Auto Nieuws

 
Uw auto verkopen zonder inruilen.

Het belang in Daimler werd in de afgelopen tijd opgebouwd en is bijna 7,5 miljard euro waard. Er werd in de media al gemeld dat de Chinezen bezig waren om een groot belang te nemen in Daimler. Het bedrijf uit Stuttgart heeft laten weten elke langetermijninvesteerder te verwelkomen. Eerder was het staatsinvesteringsfonds van Koeweit met 6,8 procent de grootste aandeelhouder van Daimler. In december werd nog bekend dat Geely de grootste aandeelhouder is geworden van de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo. Ook is het Chinese bedrijf eigenaar van de Britse sportwagenfabrikant Lotus.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
De nettowinst kwam uit op bijna 11,4 miljard euro, tegen 5,1 miljard euro in 2016. De omzet ging met ruim 6 procent omhoog tot 230,7 miljard euro. Volkswagen liet in januari al weten dat er in 2017 wereldwijd ruim 10,7 miljoen voertuigen waren verkocht, een stijging van meer dan 4 procent. Het bedrijf uit Wolfsburg is het moederconcern van merken als Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda en trucks van MAN en Scania. Volkswagen zette afgelopen jaar 3,2 miljard euro opzij voor kosten gerelateerd aan het emissieschandaal. Dat geld ging naar het terugkopen en vervangen van apparatuur in dieselauto's in Noord-Amerika en juridische uitgaven. In 2016 was Volkswagen hier 7,5 miljard euro aan kwijt.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Vooral wat betreft het in elkaar sleutelen van auto's was sprake van enorme groei. In de autofabriek VDL NedCar in Born is het concern vorig jaar begonnen met de productie van de BMW X1 en de plug-in hybride versie van de MINI Countryman. Daardoor liep de omzet in deze divisie op van een kleine 1,4 miljard euro in 2016 tot bijna 2,9 miljard euro. Er werden in totaal 168.969 auto's afgeleverd in Limburg. Substantieel Volgens VDL gaat het aantal te bouwen auto's dit jaar weer ''substantieel'' groeien. De vooruitzichten voor VDL als geheel zien er ook gunstig uit. Het bedrijf denkt dat de concernomzet kan doorgroeien naar ongeveer 6 miljard euro. Dat zou neerkomen op een stijging van 20 procent. De winst liet vorig jaar niet zoveel groei zien. Het nettoresultaat kwam uit op 153 miljoen euro, tegen 150 miljoen euro in 2016. Een jaar eerder was sprake van een sterkere winststijging. In beweging ''Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken gestaan van het organiseren van onze groei'', zegt president-directeur Willem van der Leegte. ''Dat we er wederom in zijn geslaagd om in de volle breedte te groeien, laat zien dat we op alle fronten in beweging zijn.'' Ook bij de divisies op het gebied van toeleveringen, bussen en eindproducten gingen de opbrengsten vorig jaar omhoog. Al die omzetgroei betekende tevens meer werkgelegenheid. Het aantal medewerkers steeg met 2.781 naar 16.137 werknemers eind vorig jaar.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Hoewel een hoop mensen bij thuiskomst in ieder geval de voorruit van de auto bedekken met een scherm, is krabben de volgende ochtend onvermijdelijk. De eerste kwestie die dan opkomt is: Start je de motor wel of niet? Het verhaal mag inmiddels bekend zijn. Het stationair laten draaien van de motor is niet goed voor de interne delen van het blok, omdat de motor bij een stationair toerental een rijker brandstof-mengsel verbruikt dan onderweg. Dit kan onder meer tot gevolg hebben dat er aanslag op de gasklep ontstaat. Daarbij is het verbruik tevens hoger en de uitstoot schadelijker. Bovendien genereert de draaiende motor bij stilstand minder warmte dan tijdens het rijden, dus zo snel warmt het interieur tijdens het krabben met een stationair lopende motor ook weer niet op. De snellere en eenvoudigere optie is het gebruik van ruitontdooier, een warm washandje of wat lauw water (bijvoorbeeld in een gieter). Bij (te) heet water loop je door het grote temperatuur verschil het risico op barsten. Ook kun je een mix van water en ontsmettingsalcohol prepareren. Het goedje is bij veel online drogisterijen te krijgen. Bij een verhouding van een derde water en twee derde ontsmettingsalcohol is het middel het effectiefst. Rubbers Naast het bedekken van de voorruit is het invetten van de deurrubbers ook een goede voorzorgsmaatregel. Dit verminderd het risico op scheuren bij het openen van het portier de volgende ochtend. Een andere tip is aandrukken van de deur voordat je deze opent. Hierdoor breken de mogelijke ophopingen van ijs. Tot slot is de genoemde gieter met lauw water ook voor vastgevroren rubbers een goede oplossing. Deze zal je dan wel weer goed moeten drogen op een koude dag, anders zit je niet veel later met hetzelfde probleem. Voor het invetten volstaat vaseline of siliconenspray, talkpoeder en glycerine zijn ook effectief. Het zal dit weekend vermoedelijk niet zo ver komen, maar het kan voorkomen dat ook de sloten van de auto bevriezen. Hiervoor is speciale slotdooier te koop. In tegenstelling tot bij de ruiten kan warm water of een föhn voor sloten wel uitkomst bieden. Eenmaal achter het stuur is het aan te raden de handrem extra aan te trekken alvorens deze naar beneden te doen. Op deze manier breekt de mogelijke ijsafzetting op de kabel. Een elektronische handrem kan doorgaans uitgeschakeld worden voordat het gaat vriezen. Raadpleeg daarvoor het instructieboekje. Warm interieur Een minder voor de hand liggend hulpmiddel is de zogenaamde standkachel, ook wel parkeerkachel of motorvoorverwarmer genoemd. Dit inbouwapparaat is voorzien van een kleine verbrandingskamer waar een mengsel van lucht en brandstof, afkomstig uit de tank van het voertuig, ontstoken wordt. Op die manier wordt de koelvloeistof verwarmd, en die warmte komt vervolgens via de warmtewisselaar en de uitstroomopeningen in het interieur. De opgewarmde koelvloeistof loopt verder naar de motor, om zo ook deze op temperatuur te brengen. Het eindstation is de standkachel, waarna de vloeistof opnieuw rondgaat. Het hele proces neemt zo'n half uur in beslag. Om die reden is het systeem programmeerbaar en op afstand bedienbaar. Ook kan er gekozen worden om alleen het interieur te verwarmen en zo tijd te besparen. Het brandstofverbruik wordt volgens de fabrikanten van dergelijke systemen gecompenseerd door het lagere verbruik van het voertuig tijdens de eerste kilometer ten opzichte van een auto die een 'koude start' heeft gemaakt. Ook het probleem van een hogere en schadelijkere uitstoot wordt op deze manier voorkomen. Voor mensen met een oprit of parkeerplaats voor de deur kan een standkachel met een 230 Volt-stekker uitkomst bieden. Je hebt dan vaak wel een verlengsnoer nodig. Als krabben überhaupt geen probleem is en alleen het koude interieur voor irritatie zorgt, zijn er ventilatorkachels met een 12 Volt-aansluiting te koop. Hiermee wordt het bovendien eenvoudiger om de ruiten te ontwasemen. Condens Ook het gebruik van de airco helpt daarbij, aangezien de lucht die eerst door de airconditioning is geleid droger is. Tot slot komen hier de oude zakjes silicagel mogelijk van pas. Als er nog enkele in oude schoenendozen of jaszakken zitten, leg deze dan op het dashboard van de auto. Kattenbakvulling helpt overigens ook. Bij gebruik van een ventilatorkachel, de airconditioning en andere voorzieningen is het van belang te controleren dat de accu van de auto nog goed is. Accu's kunnen slecht tegen kou. Het aanzetten van een veelvoud aan stroomverbruikers direct bij het wegrijden is niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.Kom je tijdens de regen thuis, zorg dan dat de ruitenwissers uitgeschakeld zijn bij het afzetten van de motor. Als je 's ochtends de motor start en de wissers zitten nog vastgevroren dan beschadig je niet alleen de wisserbladen maar ook de ruitenwissermotor. Door: NU.nl/Nick Augusteijn
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Het Duitse bedrijf moederbedrijf van Mini en Great Wall Motor hebben daartoe een intentie verklaring getekend. Volgens BMW resulteren de gesprekken mogelijk in een joint venture. Daarnaast melden de Duitsers dat afspraken over investeringen en het bepalen van een productielocatie onderdeel zullen zijn van vervolggesprekken. Het Chinese Great Wall legt zich toe op de bouw van SUV's en cross-overs. Daarnaast verkoopt het in de vorm van de C50 en C30 ook een tweetal compacte sedans.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Toyota's huidige Aygo, in de basis dezelfde auto als de Citroën C1 en Peugeot 108, kenmerkt zich door zijn X-design, een designtaal met haaks op elkaar staande lijnen. Die ontwerpstijl blijft behouden, maar nu met een vernieuwde bumper en andere koplampunits. Daar is nu dagrijverlichting in verwerkt. Aan de achterzijde zijn eveneens nieuwe lichtunits geplaatst, nu uitgerust met led-techniek. Elke Aygo-uitvoering krijgt voortaan een eigen set lichtmetalen wielen met een versie-specifiek ontwerp en ook het interieur is per variant uitvoering anders aangekleed. Aan de voorkant onderscheiden de diverse Aygo-versies zich opnieuw van elkaar, waarbij het verschil vooral zit in de kleurstelling. Ook vanbinnen is de Aygo aangepakt. Toyota monteert een vernieuwd instrumentarium met andere meters. Ook zijn voor het interieur nieuwe kleurcombinaties te kiezen. Techniek De 1.0 VVT-i benzinemotor levert nu 72 pk en 93 Nm aan trekkracht. Daarmee is hij krachtiger dan de 69 pk en 95 Nm sterke variant die voorheen in de Aygo lag. Met de update accelereert de auto in 13,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid blijft met 160 kilometer per uur gelijk. De basis-Aygo wordt geleverd in de Eco-uitvoering, een versie met aerodynamische delen waardoor de stroomlijn van de auto verbeterd wordt. Daarbij staat de Eco op banden met een lage rolweerstand én beschikt hij over een start-stopsysteem. De vierde en vijfde versnelling hebben langere overbrengingsverhoudingen. Stuurgedrag Toyota heeft direct van de facelift gebruikgemaakt om de rijeigenschappen te verbeteren. De wielophanging is aangepast en de stuurinrichting is opnieuw gekalibreerd. Het stuurgedrag zou nu preciezer moeten zijn. Tevens moet de Aygo stiller zijn dan voorheen. De vernieuwde Aygo is voortaan ook leverbaar in Magenta en New Blue. De optielijst wordt verder uitgebreid met nieuwe stoelbekleding en andere 15-inch lichtmetalen wielen, exemplaren waarvan de afwerking per Aygo-uitvoering verschilt. Toyota Safety Sense, dat Lane Departure Alert en het Pre-collision System omvat, is standaard op de topuitvoering. Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Die keuze is ongetwijfeld gemaakt omdat de reguliere Leon Cupra R, die vorig jaar in Frankfurt werd gepresenteerd, ook nog het Seat-label draagt. De Cupra R ST is uiteraard in dezelfde stijl aangepakt als de hatchback-versie en kent dus ook veel bronskleurige accenten. Opvallend is de afwezigheid van de spatbordverbreders waar de reguliere Cupra R zich mee onderscheidt. Als ST beschikt de Leon Cupra altijd over vierwielaandrijving en dat is in het geval van deze R niet anders. Ook de automatische DSG-bak is altijd aanwezig, wat weer betekent dat de auto 300 pk levert. De handgeschakelde versie van de Cupra R hatchback levert 10 pk meer. De Cupra R ST is op de Autosalon van Genève volgende maand te zien en moet aan het eind van het jaar leverbaar zijn. Hoeveel exemplaren er worden gebouwd, is nog niet duidelijk. Bij de hatchback werd de productie beperkt tot 799 stuks. Kijk voor meer foto's op AutoWeek.nl
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Door de omzetstijgingen van de afgelopen drie jaar is de omzet in de autosector inmiddels weer op het niveau van 2008, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. De handel liep tussen 2008 en 2014, tijdens de crisis, sterk terug. De totale omzet in de branche was daarbij op het dieptepunt 15 procent lager dan in 2008. In sommige deelbranches was de omzet zelfs meer dan een kwart lager. In alle kwartalen van 2017 is de omzet gestegen. Ook in het vierde kwartaal van 2017 nam de afzet met bijna 1 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. De omzetstijging in het laatste kwartaal van 2017 was wel lager dan in eerdere kwartalen dat jaar. Omzetgroei De personenautobranche en de importeurs van nieuwe personenauto's boekten de grootste omzetgroei. In deze branches was de omzet over vorig jaar respectievelijk 7 procent en 6 procent hoger dan in 2016. De omzet werd onder meer gestuwd door de verkoop van meer nieuwe personenauto's. Ook de autoservicebedrijven, de auto-onderdelenhandel en de motorbranche profiteerden van omzetstijgingen. Zij boekten respectievelijk stijgingen van 4 procent, 0,4 en 0,3 procent. De omzetgroei was in vergelijking met 2016 wel lager voor de handel in auto-onderdelen en de motorbranche. De enige deelbranche binnen de autosector met een omzetkrimp was de bedrijfsautobranche. Na twee jaren van zeer sterke groei werd er in 2017 ruim 3 procent minder omgezet dan het jaar ervoor. Verschil Binnen de sector vallen wel aanzienlijke verschillen op tussen 2008 en 2017. De omzet van de handel in auto-onderdelen was in 2017 bijna een kwart hoger dan in 2008. Ook de importeurs hebben vorig jaar 2,5 procent meer omgezet dan in 2008. De motorbranche zit daarentegen nog 2 procent onder het omzetniveau van 2008. De personenautobranche en de bedrijfsautobranche liggen nog verder achter op het niveau van 2008. De omzetten in deze branches liggen respectievelijk 6 procent en 9 procent lager. De omzet van de autoservicebedrijven ligt met een lichte daling van 0,7 procent op een vergelijkbaar niveau. Krapte Met het aantrekken van de omzet in de autosector, nam het aantal vacatures toe. Aan het eind van het vierde kwartaal stond de teller op vierduizend vacatures. Dit is het hoogste aantal sinds het derde kwartaal van 2008. Ondernemers ervaren bovendien vaker een tekort aan arbeidskrachten. Ruim een op de vijf ondernemers stelt dat een tekort aan arbeidskrachten hen belemmert in hun activiteiten. Bij de autoservicebedrijven zijn dit bijna twee op de vijf ondernemers.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Toyota's huidige Aygo, in de basis dezelfde auto als de Citroën C1 en Peugeot 108, kenmerkt zich door zijn X-design, een designtaal met haaks op elkaar staande lijnen. Die ontwerpstijl blijft behouden, maar nu met een vernieuwde bumper en andere koplampunits. Daar is nu dagrijverlichting in verwerkt. Aan de achterzijde zijn eveneens nieuwe lichtunits geplaatst, nu uitgerust met led-techniek. Elke Aygo-uitvoering krijgt voortaan een eigen set lichtmetalen wielen met een versie-specifiek ontwerp en ook het interieur is per variant uitvoering anders aangekleed. Aan de voorkant onderscheiden de diverse Aygo-versies zich opnieuw van elkaar, waarbij het verschil vooral zit in de kleurstelling. Ook vanbinnen is de Aygo aangepakt. Toyota monteert een vernieuwd instrumentarium met andere meters. Ook zijn voor het interieur nieuwe kleurcombinaties te kiezen. Techniek De 1.0 VVT-i benzinemotor levert nu 72 pk en 93 Nm aan trekkracht. Daarmee is hij krachtiger dan de 69 pk en 95 Nm sterke variant die voorheen in de Aygo lag. Met de update accelereert de auto in 13,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid blijft met 160 kilometer per uur gelijk. De basis-Aygo wordt geleverd in de Eco-uitvoering, een versie met aerodynamische delen waardoor de stroomlijn van de auto verbeterd wordt. Daarbij staat de Eco op banden met een lage rolweerstand én beschikt hij over een start-stopsysteem. De vierde en vijfde versnelling hebben langere overbrengingsverhoudingen. Toyota heeft direct van de facelift gebruikgemaakt om de rijeigenschappen te verbeteren. De wielophanging is aangepast en de stuurinrichting is opnieuw gekalibreerd. Het stuurgedrag zou nu preciezer moeten zijn. Tevens moet de Aygo stiller zijn dan voorheen. De vernieuwde Aygo is voortaan ook leverbaar in Magenta en New Blue. De optielijst wordt verder uitgebreid met nieuwe stoelbekleding en andere 15-inch lichtmetalen wielen, exemplaren waarvan de afwerking per Aygo-uitvoering verschilt. Toyota Safety Sense, dat Lane Departure Alert en het Pre-collision System omvat, is standaard op de topuitvoering. Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto
Door de omzetstijgingen van de afgelopen drie jaar is de omzet in de autosector inmiddels weer op het niveau van 2008, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. Tijdens de crisis liep de handel tussen 2008 en 2014 sterk terug. De totale omzet in de branche was daarbij op het dieptepunt 15 procent lager dan in 2008. In sommige deelbranches was het zelfs meer dan een kwart lager. In alle kwartalen van 2017 is de omzet omhoog gegaan. Ook in het vierde kwartaal van 2017 nam de afzet met bijna 1 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. De omzetstijging in het laatste kwartaal van 2017 was echter lager dan in eerdere kwartalen dat jaar. Omzetgroei De personenautobranche en de importeurs van nieuwe personenauto's boekten de meeste omzetgroei. In deze branches was de omzet 7 procent hoger over 2017. Dit is 6 procent hoger dan het jaar ervoor. De omzet werd onder meer gestuwd doordat de verkoop van meer nieuwe personenauto's. Ook de autoservicebedrijven, de auto-onderdelenhandel en de motorbranche profiteerden van omzetstijgingen. Respectievelijk een stijging van 4 procent, 0,4 en 0,3 procent. De omzet was in 2017 echter wel lager voor de handel in auto-onderdelen en motorbranche in vergelijking met 2016. De enige deelbranche binnen de autosector met een omzetkrimp was de bedrijfsautobranche. Na twee jaren van zeer sterke groei werd er in 2017 ruim 3 procent minder omgezet dan het jaar ervoor. Verschil Binnen de sector vallen wel aanzienlijke verschillen op tussen 2008 en 2017. De omzet van de handel in auto-onderdelen was in 2017 bijna een kwart hoger dan in 2008. Ook de importeurs zetten inmiddels meer om dan negen jaar geleden met een stijging van 2,5 procent. De motorbranche zit daarentegen 2 procent onder het omzetniveau van 2008. De personenautobranche en de bedrijfsautobranche liggen nog verder achter op het niveau van 2008 met respectievelijk min 6 procent en min 9 procent. De omzet van de autoservicebedrijven ligt met min 0,7 procent wel op een vergelijkbaar niveau als voor de crisis. Krapte Met het aantrekken van de omzet in de autosector, nam het aantal vacatures toe. Aan het eind van het vierde kwartaal stond de teller op 4.000 vacatures. Dit is het hoogste aantal sinds het derde kwartaal van 2008. Ondernemers ervaren bovendien vaker een tekort aan arbeidskrachten. Ruim een op de vijf ondernemers geeft aan dat een tekort aan arbeidskrachten hen belemmert in hun activiteiten. Bij de autoservicebedrijven zijn dit bijna twee op de vijf ondernemers.
vrijdag, 23, februari, 2018
Source: NU.nl Auto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *