het toezicht in Nederland goed georganiseerd; hij heeft veel vertrouwen in de manier waarop De Nederlandsche Bank dat toezicht uitvoert. "Wat mij betreft is er geen enkel signaal dat er bij Vivat wat aan de hand is."
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
Hoogspanningsnetbeheerder Tennet wil de komende tien jaar 28 miljard euro investeren, onder meer om de omslag naar een duurzame economie mogelijk te maken. Tennet is honderd procent eigendom van de Staat, maar sinds 2010 ook beheerder van een deel van het Duitse hoogspanningsnet. Van die 28 miljard euro wordt 22 miljard in Duitsland geïnvesteerd. Dat geld komt van externe partijen, zoals afnemers in de auto-industrie. In Nederland is 6 miljard nodig. De verwachting is dat een deel via een opslag door de consument wordt betaald. Ook lopen er onderhandelingen over financiering door de Staat. Energietransitie Duitsland wil in 2050 ten minste 80 procent van zijn energiebehoefte uit hernieuwbare energiebronnen als wind- en zonenergie halen. In Nederland gaat het dezelfde kant op. Dat brengt hoge kosten met zich, bijvoorbeeld door de uitbreiding van windparken op de Noordzee. Consumenten zijn dankzij hun zonnepanelen ook steeds vaker producent van elektriciteit. Omdat Tennet met meer aanbieders te maken krijgt, wordt het handhaven van het evenwicht tussen vraag en aanbod op het hoogspanningsnet ingewikkelder. In Nederland en Duitsland lopen proeven om consumenten een rol te geven bij het handhaven van dat evenwicht. Met hulp van blockchaintechnologie kan de capaciteit van elektrische auto's, zonnepanelen en huisbatterijen worden benut. De verbindingen tussen elektriciteitsnetten tussen Nederland en Duitsland en andere netten worden uitgebreid. Zo worden onder meer een grotere leveringszekerheid en prijsstabiliteit bereikt.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
Onze buurlanden staan er weer wat beter voor dan een jaar eerder. De Duitse overheid kan voor 2017 een begrotingsoverschot noteren van 36,6 miljard euro. Dat is iets minder dan verwacht, maar nog steeds het grootste overschot sinds de Duitse eenwording in 1990. Ook België profiteert van het economisch herstel. Daar daalde de staatsschuld volgens de Nationale Bank vorig jaar voor het eerst in tien jaar flink, van 105,7 naar 102,8 procent van het bruto binnenlands product. Het Belgische begrotingstekort bedraagt ongeveer 1,1 procent, zo'n 5 miljard euro. In beide landen was de groeiende economie een belangrijke reden voor de aantrekkende cijfers. In België speelde ook nog mee dat de overheid een kwart van haar belang in de Franse bank BNP Paribas heeft verkocht. Dat leverde ruim 2 miljard euro op. Ter vergelijking: het Nederlandse ministerie van Financiën schat dat de balans in ons land afgelopen jaar positief uitvalt en raamt het begrotingsoverschot voorlopig op 0,4 procent.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
Chinese autoriteiten hebben de leiding overgenomen van het moederbedrijf van de Nederlandse verzekeraars Zwitserleven en Reaal. Het gaat om het Chinese bedrijf Anbang. Volgens de autoriteiten houdt Anbang zich bezig met illegale praktijken. De topman wordt daarvoor vervolgd en is per direct afgezet. Autoriteiten nemen nu voor een jaar het bestuur van Anbang over. Volgens de Chinezen moest dat wel, want de stabiliteit van het concern was in het geding. Anbang deed de afgelopen jaren grote overnames in het buitenland. Zo kocht het in 2015 het Nederlandse verzekeringsconcern Vivat, eigenaar van merken als Zwitserleven en Reaal, van de Nederlandse Staat. Ook kocht het bedrijf het bekende hotel Waldorf Astoria in New York. Wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse verzekeraars is onduidelijk. Eerder waren er berichten dat Chinese autoriteiten willen dat Anbang zijn buitenlandse activiteiten gaat verkopen. Dat zou betekenen dat Vivat na een paar jaar alweer een nieuwe eigenaar krijgt.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
De omzet in de auto- en motorbranche is terug op het niveau van voor de crisis van 2008. De omzet groeide in 2017 voor het derde jaar achtereen, afgelopen jaar met 4 procent. Ook het aantal vacatures is met bijna 4000 vergelijkbaar met het einde van de vorige bloeiperiode, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De handel in tweedehands auto's, maar ook de verkopen van nieuwe auto's, zitten al langere tijd in de lift. Met name nieuwe auto's werden vorig jaar meer gekocht. Het bedrijfsleven lijkt het wagenpark inmiddels aardig op orde te hebben, want bedrijfsauto's laten als enige in de sector een omzetkrimp zien. "De omzetstijgingen in de autobranche betekenen niet direct dat er ook meer wordt verdiend", zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. "De marges op een nieuwe auto liggen op 1 procent. Je moet dus heel wat auto's verkopen om een goede boterham te hebben." Overproductie De scherpe prijzen komen onder meer door de concurrentie, maar zijn volgens de Bovag ook de schuld van de autofabrikanten. "Er is een overproductie, dus er zijn heel veel auto's die verkocht moeten worden. Dat drukt de prijs flink." Die prijsdruk en concurrentie hebben veel dealers de afgelopen jaren de kop gekost. "Veel kleine autohandelaren zijn opgeslokt door de grotere dealers", zegt Huyskens. "In 1990 hadden we nog zo'n 4500 dealers in Nederland, nu nog zo'n 2000." Garagebedrijven lopen aan tegen een tekort aan personeel. "Net als in veel andere sectoren voelen de garages nu dat er te weinig leerlingen worden opgeleid voor technische beroepen", aldus Huyskens. "Garages kunnen het werk nog wel opvangen, maar het is heel druk in de werkplaatsen. Veel garages hopen de komende tijd toch nog nieuw personeel te vinden."
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NOS Economie
De Italianen hebben het nog altijd moeilijk met hun verlies in de strijd om het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Bij een bezoek van een delegatie Europarlementariërs aan Amsterdam kwam de onvrede nog eens tot uiting. Onder leiding van de Italiaanse christendemocraat Giovanni La Via is een parlementaire missie naar Amsterdam getogen, om toe zien of de verhuizing van het EMA van Londen naar Amsterdam wel ordentelijk wordt voorbereid. De Europarlementariërs kregen onder meer uitleg over de voortgang van de verhuizing. Ook zijn ze rondgeleid door zowel het tijdelijk onderkomen van het agentschap bij Sloterdijk, als de bouwplaats van het nieuwe kantoor aan de Zuidas. La Via is kritisch over het tijdelijke gebouw. Dat is niet ideaal, zegt hij. Ook over het nieuwe kantoor wil hij pas echt een oordeel vellen als het er daadwerkelijk is. "Vandaag hebben we alleen het project kunnen bekijken. We moeten het later controleren." Maar volgens Europarlementariër Esther de Lange (CDA) is er niks mis met het gebouw en koos het EMA het zelf. Dat beaamt ook locoburgemeester Eric van der Burg van Amsterdam. "Het is een hartstikke goed gebouw en is uiteindelijk op hun verzoek gekozen." Formeel moet het Europees Parlement nog instemmen met de verhuizing, maar volgens De Lange is het een gelopen race. "Uiteindelijk is er een politiek besluit genomen en moeten we vooruit." Dat zegt ook locoburgemeester Van Der Burg: "De kans dat het EMA alsnog naar Milaan gaat, lijkt me nul. Het is onverstandig om nu weer te switchen". De Italianen zelf lijken ook in te zien dat de kans dat het agentschap alsnog naar Milaan verhuist nihil is. "Dit is niet de tweede helft van een voetbalwedstrijd", zegt La Via tegen de NOS. "Het is duidelijk dat het agentschap naar Amsterdam verhuist." Maar tegen de Italiaanse media zei hij later iets anders, namelijk dat ze geen antwoord hebben gekregen op hun kritische vragen. Troef De Italianen mogen er dan van balen, maar het is erg onwaarschijnlijk dat het EMA alsnog naar Milaan verhuist. De procedures om het agentschap naar Nederland te verhuizen zijn al in werking gezet. En naar verwachting verhuizen de eerste medewerkers van het agentschap en hun gezinnen al in de tweede helft van 2018 naar Nederland. Volgens correspondent Mustafa Marghadi zien de Italianen zelf ook wel in dat de kans heel klein is. Maar toch doen ze er alles aan om het agentschap alsnog naar Milaan te krijgen. De Italianen maken misschien wel zo veel ophef om die later nog in te zetten als troefkaart in het Europees Parlement, denkt hij. "In de hoop dat Italië de volgende keer wel aan het langste eind trekt." De verhuizing van Londen naar Amsterdam staat in maart 2019 gepland. De oplevering van het nieuwe EMA-kantoor aan de Zuidas in Amsterdam wordt in november 2019 verwacht.
donderdag, 22, februari, 2018
Source: NOS Economie
Voormalig Defensie-ambtenaar Jacques H. moet een jaar de cel in wegens corruptie bij de aanschaf van auto's voor het Rijk. De 65-jarige hoofdverdachte in deze zaak liet zich jarenlang fêteren door grote autodealers en als tegenprestatie bestelde hij bij die dealers auto's voor het wagenpark van Defensie en politie. Een anonieme klokkenluider bracht de zaak in 2011 aan het licht. In het daaropvolgende onderzoek kwamen tientallen verdachten naar voren. Sommigen werden vrijgesproken, anderen kregen werkstraffen. De betrokken autodealers hebben een schikking getroffen met justitie. Een oud-medewerker van importeur Pon is veroordeeld tot veertig uur werkstraf. Luxereisjes Volgens de rechtbank is bewezen dat Jacques H. zich jarenlang heeft laten omkopen door de autobranche. Hij kon voor een zacht prijsje een auto leasen voor privégebruik en maakte gebruik van tankpassen. Daarnaast maakte hij op kosten van de autodealers luxe tripjes naar onder meer de tennistoernooien Wimbledon in Londen en Roland Garros in Parijs. Hij zou voor 100.000 euro in de watten zijn gelegd. Daarbij ging het naast Volkswagen- en Audi-importeur Pon ook om Renault- en Peugeotdealers. Het Openbaar Ministerie had drie jaar cel tegen Jacques H. geëist. De rechtbank in Rotterdam veroordeelt hem nu tot een jaar cel, onder meer omdat het onderzoek lang heeft geduurd. Advocaten van de verdachten hadden aangegeven dat die lange tijd grote impact heeft gehad op het privéleven van de verdachten.
donderdag, 22, februari, 2018
Source: NOS Economie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *